کد خبر 214501
۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰

روایت تصویری زندگی شهید«محمدجواد باهنر»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدجواد باهنر»

شهید محمدجواد باهنر در تاریخ هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ در اثر انفجار بمب، همراه با محمدعلی رجایی، رییس جمهور وقت و چند تن دیگر به فیض شهادت نائل آمد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ پرداختن به زندگی شهدا و اسطوره‌های سرزمینمان و حتی جهان یکی از مواردی است که توجه افراد زیادی را جلب می‌کند، شهدا در میان همگان جایگاه ویژه ای دارند و می‌شود از منش، رفتار و زندگی این بزرگواران درس‌ها آموخت و الگو ها گرفت، در قرآن نیز به جایگاه خاص و ویژه شهدا اشاره شده است و آیات زیادی وصف شهیدان نازل شده است. 

در آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱ سوره آل عمران آمده است: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ* فَرِحِینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ* یسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا یضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ؛

هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند، مرده مپندار، بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. به آن چه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته اند شادی می کنند که نه بیمی برایشان است و نه اندوهگین می‌شوند. بر نعمت و فضل خدا و این که خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمی گرداند، شادی می کنند.»

وقتی در کتاب آسمانیمان جایگاه ویژه شهدا را می‌بینیم خوب است که به زندگی آن‌ها نیز توجه کنیم که شهدا چگونه بودند که به این مقام عالی رسیدند؟ یکی از شهیدانی که امروز به روایت تصویری و زندگی‌اش پرداخته‌ایم «شهید محمدجواد باهنر» است.

شهید محمدجوادباهنر در تاریخ 13شهریور ماه سال 1312 در خانواده‌ای دوازده نفره در شهر کرمان دیده به جهان گشود، وی فرزند دوم خانواده بود و نه خواهر و برادر داشت. پدرش علی اصغر نام داشت و با مغازه کوچکی که داشت برای خانواده اش امرار معاش می‌کرد.

این شهیدگرانقدر از همان دوران خردسالی به دین و مذهب و حق خواهی علاقه و گرایش داشت ، پدرش فردی مذهبی و باتقوا بود و سواد قرآنی  داشت و از این بابت او  را شیخ علی اصغر صدا می زدند ، شهید باهنر در سن پنج سالگی اش به مکتب خانه رفت و زیر نظر بانوی معلم مکتب خانه قرآن را فرا گرفت. 

شهید باهنر در سن یازده سالگی شروع به یادگیری دروس حوزوی کرد و در  مدرسه معصومیه کرمان محصل شد، وی  در سال 1332 مدرک دیپلم خود را کسب کرد و  در اوایل مهرماه سال  1332 در سن 20 سالگی به قم عازم شد  و در مدرسه‌ ی فیضیه سکونت کرد و  دوران سطح را به پایان رساند.

اما تا آن زمان این شهید گرانقدر دست از تلاش به فراگیری علم و دانش نکشید و  در سال 1333 دوره‌ی خارج فقه را نیز آغاز کرد؛ وی هم‌ زمان با دروس حوزوی، تحصیلات خود را در دانشگاه نیز ادامه داد و حدود 4سال بعد در سال 1337 موفق به دریافت مدرک کارشناسی در رشته الهیات شد. بعد از آن نیز  موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس در رشته علوم تربیتی و سپس دکترای الهیات از دانشگاه تهران شد. 

این شهید گرانقدر در دوران تحصیل خود در حوزه‌ ی علمیه از محضر اساتید برجسته‌ ای بهره برد.وی پس از آن‌ که در قم مستقر شدند از محضر آیت الله بروجردی، امام‌ خمینی، علامه طباطبایی، مجاهدی و سلطانی در فراگیری علوم اسلامی استفاده کرد.

از برجسته ترین و مهم‌ترین فعالیت های شهید باهنر همکاری‌اش با هیئت‌های مؤتلفه اسلامی و مؤسسه رفاه بود وی در سال ۱۳۴۲ به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد و علاوه بر تدریس با دفتر تحقیقات و برنامه‌ریزی وزارتخانه همکاری داشت و برنامه‌ های تعلیمات‌ دینی کلاس‌های مختلف تحت نظر این شهید بزرگوار تهیه و تنظیم می‌ شد. کتاب های دینی تألیف شهید باهنر نقش چشمگیری در آگاه سازی جوانان و نوجوانان قبل از انقلاب داشت.

شهید باهنر با سخنرانی‌های خود در مساجد، مجالس روضه، هیئت‌ها و حسینیه‌ها ضمن ابلاغ اندیشه‌های امام خمینی (ره) و برنامه‌های نهضت، مقدمات آمادگی اعتقادی مردم مسلمان کشورمان را برای مبارزه با رژیم پهلوی فراهم نمود. وی  از گفتن حق و دفاع از حق هیچ ابایی نداشت، تا جایی که زمان رژیم پهلوی وی به برای تبلیغ اسلام به آبادان رفت و در سخنرانی درباره به رسمیت شناختن دولت اسرائیل توسط دولت ایران اعتراض کرد و پس از پایان آن سخنرانی توسط شهربانی دستگیر شد و این اولین رویارویی شهید باهنر با حکومت ستمگر پهلوی بود.

بعد از آن ماجرا نیز در اسفند ماه سال 1342 در سخنرانی هایی که به مناسبت سالگرد شهدای حادثه مدرسه فیضیه انجام می‌شد دوباره دستگیر شد.

این برخوردها نه تنها ترسی بر دل این شهید بزرگوار ایجاد نکرد بلکه وی مصمم تر از قبل به سخنرانی و دعوت مردم به حق خواهی می پرداخت و  6 بار به زندان های کوتاه مدت محکوم گشت، تا جایی که از سال 1350 دیگر اجازه سخنرانی به او داده نداشت. 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهید باهنر در همان سال پیروزی، سال 1357 با فرمان امام خمینی (ره) به عضویت در شورای انقلاب درآمد و در سازمان نهضت سوادآموزی مشغول به خدمت شد. همچنین این شهید گرانقدر نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان قانون اساسی، و نماینده شورای انقلاب اسلامی در وزارت آموزش و پرورش بود، و در مجلس اول شورای اسلامی با 64.80 در صد آرا معادل دو میلیون و 134 هزار و 434 نفر نماینده مردم تهران نیز شد.

در سال 1359 این شهید بزرگوار  با نظر و حکم  امام خمینی (ره) عضو ستاد انقلاب فرهنگی شد و پس از آن در کابینه شهید رجایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش منصوب گشت، وی بعد از برکناری بنی صدر خائن از ریاست جمهوری و انتخاب شهید محمدعلی رجایی به عنوان رئیس جمهور، در سال 1360 به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی شد و رای اعتماد گرفت. شهید باهنر  پس از شهادت شهید بهشتی در بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی به عنوان دبیر کل حزب نیز انتخاب شد.

سرانجام نیز شهیدباهنر در شهریور ماه سال ۱۳۶۰ در حالی‌که در جلسه شورای امنیت کشور شرکت کرده بود، در اثر انفجار بمب، همراه با محمدعلی رجایی، رئیس جمهور وقت کشورمان و چند تن دیگر به شهادت رسید.

مقام معظم رهبری درباره ویژگی‌های اخلاقی شهیدان رجایی و باهنر می‌فرماید: «شهید باهنر، مرد بی تظاهری بود که هیچ کس از ظاهر آرام او نمی‌فهمید در باطن و ذهن و اندیشه موّاج او چه می‌گذرد. وی یکی از متفکرین و تئوریسین‌ها و ایدئولوگ‌های انقلاب بود. نوشته‌های زیادی داشت و کتاب‌های زیادی را تنظیم کرده بود. ارتباطات نزدیکی با شهید مطهری و شهید بهشتی داشت و هر دوی اینها، برای عظمت فکری و قدرت تفکر عملی او ارزش زیادی قائل بودند... نقش شهید رجایی و باهنر در افشا کردن ماهیت لیبرالی و منافقانه بنی صدر، بسیار برجسته بود.»

گفتنی است آرامگاه شهید محمدجواد باهنر در قطعه 24 بهشت زهرای تهران قرار دارد.
 

سلامی بدهیم به روح پرفتوح شهدا با قرائت زیارت نامه شهدا:

اَلسَّلامُ عَلی رَسوُلِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلی نَبِی اللّهِ اَلسَّلامُ عَلی مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللّهِ؛ اَلسَّلامُ عَلی اَهْلِ بَیْتِهِ الطّاهِرین اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیُّهَا الشُّهَدآءُ الْمُؤْمِنُونَ؛ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ الاْیمانِ وَ التَّوْحیدِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَ دینِ اللّهِ وَ اَنْصارَ رَسُولِهِ عَلَیْهِ وَ الِهِ السَّلامُ سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدّارِ اَشْهَدُ اَنَّ اللّهَ اخْتارَکُمْ لِدینِهِ وَ اصْطَفاکُمْ لِرَسُولِهِ؛ وَاَشْهَدُ اَنَّکُمْ قَدْ جاهَدْتُمْ فِی اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ وَ ذَبَبْتُمْ عَنْ دینِ اللّهِ وَ عَنْ نَبِیِّهِ؛ وَ جُدْتُمْ بِاَنْفُسِکُمْ دُونَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّکُم قُتِلْتُمْ عَلی مِنْهاجِ رَسُولِ اللّهِ؛ فَجَزاکُمُ اللّهُ عَنْ نَبِیِّهِ وَعَنِ الاِْسْلامِ وَ اَهْلِهِ اَفْضَلَ الْجَزآءِ وَ عَرَّفَنا وُجُوهَکُمْ فی مَحَلِّ رِضْوانِهِ وَ مَوْضِعِ اِکْرامِهِ مَعَ النَّبِیّینَ وَ الصِّدّیقینَ وَ الشُّهَدآءِ وَ الصّالِحینَ وَ حَسُنَ اُولَّئِکَ رَفیقاً اَشْهَدُ اَنَّکُمْ حِزْبُ اللّهِ وَ اَنَّ مَنْ حارَبَکُمْ فَقَدْ حارَبَ اللّهَ وَ اَنَّکُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبینَ الْفائِزینَ الَّذینَ هُمْ اَحْیآءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ فَعَلی مَنْ قَتَلَکُمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ الْمَلاَّئِکَةِ و َالنّاسِ اَجْمَعینَ اَتَیْتُکُمْ یا اَهْلَ التَّوْحیدِ زائِراً وَبِحَقِّکُمْ عارِفاً وَ بِزِیارَتِکُمْ اِلَی اللّهِ مُتَقَرِّباً وَ بِما سَبَقَ مِنْ شَریفِ الاْعْمالِ وَ مَرْضِی الاْفْعالِ عالِماً فَعَلَیْکُمْ سَلامُ اللّهِ وَ رَحْمَتُهُ وَ بَرَکاتُهُ وَ عَلی مَنْ قَتَلَکُمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ غَضَبُهُ وَ سَخَطُهُ اَللّهُمَّ انْفَعْنی بِزِیارَتِهِمْ وَ ثَبِّتْنی عَلی قَصْدِهِمْ وَ تَوَفَّنی عَلی ما تَوَفَّیْتَهُمْ عَلَیْهِ وَ اجْمَعْ بَیْنی وَ بَیْنَهُم فی مُسْتَقَرِّ دارِ رَحْمَتِکَ اَشْهَدُ اَنَّکُمْ لَنا فَرَطٌ وَ نَحْنُ بِکُمْ لاحِقُونَ؛

سلام بر رسول خدا سلام بر پیامبر خدا سلام بر محمد بن عبداللّه سلام بر خاندان پاکش سلام بر شما ای شهیدان با ایمان سلام بر شما ای خاندان ایمان و توحید سلام بر شما ای یاران دین

خدا و یاران رسول خدا - که بر او و آلش سلام باد - سلام بر شما بدان شکیبائی که کردید پس چه خوب است خانه سرانجام شما گواهی دهم که براستی خداوند شما را برای دین خود انتخاب فرمود و برگزیدتان برای رسول خود و گواهی دهم که شما در راه خدا جهاد کردید آن طور که باید و دفاع کردید از دین خدا و از پیغمبر خدا و جانبازی کردید در رکاب رسول خدا و گواهی دهم که شما بر همان راه رسول خدا کشته شدید پس خدای تان پاداش دهد از جانب پیامبرش و از دین اسلام و مسلمانان بهترین پاداش و بشناساند به ما صورت های شما را در جایگاه رضوان خود و موضع اکرامش همراه با پیمبران و راستگویان و شهیدان و صالحان و چه نیکو رفیقانی هستند آن ها گواهی دهم که شمائید حزب خدا و هر که با شما بجنگد مسلماً با خدا جنگ کرده و براستی شما از مقربان و رستگارانید که در پیشگاه پروردگارشان زنده اند و روزی می خورند پس لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آن که شما را کُشت آمده ام به نزد شما برای زیارت ای اهل توحید و به حق شما عارفم و بوسیله زیارت شما بسوی خدا تقرب جویم و بدان چه گذشته از اعمال شریف و کارهای پسندیده دانایم پس بر شما باد سلام خدا و رحمت و برکاتش و لعنت خدا و خشم غضبش بر آن کس که شما را کُشت خدایا سود ده مرا به زیارت شان و بر آن نیتی که آن ها داشتند مرا هم ثابت بدار و بمیرانم بر آن چه ایشان را بر آن میراندی و گرد آور میان من و ایشان در جایگاه خانه رحمتت گواهی دهم که شما بر ما سبقت گرفتید.

روایت تصویری زندگی شهید«محمدجواد باهنر»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدجواد باهنر»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدجواد باهنر»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدجواد باهنر»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدجواد باهنر»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدجواد باهنر»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدجواد باهنر»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدجواد باهنر»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدجواد باهنر»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدجواد باهنر»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدجواد باهنر»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha