کد خبر 203465
۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

باید کیفیت سوالات کنکور و امتحانات نهایی ناظر به کتاب درسی باشد

باید کیفیت سوالات کنکور و امتحانات نهایی ناظر به کتاب درسی باشد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: باید کیفیت طراحی سوالات و نوع طرح سوال به صورتی باشد که ناظر به کتاب‌های درسی و اهداف آموزشی و متناسب با سطح و انتظار در نظام آموزش رسمی باشد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی امروز از دو حوزه امتحانی سراسری در دبیرستان ماندگار امام حسین (علیه‌السلام) و مدرسه آزادگان بازدید و ضمن بررسی روند برگزاری امتحانات و برنامه‌ریزی صورت گرفته از تأمین امینت سوالات امتحانی ابراز خرسندی کرد و گفت: این آزمون‌ها می‌تواند فرصتی باشد برای کاستن آسیب‌های ناشی از کنکور و در واقع در تحول نظام تعلیم و تربیت می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش بسیار نامناسب کنکور باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه رضایت کلی از نوع برگزاری این آزمون‌ها حاصل شده است، می‌توان با رفع کاستی‌ها یا برخی نواقص جزئی در روند برگزاری آزمون، این فرایند را به عنوان یک اقدام تحولی و ارزشیابی دانش‌آموزان برشمرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این بازدید گفت: در سال نخست مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم که این روش برگزاری به عهده وزارت آموزش و پرورش نهاده شده است و طبیعی است که برخی چالش‌ها و مسائلی وجود داشته باشد که می‌شود با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر این موارد جزئی را هم حل کنیم.

معاون وزیر گفت: با توجه به اینکه امنیت سوالات با تدابیری که اندیشیده شده است، کاملاً تأمین شده و تا لحظه آزمون امکان انتشار سوالات وجود ندارد و این می‌تواند مایه آرامش و آسوده خاطر شدن خانواده‌های محترم و دانش‌آموزان عزیز باشد. لازم است با همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی اقدامات بهتری تدبیر شود که از امکان انتشار سوالات در حین برگزاری آزمون نیز منقطع شود تا ضریب اطمینان برگزاری این آزمون‌ها بیشتر شود و در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند جهت ایجاد اطمینان برای خانواده‌ها ما را همراهی کنند.

لطیفی با اشاره به اینکه تدابیر اندیشیده شده برای برگزاری آزمون‌های سراسری مشابه برنامه‌ریزی‌های کنکور می‌باشد، افزود: اگر سالانه یک بار برای کنکور چنین تدابیری صورت می‌گیرد، می‌توان گفت، امروز وزارت آموزش و پرورش برای هر آزمون سراسری این اقدامات را انجام می‌دهد که حرکت شایسته تقدیر است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به نقشی که این آزمون‌ها می‌تواند در اصلاح برخی از چالش‌ها و مشکلات کتاب‌های درسی و برنامه‌ریزی آموزشی داشته باشد افزود: یکی از چالش‌های کنکور این است که دانش‌آموزان در پایه تحصیلی دوازدهم تمرکز خود را برای تست زنی گذاشته و به عبارتی نوعی مطالعه و آموزش را پیگیری می‌کنند تا بر اساس آن بتوانند سوالات کنکور را پاسخ دهند و این در حالی است که این روش با اصول برنامه‌ریزی آموزشی استاندارد که سازمان پژوهش طراحی کرده و بر اساس آن کتاب‌ها تألیف شده است، تطابق ندارد و این باعث می‌شود برخی از دروس از برنامه مطالعاتی و آموزشی دانش‌آموزان حذف می‌شود که آسیب زاست.

وی اضافه کرد: این آزمون می‌تواند فرصتی را ایجاد کند که سوالات چنان طراحی شود که بر اساس روش کنکور نبوده و منطبق با محتوای کتاب‌های درسی و اهداف آموزشی صورت گیرد که البته نیازمند تعامل بیشتر مابین معاونت آموزش متوسطه، مرکز سنجش و ارزشیابی وزارت و سازمان پژوهش صورت گیرد که امروز شاهد این همدلی و وفاق مورد انتظار هستیم و می‌توان با برنامه‌ریزی بیشتر در سال‌های آینده نیز شاهد ارتباطات تنگاتنگ و بیشتر باشیم. باید کیفیت طراحی سوالات و نوع طرح سوال به گونه‌ای باشد که ناظر به کتاب‌های درسی و اهداف آموزشی و متناسب با سطح و انتظار در نظام آموزش رسمی باشد.

علی لطیفی در این بازدید با اشاره به اینکه کنکور در حال ترویج حفظ محوری و تست زنی برای دانش‌آموزان است و این باعث تخریب روحیه و آسیب‌هایی برای فرزندان عزیز ایران اسلامی می‌شود، ابراز امیدواری کرد: با تعامل و برنامه‌ریزی بیشتری بتوانیم در سال‌های آینده این سبک آزمون‌ها را به عنوان جایگزین روش نامناسب آزمون کنکور قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha