کد خبر 214672
۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳

اجرای پروژه‌های شاخص‌ حوزه آب در کردستان با همت دولت سیزدهم

اجرای پروژه‌های شاخص‌ حوزه آب در کردستان با همت دولت سیزدهم

طی ۲ سال اخیر هفت پروژه بزرگ حوزه آب در کردستان اجرا شد که نشان از عزم دولت سیزدهم برای خدمت به این خطه از کشور دارد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت، با چالش های زیادی مواجه بود؛ یکی از بحران هایی که در کردستان وجود داشت، معضل کم آبی در شهر بانه بود که با همت دولت سیزدهم و تخصیص اعتبارات ویژه این مشکل برطرف شد.

یکی دیگر از مشکلاتی که دولت سیزدهم با آن مواجه بود، بحث طعم و بوی نامطلوب آب شرب سنندج و کندی پیشرفت طرح انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه آب سنندج بود.

سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج که عملیات اجرایی آن بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شد، ۱۰ آذر ۱۴۰۱ با حضور حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی و با ۸۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، در مدار بهره برداری قرار گرفت و مشکل کیفیت نامطلوب آب شرب این شهر برای همیشه برطرف شد.

این طرح با هدف تأمین آب مورد نیاز شهر سنندج برای ۷۰۰ هزار نفر، با ظرفیت انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب در سال، به بهره برداری رسید.

در رابطه با طرح های اجرای شده مهم طی ۲ سال اخیر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان بیشتر توضیح می دهد. 

اجرای پروژه‌های شاخص‌ حوزه آب در کردستان با همت دولت سیزدهم

اجرای هفت پروژه با بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون، هفت پروژه در این حوزه با ۱۳ هزار و ۴۵ میلیارد ریال هزینه، به بهره برداری رسیده است.

محمد فرهاد ادامه داد: احداث تصفیه خانه آب شهر دیواندره با بهره مندی ۵۱ هزار نفر جمعیت این شهر و ۷۲ روستای مجتمع اوباتو با ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه و با اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد ریال از جمله پروژه های اجرا شده در دولت سیزدهم است.

وی خط انتقال آب از تصفیه خانه شماره ۲ به تصفیه خانه شماره یک و مخازن شهر سقز با هدف تأمین آب پایدار شهر سقز با اجرای پروژه به طول ۵۷۰۰ متر، هزینه ۸۰۰ میلیارد ریال و با ظرفیت انتقال آب به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه را از جمله پروژه های شاخص اجرا شده طی ۲ سال اخیر عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان افزود: اجرای پروژه تصفیه خانه آب اضطراری شهر مریوان با هدف بهره مندی ۴۰ هزار نفر در شرق این شهر از آب شرب تصفیه شده با ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه و با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال، پروژه شاخص دیگر اجرا شده در این مدت است.

به گفته فرهاد، تکمیل و بازسازی ایستگاه پمپاژ آب اضطراری پل شیخ سنندج با بهره مندی ۳۰۰ هزار نفر از آب شرب با ظرفیت آبرسانی به میزان ۱۶۰۰ لیتر بر ثانیه با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه های اجرا شده است.

وی یادآور شد: اجرای تصفیه خانه فاضلاب روستای قلیان سنندج با هدف تصفیه فاضلاب و جلوگیری از ورود فاضلاب به سد ژاوه و آلودگی های زیست محیطی و با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال و ظرفیت ۶۰۰ مترمکعب در شبانه روز نیز پروژه مهم اجرا شده در حوزه تصفیه خانه های فاضلاب روستایی است. 

اجرای پروژه‌های شاخص‌ حوزه آب در کردستان با همت دولت سیزدهم

راه اندازی تصفیه خانه آب دیواندره پیش از موعد مقرر

یکی دیگر از اقدامات جهادی که در دولت سیزدهم در حوزه آبرسانی انجام شد، راه اندازی تصفیه خانه آب دیواندره است.

با هدف تأمین آب بلندمدت پایدار برای شهر دیواندره، اجرای پروژه تصفیه خانه آب از سال ۱۳۹۱ با ظرفیت ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آغاز و تا پیش از دولت سیزدهم با صرف ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه ۶۷ درصد پیشرفت داشت، اما به دلیل عملکرد نامناسب پیمانکار، وی خلع ید و عملیات اجرایی متوقف شده بود.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان در این رابطه اظهار کرد: با سفر وزیر نیرو در دی ماه سال ۱۴۰۰ به استان، دستورات لازم در راستای تأمین منابع مالی و شروع به کار مجدد پروژه صادر و بلافاصله با بکارگیری پیمانکار، عملیات اجرایی ادامه یافت و مقرر شد تا پایان شهریورماه امسال این پروژه به اتمام برسد.

فرهاد افزود: با توجه به بروز تنش آبی و افزایش کدورت آب در تأسیسات قره غیبی در مردادماه جاری، راه اندازی و بهره برداری از تصفیه خانه آب دیواندره، پیش از موعد و طی اقدامی جهادی در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه در دهم مردادماه جاری، تصفیه خانه وارد مدار و تنش آبی شهر برطرف شد.

وی ادامه داد: از مجموع ۲۵۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت تصفیه آب در این پروژه، ۱۷۰ لیتر برای شهر دیواندره و مابقی برای ۷۲ روستای مجتمع اوباتو در نظر گرفته شده تا تأمین آب این روستاها نیز انجام شود.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان اضافه کرد: پس از بهره برداری از تصفیه خانه به دلیل مشکلات طعم و بوی آب، با دستور وزیر نیرو و استاندار کردستان در یک زمان کوتاه، تهیه و نصب دستگاه ازن زنی برای برطرف کردن این مشکل در دستور کار شرکت آبفا قرار گرفت و طی کمتر از ۱۰ روز تأسیسات ازن زنی تهیه و با هزینه ۷۰ میلیارد ریال، وارد مدار بهره برداری شد.

استان کردستان با بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۳ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha