کد خبر 215073
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳

رشد توانمندسازی مددجویان کمیته امداد گلستان ثمره‌ توجه دولت به محرومان

اشتغال مددجویان کمیته امداد استان گلستان
رشد توانمندسازی مددجویان کمیته امداد گلستان ثمره‌ توجه دولت به محرومان

توانمندسازی، یکی از اهداف اصلی نهادهای حمایتی کشور است که در آن تلاش می‌شود با ارائه تسهیلات مناسب، حمایت مستمر و آموزش، مددجویان را از زیر چتر حمایت خود خارج کنند که این روند در کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان از زمان فعالیت دولت سیزدهم تاکنون سرعت بیشتری گرفته و امید افراد زیرپوشش برای ایستادن روی پای خودشان را بیشتر از همیشه کرده است.

 به گزارش گروه استان های حیات؛ کمیته امداد گلستان علاوه بر پوشش ۸۰ هزار و ۳۱۴ خانوار با جمعیت ۱۵۱ هزار و ۸۸۱ نفر، به دهک های اول تا پنجم ساکن این استان که واجد شرایط استفاده از تسهیلات اشتغال این نهاد هستند نیز خدمات ارائه می‌کند.

براساس گزارش مسوولان کمیته امداد استان گلستان، از میان جمعییت ۱۵۱ هزار و ۸۸۱ نفری زیر پوشش خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، ۴۹ درصد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری در تامین مالی برای ایجاد اشتغال و توانمندی آنها وجود دارد و تحقق این مهم یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم است.

مطابق داده‌های آماری اخیر مسوولان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گلستان، طی ۲ سال اخیر به همت توجه دولت مردمی و انقلابی رییسی برای خانواده‌های زیر پوشش این نهاد و دهک‌های اول تا پنجم نیازمند در این استان ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی قرض الحسنه برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید اختصاص جذب شد که این رقم نسبت به ۲ سال پایانی دولت قبل از ۳.۵ برابر رشد برخوردار است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گلستان با اشاره به این که طی سال‌های اخیر رویکرد اصلی این نهاد اشتغال و توانمندی خانوارهای واجد شرایط زیر پوشش این نهاد است، گفت: در این استان ۸۸ هزار مددجوی مستعد سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال شناسایی شدند و توسط این نهاد برای پوشش این عده، بسته‌های اشتغال آماده اجرا است.

عیسی بابایی افزود: در ۲ سال اخیر اجرایی شدن بسته‌های اشتغال و توانمندی خانوارهای واجد شرایط زیر پوشش این نهاد در استان با حمایت‌ مالی توسط دولت سیزدهم شتاب بیشتری به خود گرفته است.

وی ادامه داد: طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افزون بر ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به کمیته امداد استان برای اشتغال و توانمندی مددجویان واجد شرایط و دهک های یک تا پنج جامعه محروم و نیازمند پرداخت شده است.

بابایی خاطرنشان کرد: این تسهیلات بانکی به صورت قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله برای بهره مندی افراد واجد شرایط در نظر گرفته شده که با جذب این اعتبارات بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

به گفته وی فرصت‌های شغلی ایجاد شده به ترتیب در بخش های کشاورزی، صنعت، خدمات و صنفی است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گلستان افزود: در سال های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ برای اشتغال و توانمندی مددجویان واجد شرایط این نهاد در استان، ۲ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد اختصاص داده شده بود که برای هشت هزار و ۳۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد.

وی با بیان این که سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم در ایجاد فرصت شغلی برای مددجویان این نهاد و خانوارهای محروم دهک های یک تا پنج جامعه ادامه دارد، گفت: امسال هشت هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به این استان در بخش اشتغال مددجویان و خانوارهای محروم اختصاص داده شده است که این اعتبار امکان ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی جدید را دارد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گلستان گفت: جشن خودکفایی ۲ خانوار حمایت شده این نهاد در بخش اشتغال و توانمندی در استان آماده برگزاری است.

بابایی ادامه داد: این تعداد خانوار به حداقل درآمد ماهانه دست یافته و بعد از برگزاری جشن خودکفایی، مورد رصد کارشناسان حوزه اشتغال قرار می‌گیرند تا اشتغال آن‌ها پایدار باشد.

ایجاد فرصت‌های شغلی کمیته امداد دارای کار کارشناسی است

معاون اشتغال و خود کفایی کمیته امداد استان گلستان هم گفت: ایجاد فرصت‌های شغلی توسط این نهاد در استان با کار کارشناسی و لحاظ ظرفیت‌ها و نیازهای منطقه از جمله در بخش‌های کشاورزی، خدماتی، صنایع دستی و فرش دستباف انجام می‌شود.

مهدی نظری افزود: این نهاد، شناسایی مددجویان واجد شرایط، آموزش و مهارت، بازاریایی و نظارت و بازبینی برای طرح های اشتغالزا را به مدت پنج سال در دستور کار دارد.

به گفته نظری، سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال و خودکفایی مددجویان این نهاد براساس ظرفیت سنجی صورت می‌گیرد و بیشتر هم برای رده های سنی ۱۸ تا ۶۵ سال است.

وی یادآور شد: از سال ۱۴۰۱، افراد کم برخوردار دهک‌های یک تا پنج استان هم زیر طرح اشتغال این نهاد قرار گرفتند و این اداره کل طرح آموزشی را برای مددجویان و افراد کم برخوردار دهک‌های یک تا پنج نیازمند استان، دوره‌های آموزش مهارتی پایدار تدارک و برگزار می‌کند.

به گفته وی سال قبل بیش از سه هزار نفر از دوره‌های آموزش مهارتی پایدار این اداره کل استفاده کردند و امسال هم این طرح با جدیت پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: این اداره کل هر ساله برای شغل‌های مختلف، دوره‌های آموزشی لازم را برای علاقمندان اجرا می‌کند و برای حمایت از کسب و کار علاوه بر پرداخت تسهیلات از طریق معرفی به بانک‌های عامل، از صندوق امداد ولایت که خیران هم در آن فعال هستند، تسهیلات پرداخت می‌شود.  

رشد توانمندسازی مددجویان کمیته امداد گلستان ثمره‌ توجه دولت به محرومان

نظری افزود: تعهد اداره کل این است که سالانه ۱۰ درصد افراد زیرپوشش را به اشتغال پایدار یا به بازنشستگی رسانده و یا از حمایت این نهاد خارج کند.

وی از ارتباط بیشتر با دستگاه های مرتبط با حوزه اقتصادی و اشتغال، شناسایی راهبران شغلی در حوزه های مختلف و استفاده از ظرفیت آن ها برای راهنمایی مددجویان و اجرای طرح‌های ایجاد زنجیره ارزش از جمله فرش دستباف، نوغانداری، زراعت چوب، شیلات، عسل برای مددجویان کمیته امداد استان در سال جاری خبر داد و گفت: علاوه بر این، طرح تولید برق خانگی هم برای ۲ هزار خانوار که از ابتدای امسال اجرایی شده، شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد که ظرفیت منحصر به فرد در ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش های کشاورزی، خدماتی و گردشگری و صنعت دارد که باید از شرایط تسهیلات بانکی قراهم شده در دولت سیزدهم نهایت بهره‌برداری دراین زمینه با مشارکت بیش از گذشته دستگاه‌های مرتبط و بانک‌های عامل نهایت استفاده به عمل آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha