کد خبر 216567
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛

همه چیز در مورد المپیک آسیایی هانگژو

همه چیز در مورد المپیک آسیایی هانگژو

مسابقات المپیک آسیایی از چند روز دیگر در هانگژوی چین برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ رقابت‌های المپیک که مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان است به گردهمایی بهترین ورزشکاران دنیا در رشته‌های مختلف اختصاص دارد که به میزبانی کشوری خاص هر ۴ ساله برگزار می‌شود و نفرات برتر موفق به کسب عناوین مختلف می‌شوند. این رویداد که قدمتی دیرینه دارد، در سال ۱۸۹۶ برای اولین بار به شکل رسمی در آتن یونان برگزار شد و از آن دوره هر ۴ ساله برگزار می‌شود. حال از چندین سال قبل تاکنون با الهام از مسابقات المپیک جهانی، مسابقاتی تحت عنوان المپیک آسیایی برگزار می‌شود که به زودی در هانگژوی چین آغاز خواهد شد.

ایده بازی‌های آسیایی حدود ۷۵ سال قبل شکل گرفت. در حاشیه مسابقات المپیک لندن در سال ۱۹۴۸ برگزار شد، طرح برگزاری بازی‌های آسیایی موسوم به المپیک آسیایی توسط ساندهی گورو دات رئیس کمیته المپیک هندوستان مطرح شد که مورد بررسی قرار گرفت و در جلسات متعددی که در خصوص آن برگزار شد و آزمون و خطا در موردش صورت گرفت در نهایت با اکثریت آرا مورد توافق قرار گرفت و طبق توافق‌های صورت گرفته قرار بود نخستین دوره این بازی‌ها دو سال بعد از بازی‌های المپیک یعنی در سال ۱۹۵۰ در هندوستان برگزار شود اما این مسابقات با یک سال تأخیر در ۴ مارس سال ۱۹۵۱ در همان محل برای نخستین بار برگزار شد.

این مسابقات تحت عنوان بازی‌های آسیایی یا آسیاد برگزار می‌شود که یک رویداد چند ورزشی قاره‌ای است که هر ۴ سال یکبار بین ورزشکاران کشورهای مختلف سراسر قاره آسیا توسط شورای المپیک آسیا برگزار می‌شود. این رویداد تا سال ۱۹۷۸ توسط فدراسیون بازی‌های آسیایی (AGF) برگزار می‌شد اما در نشست دهلی نو تصمیم گرفته شد که پس از آن توسط شورای المپیک آسیا (OCA) ساماندهی و برگزار شود.[۲] این بازی‌ها توسط کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به رسمیت شناخته می‌شود و به عنوان دومین رویداد بزرگ چند ورزشی پس از بازی‌های المپیک توصیف می‌شود. نخستین دوره این بازی‌ها در سال ۱۹۵۱ میلادی برگزار شد.

تا کنون ۱۸ دوره از این مسابقات به شکل رسمی برگزار شده که آخرین دوره مربوط به سال ۲۰۱۸ جاکارتا است که در اندونزی برگزار شد و حالا دوره نوزدهم آن در هانگژوی چین و با تاخیری که به دلیل ویروس کرونا شکل گرفت برگزار می‌شود.

بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو

بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژوی چین که ابتدا قرار بود در این سال برگزار شود، به دلیل شیوع ویروس کرونا با یک سال تاخیر و به امسال موکول شد و به زودی در این شهر آغاز خواهد شد. هانگژو پس از پکن در سال ۱۹۹۰ و گوانگژو در سال ۲۰۱۰ سومین شهر چین خواهد بود که میزبان بازی‌های آسیایی می‌شود. این رقابت‌ها در ۴۰ ورزش شامل ۶۱ نوع رشته و ۴۸۲ ماده ورزشی برگزار میشود. در سال ۲۰۱۴ کمیته المپیک چین تأیید کرد که هانگژو یک پیشنهاد ارائه کرده‌است و قصد دارد میزبان مسابقات شده و تنها شهری بود که در موعد مقرر و در اوت ۲۰۱۵ نامزدی را اعلام کرده‌است. هانگژو به‌طور رسمی به عنوان شهر میزبان در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵ در عشق آباد ترکمنستان در جریان سی و چهارمین مجمع عمومی OCA اهدا شد. این مسابقات در ۴۴ نقطه مختلف برگزار شد که ۳۰ محل از آن از قبل در این شهر موجود بوده و ۱۴ محل آن بعد از اعطای میزبانی به این شهر جدید ساخته شده‌است. بیشتر مکان‌ها در هانگژو و مناطق آن خواهد بود، در حالی که رویدادهای دیگر در دچینگ، جینهوا ،نینگبو، شاوشینگ و ونژو برگزار می‌شود. یک خط راه‌آهن سریع‌السیر جدید بین هانگژو و هوژو برای بازی‌ها در حال ساخت است.

تاریخ شروع و پایان

بازی‌های آسیایی هانگژو قرار بود از ۱۰ تا ۲۵ سپتامبر(۱۹ شهریور تا سوم مهرماه) سال جاری میلادی برگزار شود اما به‌دلیل افزایش آمار ابتلا به کووید-۱۹ در چین، به‌تعویق افتاد. بدنبال این اتفاق، کارگروهی از سوی شورای المپیک آسیا مذاکراتی را با کمیته المپیک چین، کمیته سازماندهی بازی‌های آسیایی هانگژو و سایر شرکا برگزار کرد و در نهایت بر سر تاریخ جدید با هیئت اجرایی این نهاد آسیایی به اجماع رسید. بر این اساس و این رویداد از ۲۳ سپتامبر تا ۸ اکتبر ۲۰۲۳(اول تا ۱۶مهرماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

رشته‌های نهایی ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو:

کشتی آزاد: ۶ مرد
کشتی فرنگی: ۶ مرد
ووشو: ۸ مرد و ۵ زن
کوراش: ۳ مرد و ۴ زن
جوجیتسو: ۲ مرد
کاراته: ۴ مرد و ۴ زن
قایقرانی آب‌های آرام: ۸ مرد و ۸ زن
قایقرانی رویینگ: ۲ مرد و ۶ زن
قایقرانی اسلالوم: یک زن
تکواندو: ۶ مرد و ۶ زن
وزنه‌برداری: ۷ مرد و ۳ زن
تیراندازی: ۸ مرد و ۸ زن
شمشیربازی سابر: ۴ مرد
تیراندازی با کمان: ۶ مرد و ۳ زن (قرار است یک سهمیه دیگر زن به تیروکمان اضافه شود.)
دوچرخه‌سواری: یک مرد و یک زن
والیبال: ۱۲ مرد
والیبال ساحلی: ۲ مرد
کبدی: ۱۲ مرد و ۱۲ زن
شطرنج: ۵ مرد و یک زن
اسکیت: ۶ مرد و ۶ زن
بوکس: ۵ مرد
دوومیدانی: ۶ مرد و ۲ زن
فوتبال: ۲۲ مرد
بسکتبال سه نفره: ۴ مرد
بکستبال پنج نفره: ۱۲ مرد
هندبال: ۱۶ مرد
تنیس روی میز: سه مرد و یک زن
تنیس: یک مرد و یک زن
جودو: ۲ مرد و یک زن
بدمینتون: یک مرد و یک زن
صخره‌نوردی: یک مرد و یک زن
شنا: ۴ مرد
شیرجه: یک مرد
واترپلو: ۱۲ مرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha