کد خبر 216266
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

آخرین وضعیت تغییرات و چاپ کتب درسی اعلام شد

آخرین وضعیت تغییرات و چاپ کتب درسی اعلام شد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تشریح آخرین وضعیت تغییرات و چاپ کتب درسی پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری که امروز در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار کرد: سند تحول آموزش و پرورش سال 1390 تصویب شد و سند برنامه درسی ملی نیز تصویب شد و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باید آماده تولید محتوای متناسب با انتظارات تحولی می‌شد اما با اجرای نظام 6.3.3 وزارت آموزش و پرورش بدون زمان کافی درگیر تأمین معلمان پایه ششم شد و سازمان پژوهش نیز در زمان محدود باید کتاب درسی تولید می‌کرد آن هم بدون داشتن طراحی مناسب و کافی.

وی افزود: در سال‌های بعد از آن نیز سازمان پژوهش درگیر فرایند جدی تولید کتاب درسی بدون نقشه جامع و یکپارچه برای آن شد و حتی در سال‌های 91 تا 98 کاری جز اصلاح جزئی کتب‌های درسی سال‌های قبل و ارائه آن به عنوان کتاب جدی نتوانست انجام دهد و این اقدامات با عنوان همسو سازی با اسناد تحولی نامگذاری شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی اضافه کرد: آن زمان آموزش معلمان و انسجام کتاب‌های درسی انجام نشد و کتاب‌های تولید شده بدون اجرای آزمایشی به صورت‌ سراسری و حتی بدون آموزش معلمان تدریس می‌شدند.

وی با بیان اینکه نگرش معلمان در دوره‌ای که کتاب‌های نونگاشت وارد مدارس شدند، متناسب با اهداف تولید تغییر نکرد، افزود: این فرایند دشوار در سال 97 به پایان رسید و در ابتدای سال 1401 نقشه راهی را طراحی کردیم که اگر بخواهیم در برنامه درسی مدارس تحول ایجاد کنیم باید چه اقداماتی انجام شود و به پرسش‌هایی که از سال 90 مطرح بود پاسخ دادیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: یکی از پرسش‌ها، تولید محتوای آموزشی متناسب با نیازهای دانش‌آموزان است یعنی بخشی از محتوا ناظر به توانمندی مورد نیاز دانش‌آموزان باشد و اینکه چرا هنوز بر روی برخی دروس مانند ریاضی و فیزیک متمرکز هستیم.

وی ادامه داد: سوال دیگر این بود که سازمان پژوهش تا چه زمانی می‌خواهد تولید کننده محتوا باشد و محتوای یکسان برای تمام کشور تولید شود؟ آیا قرار نیست از ظرفیت بیرونی استفاده شود و آیا نمی‌توان بخشی از مطالب درسی را به صورت غیر مکتوب و چند رسانه‌ای ارائه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha