کد خبر 216394
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸

«حیات» گزارش می‌دهد؛

بازی شرکت‌های لوازم خانگی با مصرف کننده با اسم رمز کارت اعتباری

بازی شرکت‌های لوازم خانگی با مصرف کننده با اسم رمز کارت اعتباری

خرید لوازم خانگی تولید داخلی با کارت اعتباری و به عبارت بهتر، فروش کالای وطنی با اقساط بانکی در حالی در سراسر دنیا اجرایی شده که در ایران وارد بازی تازه ای شده است؛ بازی‌ای به سود شرکت های لوازم خانگی و به ضرر مردم!

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ «وام خرید لوازم خانگی را از بانک دریافت و برای خرید به فروشگاه مراجعه کردم. فروشگاه اعلام کرد که کالای مورد نظر را ندارد و در دی ماه به من تحویل می دهد. برگه ای را تحت عنوان تعهدنامه مقابل من برای امضا قرار دادند با این عنوان که با رضایت خودم کالا را در دی ماه دریافت می کنم و به ازای هر ماه دیرکرد ۲ درصد هم سود به من پرداخت می کنند. اگر این بازی، تاخیر و نزول دادن نیست، پس چیست؟»

این صحبت های یکی از مخاطبان «حیات» است که بررسی این مساله در بازار، ما را با حقایق دیگری روبرو کرد.

تاخیر معنادار شرکت های لوازم خانگی در تحویل کالا

یکی از فروشندگان لوازم خانگی که نخواست نامش فاش شود، می گوید: «مردم این وام را دریافت می کنند به امید اینکه همان روز کالا را دریافت کنند. این در حالی است که بسیاری از شرکت های لوازم خانگی، کالا را با تاخیر تحویل مصرف کننده می دهند. البته گاهی هم شده که سر موعد کالا به دست مصرف کننده رسیده اما سودی که در عمل از مردم دریافت می شود عملا بسیار بیشتر از آن چیزی است که در روند دریافت وام اعلام شده است.»

دور نرویم، بررسی دریافت این وام در بانک های مختلف و لیزینگ ها نشان می دهد این وام که در بسیاری از بانک ها در مبالغ و نام های مختلف پرداخت می شود، هرچند با سود اسمی ۲۳ درصد در بانک هایی همچون «ملت» و ۴ درصد در بانک های قرض الحسنه همچون «قرض الحسنه مهر ایران» پرداخت می شود اما در عمل قربانی برندینگ شرکت های فروشنده یا زیاده خواهی بانک ها در کسب سود شده است.

لیست گزینشی از لوازم خانگی

«لیست قیمتی کالاهای لوازم خانگی عرضه شده با این کارت اعتباری با کالاهای دیگر متفاوت و گاهی تا ۱۰ درصد گران تر برای مردم آب می خورد.»

این سخنی است که یکی از فروشندگان لوازم خانگی می گوید و ادامه می دهد: برخی افراد نیز که این وام را دریافت می کنند وقتی به فروشگاه برای خرید می روند با کالاهایی روبرو می شوند که مورد نظرشان نیست. این افراد نیز کارت اعتباری را به فروشگاه می دهند و فروشگاه با دریافت این وام، ۶۵ درصد مبلغ کارت اعتباری را به مصرف کننده پرداخت و ۳۵ درصد آن را برمی دارد. قربانی این بازی، تنها مصرف کننده است و بس!

بانک ها و لیزینگ ها تنها در فکر سودآوری خود هستند

 این فرد ادامه داد: از طرفی تنها برندهای خاصی در این طرح به مصرف کننده ارائه می شوند. در بسیاری از موارد، افراد این کالاها را خریداری و آن را با مبلغ ارزان تر و با ضرر در بازار می فروشند تا بتوانند لوازم خانگی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

بررسی ها نشان می دهد اگر در بانک هایی که سود این وام ۲۳ درصد اعلام شده گاهی بهره این وام عملا تا ۴ درصد نیز بیشتر شده است.

مقایسه کارت اعتباری در جهان و ایران

«کارت اعتباری» و به عبارت بهتر، «فروش با اقساط بانکی» یک ابزار فوق العاده برای خرید اقلام مصرفی در جهان و ایران است؛ اما این ابزار که می توانست در ایران همچون جهان مورد استقبال مردم قرار بگیرد و مردم را از کالا و بانک را از سود و شرکت ها را از فروش کالای خود راضی سازد، در ایران وارد یک بازی شده است که تولیدکننده لوازم خانگی، بانک ها و مردم همه از آن ناراضی اند و مردم متضرران واقعی!

در واقع شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی با افزایش قیمت کالاهای این طرح و تاخیر در تحویل کالا سعی در سودجویی بیشتر از این طرح دارند و بانک ها با افزایش دریافت حق العمل خود از شرکت ها و دریافت سود از مردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha