کد خبر 215256
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵

بهره‌برداری از نخستین ایستگاه سنجش گرد و غبار شهرستانی خراسان رضوی در خواف

بهره‌برداری از نخستین ایستگاه سنجش گرد و غبار شهرستانی خراسان رضوی در خواف

با حضور مدیر کل محیط‌زیست خراسان رضوی نخستین ایستگاه سنجش گرد و غبار شهرستانی خراسان رضوی در خواف فعال شد و طرح کنترل روان آب‌های سنگان خواف به بهره‌برداری رسید.

به گزارش گروه استان های حیات؛ مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی، یک‌شنبه ۱۲ شهریورماه در آیین بهره‌برداری از ایستگاه‌های سنجش گرد و غبار و طرح کنترل روان آب‌های سنگان خواف اظهار کرد: افتتاح این ایستگاه از دو منظر دارای اهمیت است، ابتدا این‌ که این ایستگاه اولین ایستگاه پایش کیفیت هوا در شهرستان‌های خراسان رضوی است که به صورت رسمی افتتاح می‌شود. 

مهدی اله‌پور در خصوص دومین ویژگی این دستگاه افزود: این دستگاه ساخت مجموعه‌های دانش‌بنیان داخلی و فرزندان این کشور است که توانسته استانداردهای ملی و زیست محیطی را کسب کند. 

وی اعتبار هزینه‌ شده برای این ایستگاه را ۷۰۰ میلیون تومان و بسیار کمتر از دستگاه‌های مشابه خارجی ذکر کرد و افزود: شهرهای نیشابور و سرخس دو شهر دیگری هستند که این دستگاه‌ها در آنها نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی افزود: خواف به لحاظ گرد و غبار جزو شهرستان‌های بحرانی خراسان رضوی است و ایستگاه سنجش گرد و غبار در خواف با نگاه به یک افق علمی پیرامون پایش ذرات معلق به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: نخستین ایستگاه سنجش گرد و غبار در خواف فعال و در ادامه نیز سرخس از چنین ایستگاهی بهره‌مند خواهد شد تا به صورت لحظه‌ای اطلاعات و داده‌های آلایندگی هوا را در شرایط بحرانی بتوانیم داشته باشیم و با پیش آگاهی، تصمیم‌های پیشگیرانه‌ای اتخاذ کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی افزود: با اطلاعات دریافتی از ایستگاه سنجش گرد و غبار خواف می‌توانیم الزامات شرایط اضطرار را برای فعالیت‌های معدنی و صنعتی در خواف تدوین و تبیین کنیم.

اله‌پور یادآور شد: خواف و سرخس دو کانون بحرانی گرد و غبار در خراسان رضوی هستند که در کانون خواف به دلیل تخریب سرزمینی توسط صنایع معدنی و کانون سرخس به واسطه مسایل دامی و کشاورزی بیش از عرف، شاهد آسیب‌های زیست محیطی هستیم.

وی با اظهار تأسف از اینکه در مدیریت گرد و غبار از تشکیل کانون‌های گرد و غبار عقب هستیم، گفت: سال ۱۳۹۷ حدود ۱۵ کانون گرد و غبار در خراسان رضوی داشتیم که این رقم امسال به ۳۰ کانون رسیده و با رشد کانون‌های گرد و غبار، زنگ خطر افزایش آسیب‌های زیستی به صدا در آمده است.

مدیر کل محیط‌زیست خراسان رضوی تاکید کرد: برای مهار رشد کانون‌های گرد و غبار نیازمند اجرای اقدام‌های خاص و هدفمند هستیم.

وی در خصوص دومین طرحی که در این مراسم به بهره‌برداری رسید، گفت: طرح کنترل روان آب‌های منطقه حفاظت‌ شده سیرخون بود.

مدیر کل حفاظت از محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: هر دو طرح پیش گفته شده در حوزه پایش و پیشگیری از پدیده گرد و غبار است که از اعتبارات ملی سفر ریاست جمهوری و اعتبارات کنترل گرد و غبار هزینه شده است، در این طرح روان آب‌های ۱۸۷ هکتار عرصه‌های منطقه حفاظت شده سیرخون با احداث بیش از ۶۰۰۰ هلال آبگیر کنترل و زمینه استقرار پوشش گیاهی و کنترل گرد و غبار در این محدوده فراهم می‌شود.

اله‌پور از فعالان و شرکت‌های معدنی و صنعتی در پهنه معدنی سنگ آهن سنگان خواف خواست تا بر پایه قانون معادن عمل کنند و به آن پایبند باشند تا مناطق مسکونی همجوار با معادن سنگ آهن سنگان کمتر تحت تاثیر عارضه‌های معدنی قرار بگیرد.

مجموعه کانسارهای سنگ آهن سنگان در فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۶۸ کیلومتری جنوب غربی تایباد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha