کد خبر 218111
۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با «حیات»:

خبر بد برای متقاضیان وام بانکی/ چرا وام خرید لوازم خانگی به صرفه نیست؟  

خبر بد برای متقاضیان وام بانکی/ چرا وام خرید لوازم خانگی به صرفه نیست؟  

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه مردم به ناچار به سمت خرید قسطی لوازم خانگی رفته اند، گفت: قیمت بالاتر لوازم خانگی قسطی نسبت به نقدی، دریافت بهره وام ازسوی بانک و... موجب شده لوازم خانگی خریداری شده با این وام، بسیار گران تر از خرید نقدی برای مردم آب بخورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ فروش لوازم خانگی به صورت قسطی در حالی از سال های گذشته رواج داشت که طی امسال و سال گذشته به دلیل افزایش چشمگیر قیمت لوازم خانگی و کاهش قدرت خرید مردم رواج بیشتری یافته است؛ تا جایی که هر روز بر تعداد بانک ها و لندتک هایی که وام خرید لوازم خانگی و به عبارتی «کارت اعتباری» می دهند، افزوده می شود.

در صفحات همه بانک ها یا لندتک هایی که این وام را پرداخت می کنند شرایط و جزئیات دریافت وام آمده و روند پرداخت وام ذکر شده؛ اما آنچه پشت پرده است، حقایقی است که دریافت کنندگان این وام در فرایند دریافت تا خرید لوازم خانگی با آن روبرو می شوند.

همه چیز از دم قسط!

«مردم به سمت خرید اقساطی لوازم خانگی رفته اند.» این صحبت نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با «حیات» است. محمدحسین اسلامیان در این مورد گفت: مردم به ناچار خرید قسطی انجام می دهند. البته به دلیل اقساطی بودن کالا، دریافت کنندگان وام، سود بسیار بیشتری به بانک پرداخت می کنند؛ اما مردم به دلیل گرانی لوازم خانگی مجبورند به صورت قسطی خرید کنند.

وی با بیان اینکه لیست قیمت لوازم خانگی این طرح گران تر از خرید نقدی برای مردم آب می خورد، گفت: تبلیغات و هزینه های جانبی این طرح روی قیمت تمام شده کالا تاثیر می گذارد و فروشندگان و تولیدکنندگان این کالاها، هزینه ذکرشده را از خریدار دریافت می کنند.

فصل سرد رکود در بازار لوازم خانگی

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: از طرفی، سود این تسهیلات نیز در قالب اقساط از مردم دریافت می شود.

اسلامیان در ادامه با اشاره به رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی ادامه داد: بازار لوازم خانگی در رکود کامل است. بخشی از این رکود به شرایط اقتصادی و قدرت خرید پایین مردم برمی گردد و بخشی به اولویت بندی خرید خانواده ها.

وی افزود: بخشی از تقاضای مردم نیز به سمت خرید اقساطی سوق داده شده است. مردم برای خرید لوازم خانگی به فروشگاه های بزرگی مراجعه می کنند که لوازم خانگی را به صورت قسطی می فروشند و تامین مالی خوبی دارند. همه این موارد مزید بر علت شده تا بازار در رکود باشد.

هنوز تا گارانتی خوب فاصله داریم

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه خرید لوازم خانگی به چه میزان کاهش یافته است؟ گفت: خرید مردم نسبت به زمانی که رکود در بازار نبود، نصف شده است.

اسلامیان در مورد گارانتی های لوازم خانگی ایرانی گفت: سیر گارانتی در ایران به ویژه در سال های اخیر رشد بسیار خوبی داشته است. خدمات پس از فروش و کیفیت آن نیز بهبود یافته؛ ولی هنوز تا رسیدن به نقطه طلایی که به معنی کامل بتوان گفت گارانتی یا وارانتی انجام می دهیم، فاصله بسیار زیادی داریم.

شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی باید پاسخگوی شکایات مردم باشند

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در تشریح گارانتی های ارائه شده در ایران در حوزه لوازم خانگی گفت: ارائه خدمات گارانتی در ایران به طور صددرصد انجام نمی شود ولی می توان گفت تا ۷۰ درصد انجام می شود.

اسلامیان در مورد مراجع پاسخگوی شکایات مردم در مورد گارانتی لوازم خانگی گفت: سازمان های صنعت و معدن مربوط به هر استان و سازمان حمایت از مصرف کننده به این موارد رسیدگی خواهند کرد و این سازمان ها شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی را ملزم می کنند تا پاسخگوی شکایات مردم باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha