کد خبر 216234
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

حضور ۲۰۴ پژوهشگاه، دانشگاه و پارک فناوری از ۵۴ کشور اسلامی در جایزه مصطفی (ص)

حضور ۲۰۴ پژوهشگاه، دانشگاه و پارک فناوری از ۵۴ کشور اسلامی در جایزه مصطفی (ص)

مسؤول دبیرخانه اصفهان میزبانی پنجمین دوره اعطای جایزه علمی و فن‌آوری مصطفی (ص) با اشاره به روش نوین انتخاب برگزیدگان جایزه برای هر دوره، نحوه انتخاب آنان را تشریح کرد.

به گزارش گروه استان های حیات؛حسین ربانی، مسؤول دبیرخانه اصفهان میزبانی پنجمین دوره اعطای جایزه علمی و فن‌آوری مصطفی(ص) در گفت‌وگو با فارس در اصفهان با اشاره به برگزاری پنجمین دوره اعطای این جایزه در اصفهان، نحوه انتخاب برگزیدگان پنجمین دوره جایزه بین‌المللی علم و فن‌آوری مصطفی(ص) را که از سوی بنیاد مصطفی(ص) برگزار می‌شود، تشریح کرد.

وی اظهار کرد: پنجمین دوره اعطای جایزه جایزه علمی و فن‌آوری مصطفی(ص) از ششم تا دوازدهم مهرماه در شهر اصفهان به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود.

رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان افزود: جایزه مصطفی باهدف شناسایی آثار برجسته دانشمندان جهان اسلام در توسعه علم و فناوری در جهان و بعد از مطالعه علمی ۳۰۰ جایزه جهانی و بررسی استانداردهای این جوایز از اوایل دهه ۹۰ شروع به کارکرد و به دلیل اهمیت دانش در سخنان پیامبر خاتم، مزین به نام پیامبر اکرم(ص) شده است. این جایزه تاکنون چهار دوره در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ برگزارشده است. همچنین این جایزه هرسال در سه حوزه تخصصی علم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو و یک حوزه عمومی؛ یعنی«علوم پایه و مهندسی» اعطا می‌شود.

ربانی تصریح کرد: بر اساس اساسنامه جایزه مصطفی، ثبت‌نام یا نامزدی، از سوی خود فرد امکان‌پذیر نبود بلکه آثار علمی توسط نهادهای نامزدکننده و دانشمندان و شخصیت‌های علمی جهانی به دبیرخانه جایزه معرفی شدند که فرم ثبت‌نام و معرفی نامزدها برای هر اثر به‌صورت جداگانه تکمیل و به دبیرخانه ارسال شد.

وی گفت: تاکنون ۲۰۴ پژوهشگاه، دانشگاه، پارک فناوری یا دیگر مراکز علم و فناوری از ۵۴ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در فهرست نهادهای نامزدکننده قرار دارند.

مسؤول دبیرخانه اصفهان میزبانی پنجمین دوره اعطای جایزه علمی و فن‌آوری مصطفی(ص) اضافه کرد: دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان که تابعیت هر یک از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی را داشته باشند، مخاطب جایزه بین‌المللی علم و فن‌آوری مصطفی هستند، که می‌توانند برای شرکت در هرکدام از چهار حوزه جایزه نامزد شوند. اما شرط شرکت در حوزه «علوم پایه و مهندسی» فقط مسلمان بودن است و شهروندان همه کشورهای جهان برای دریافت جایزه در این حوزه می‌توانند معرفی شوند.

ربانی تأکید کرد: در هر دوره از جایزه مصطفی(ص) نامزدها تنها توسط دانشمندان برجسته و نهادهای علمی مانند دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر، انجمن‌ها و قطب‌های علمی و فناوری، فرهنگستان‌های علوم کشورهای اسلامی و پارک‌های علم و فناوری معرفی می‌شوند. که بنیاد مصطفی(ص) روش نوینی را در انتخاب برگزیدگان جایزه برای هر دوره از جایزه در نظر گرفته است. نوآوری مشهود در روش علمی، پیشرو بودن اثر و ماندگاری آن از مهم‌ترین ویژگی‌های مدنظر کمیته داوران است. همچنین اثر باید کاربردهای مشخصی داشته یا نتایج حاصل از آن به‌صورت محسوس در جهان علم تأثیر گذاشته باشد، شرکت‌کنندگان برای اثبات این ویژگی‌ها باید دلایل کافی و مستندات مشخص ارائه کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان ادامه داد: دامنه تأثیر؛ اثر علمی مورد داوری باید به گسترش مرزهای دانش در جهان کمک کرده و در سطح جهانی یا منطقه‌ای تأثیر علمی قابل‌ملاحظه‌ای بر جای گذاشته باشد. همچنین آثار باید یا در قالب یک تئوری علمی در رسانه‌های معتبر علمی منتشرشده باشد و یا قابلیت تبدیل به طرح‌های اقتصادی و تولید ثروت را داشته باشد. همچنین آثار علمی ارسالی باید بر فرهنگ، جامعه، سلامت، محیط‌زیست و رفاه عمومی تأثیر مشهودی داشته و در پاسخ‌گویی به نیازهای علمی یا حل مسائل اجتماعی ایفای نقش کرده باشند.

وی افزود: ویژگی‌های صاحب یا صاحبان اثر علمی نامزد دریافت جایزه مصطفی باید در زمینه تخصصی خود حسن شهرت و سابقه علمی درخشانی داشته باشد. این سابقه از طریق آثار و مقالات منتشر شده در نشریات معتبر علمی یا نوآوری‌ها و اختراعات ثبت‌شده یا نقش داشتن در توسعه فناوری‌های جدید سنجیده خواهد شد. جامع‌نگری و روحیه نوآوری علمی از دیگر ویژگی‌های نامزدهای دریافت جایزه مصطفی است.

ربانی ادامه داد: دو معیار اولیه برای نامزدی جایزه وجود دارد؛ نهادهای علمی که محققان را برای جایزه مصطفی نامزد می‌کنند، وظیفه ارزیابی آثار و زندگی‌نامه فردی و علمی داوطلب را بر عهده دارند و پس از حصول اطمینان از واجد شرایط بودن شخص، اطلاعات به دبیرخانه جایزه مصطفی فرستاده می‌شود. همچنین بعد از دریافت آثار اولیه، دبیرخانه، آثار را بررسی و آثار غیر منطبق با ضوابط بنیاد را رد می‌کند و آثاری را که مطابق با ضوابط هستند، به مرحله ارزیابی و داوری دومرحله‌ای ارسال می‌شوند.

مسؤول دبیرخانه اصفهان میزبانی پنجمین دوره اعطای جایزه علمی و فن‌آوری مصطفی(ص) اظهار کرد: کمیته‌های داوری مقدماتی در مرحله اول، مدارک و صلاحیت آثار را ازنظر ویژگی‌های عمومی بررسی کرده و آثار دارای صلاحیت را به مرحله بعدی داوری می‌فرستند. مطابق ضوابط، آثاری که پیش‌ از این برنده حداقل یک جایزه معتبر علمی در سطح جهان شده باشند، به مرحله بعد راه پیدا نمی‌کنند. همچنین آثاری که شخصی و خارج‌ از مسیر صحیح نامزدی توسط نهادهای نامزدکننده ارائه شوند در این مرحله پذیرفته نمی‌شوند. در مرحله نهایی، در هر یک از حوزه‌های جایزه، یک گروه داوری هفت‌نفره از محققان و دانشمندان برجسته بین‌المللی، آثار نهایی را داوری و اثر برگزیده را انتخاب می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha