کد خبر 214086
۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷

تازه‌ترین اخبار از مرز باشماق| تردد روان زائران اربعین/ ۱۱ هزار نفر از به کربلا رفتند

تازه‌ترین اخبار از مرز باشماق| تردد روان زائران اربعین/ ۱۱ هزار نفر از به کربلا رفتند

آخرین وضعیت مرز باشماق حاکی از آن است که تردد در مرز آسان و روان بوده و تاکنون ۱۱ هزار و ۳۷۶ زائر اربعین از مسیر عبور کرده‌اند.

به گزارش گروه استان های حیات؛ استان کردستان امسال برای دومین سال پیاپی قدمگاه زائران مشتاق از سراسر ایران است که مرز رسمی باشماق را برای سفر زیارت اربعین انتخاب می‌کنند.

این روزها، محورهای مواصلاتی استان کردستان شاهد حضور زائرانی است که قصد سفر به کربلای معلا را دارند. هرچه به اربعین حسینی نزدیک‌تر می‌شویم حضور و تردد زائران در مرز باشماق در حال افزایش است.

مرز بین‌المللی مهران کماکان مرز اول و پر حجم با ترافیک بالای تردد زائران در بین مرزهای کشور است، پیشنهاد می‌شود که زائران برای سهولت سفر، پیاده‌روی در مسیر مرز باشماق مریوان را انتخاب کنند. زائرانی که قصد عبور از این مرز را دارند، می‌توانند از داخل شهر مریوان - پارکینگ تا مرز از وسایل نقلیه عمومی تدارک دیده شده، استفاده کنند.

بر اساس مشاهدات عینی، تردد در مرز باشماق مریوان آرام و روان است. با توجه به افزایش حجم تردد زائران عتبات عالیات در جاده‌های استان و این مرز در طول روزهای آینده، آمادگی برای هدایت و ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی توسط مسئولان و مردم تدارک دیده شده است.

فرماندار شهرستان مریوان از راه‌اندازی 22 موکب جهت خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز باشماق خبر داد و اظهار داشت: براساس آخرین آمار دریافتی، از 27 مرداد ماه تاکنون 11 هزار و 376 زائر اربعین از مرز باشماق خروج و به سمت کربلا و عتبات عالیات مشرف شده‌اند.

به گفته زائران، جدا از خدمت‌رسانی شایسته و محبت اهل‌سنت نسبت به زائران اربعین حسینی، امنیت خوبی در نقطه به نقطه مرز باشماق برقرار است و مهمانان با امنیت خاطر کامل در هوای خنک به پیاده‌روی می‌پردازند. تامین امنیت زوار اربعین حسینی مهمترین مأموریت پلیس بوده که نیروهای این مجموعه با استقرار در مسیر و حفظ حرمت زوار، کار خدمت‌رسانی را بدون چشمداشت انجام می‌دهند.

همزمان با راه‌اندازی موکب‌های مردمی؛ دستگاه‌های مختلف نیز نسبت به موکب اقدام کرده و هر کس آمده تا به سهم خود به زائران اربعین حسینی کمک و خدمت کنند.

برپایی موکب کتابخانه‌های عمومی 

در همین زمینه؛ معصومه حسنی خونسار سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان از برپایی موکب ویژه کتابخانه‌های عمومی در مرز رسمی باشماق خبر داد و اظهار کرد: این نهاد فرهنگی در ایام راهپیمایی اربعین آماده میزبانی از زائران حسینی است.

وی گفت: موکب کتابخانه‌های عمومی از 5 لغایت 15 شهریور با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی آماده میزبانی از زائران اربعین در سال جاری است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هر سال اقدام به برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوعی در ایام اربعین حسینی کرده است، اما موکب استان کردستان امسال برای نخستین بار برپا شده است. در راستای عمل به رسالت فرهنگی، اجتماعی و کتاب‌محور خود، تلاش کرده تا با شعار «سر فصل کتاب عشق ما، حسین علیه‌­السلام است»، ضمن استفاده از ظرفیت این ایام، خدمات خود را در بین اقشار مختلف مردم و به ویژه زائران اباعبدالله علیه‌السلام توسعه دهد.

وی افزود: در موکب اداره کل کتابخانه های عمومی کردستان برنامه‌هایی از جمله عضوگیری رایگان، قصه گویی، پرده خوانی، نمایش کتاب، نشست کتاب خوان و نشست‌های جمع خوانی با محوریت اربعین برای  زوار امام حسین(ع) انجام می‌شود.

حسنی بیان کرد: در مجموع خدمات موکب‌ در سه حوزه خدمات عمومی شامل اسکان و پذیرایی، توزیع اقلام ضروری و ملزومات بهداشتی، اشاعه محتوای اربعینی و نیز خدمات فرهنگی خواهد بود.

وی با اشاره به تنوع برنامه‌های فرهنگی در این موکب‌ها اظهار کرد: محور اصلی برنامه‌های فرهنگی در موکب‌ها، کودکان و نوجوانان است که نقاشی، رنگ‌آمیزی، پرده‌خوانی، قصه‌گویی، کاردستی، اوریگامی و... بخشی از این برنامه‌ها برای کودکان است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با اشاره به نقش کتابداران استان در طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگ، گفت: اصلی‌ترین گروه در طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در موکب‌ها، کتابداران عزیز که اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت کتابخوانی را بر عهده دارند. از زوار اربعین حسینی که از مسیر باشماق تردد می‌کنند درخواست می‌شود که با حضور در موکب کتابخانه، از خدمات فرهنگی این نهاد بهره‌مند شوند.

مزر باشماق در مریوان و 118 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است. ظرفیت این مرز از لحاظ آب و هوای مطبوع و نبود ترافیک، نسبت به سایر مرزهای کشور، گزینه مناسب‌تری برای تردد زائران اربعین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha