کد خبر 214067
۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸

پنجره باز دولت برای محرومیت زدایی

پنجره باز دولت برای محرومیت زدایی

 دولت سیزدهم با شعار عدالت محوری روی کار آمد و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای توانست در راستای توجه به دهک‌های کم درآمد جامعه، محرومیت‌زدایی و تنوع بخشی به حمایت‌های اجتماعی و توانمندسازی مستضعفان گام‌های بلندی بردارد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ سالروز شهادت دولت مردان انقلابی شهیدان رجایی و باهنر در سال ۱۳۶۰ در تقویم مناسبت‌های ملی کشور به نام گرامیداشت هفته دولت ثبت و به رسم آیین هرساله برنامه‌های متعدد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در این هفته برگزار می‌شود.

این روزها در سطح ملی دستاوردهای دولت با قابلیت رقابت جهانی در عرصه اقتصادی، نظامی، علمی، سیاسی به ویژه دیپلماسی فعال و متحول شده و بخش مهمی از اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است، برنامه‌هایی که در هر سطحی از قشر کم توان جامعه غافل نبوده و توانمندسازی آنها در کانون توجه قرار دارد.

برنامه‌های دولت در حوزه رفاه و حمایت از اقشار نیازمند با تنوع و بسته‌های حمایتی در حال اجرا است، هفته دولت فرصت مناسبی است تا سیاست‌ها و راهبردها مورد مطالعه قرار گیرد، همانگونه که محرومیت زدایی یکی از شاخص‌ها و اهداف نظام اسلامی است که در دیدگاه امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و دولتمردان پس از انقلاب پررنگ و مورد توجه قرار گرفت، تاسیس نهادهای انقلابی چون کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و تشکیل بسیج مستضعفان را باید در این راستا دانست.

الگوی خدمت رسانی اجتماعی به نیازمندان در دولت را باید طرح شهید رجایی با موضوع حمایت از ۶۰ ساله‌های نیازمند روستایی دانست همان طرحی که بیش از گذشته باعث محبوبیت این شهید گرانقدر شد.

میثاق دولت با آرمان‌های محرومیت زدایی انقلاب

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فاصله کوتاهی با مدیریت جهادی و انقلابی، نهضت خدمت رسانی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی با اولویت مناطق محروم و افراد ناتوان شدت گرفت و تا کنون نیز تداوم یافته است.

گسترش خدمات آموزشی، مبارزه با بی‌سوادی، خدمات درمانی، احداث زیرساخت‌های جاده، برق، آب آشامیدنی، تلفن، گازرسانی، اشتغال و تولید، بهداشت عمومی، توزیع اقلام خوراکی و لوازم خانگی، احداث مسکن مقاوم، افزایش ضریب نفوذ تلفن ثابت و سیار، پنجره واحد دولت الکترونیک و هوشمند شاخص‌های مناسبی از ارائه خدمات دولت بوده است.

راهبرد مناسب دولت در ارائه خدمات اجتماعی و توجه به دهک‌های آسیب پذیر در حوزه توانمندسازی از طریق کمک‌های بلاعوض، تامین مستمری، تسهیلات مسکن و اشتغال، بیمه‌های درمانی، معافیت از هزینه‌های ساخت مسکن، تامین شهریه دانشجویان بی‌بضاعت، اعطای تسهیلات ارزان اشتغال، تامین اقلام مصرفی و توزیع سبد کالای الکترونیکی است.

همچنین توجه به بیمه‌های پایه اجتماعی، خدمات الکترونیکی هوشمند از جمله بسته‌های حمایتی دولت برای اقشار کم درآمد است.

کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان یکی از نهادهای متولی محرومیت زدایی در سال‌های اخیر در دولت سیزدهم مورد توجه بوده و رشد اعتبارات این نهاد حاکی از توجه دولت به توانمندسازی اقشار نیازمند است.

افزایش اعتبارات محرومیت زدایی در کمیته امداد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) لرستان با اشاره به افزایش اعتبارات این نهاد در دولت سیزدهم و هم افزایی سایر نهادهای انقلابی در محرومیت زدایی افزود: منابع اعتباری در حمایت‌های اجتماعی، کمک به ساخت مسکن، ایجاد اشتغال و توانمندسازی به کارگیری می‌شود.

جلال شیخ پور با تاکید بر تخصیص اعتبارات ملی از طریق لایحه بودجه و نگاه مجلس شورای اسلامی به توجه بیش از پیش به محرومیت زدایی گفت: ۴۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی، تسهیلات بانکی، کمک های مردمی در بودجه امسال برای این نهاد مصوب شده که نسبت به سال قبل ۵۵ درصد افزایش داشته است.

وی برنامه‌ریزی مناسب و هم افزایی با سایر دستگاه‌های انقلابی و دولتی را ضروری دانست و اظهار کرد: استفاده مناسب از این منابع در ساماندهی و ثبات خانواده‌های تحت حمایت با توجه به وضعیت جامعه کنونی به ویژه در شاخص مسکن و اشتغال را سیاست‌های دولت در حمایت از خانوارهای آسیب پذیر ذکر کرد.

مدیرکل کمیته امداد لرستان بیان کرد: برنامه توانمندسازی کمیته امداد در سه بعد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی براساس استعداد خانوارها اجرا می‌شود که هدف اصلی آن تحکیم بنیان خانواده است.

شیخ پور اضافه کرد: حمایت‌های دولت در عرصه کمک به تحصیل و ارتقای دانش علمی اقشار نیازمند به ویژه مددجویان این نهاد زمینه ساز توانمندسازی است و دولت سیزدهم توجه خوبی به این موضوع دارد به طور مثال امسال با دستور رییس جمهور هزینه دانش‌آموزان دهک یک تا پنج در مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان) رایگان اعلام شد و اعتبارات شهریه دانشجویان تحت حمایت به صورت متمرکز و ۱۰۰ درصدی از طرف دولت تامین شده است.

مدیرکل کمیته امداد لرستان توجه به اشتغال خانوارها از طریق شناسایی، استعدادیابی، نیاز سنجی و ارائه تسهیلات را یکی از سیاست‌های اشتغال این نهاد دانست و ادامه داد: تخصیص اعتبارات بانک‌های دولتی و توجه دولتمردان به این موضوع از شاخص‌های ارزشمند دولت عدالت محور است.

وی با اشاره به ایجاد ۱۳ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی در سال گذشته افزود: این تعداد شغل با اعتباری بیش از هفت هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال در سطح استان ایجاد شد و سال ۱۴۰۲ حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار با همکاری بانک‌های عامل جهت ایجاد طرح‌های اشتغال برای مددجویان پیش‌بینی شده است.

شیخ پور به تداوم حمایت از ساخت مسکن روستایی و شهری برای مددجویان تحت حمایت پرداخت و بیان کرد: همکاری مناسبی برای حمایت از مسکن با سایر سازمان‌های دولتی و خصوصی انجام شده است، در تفاهم‌نامه ۱۰ هزار واحدی بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی، ۹۴۵ واحد مسکونی سهمیه لرستان است که ۷۱۰ مورد تاکنون آغاز شده و در دست ساخت است.

به گفته وی از این تعداد ۱۱۸ واحد مسکونی تکمیل و تحویل متقاضیان شده و در تفاهم نامه‌های دیگر عملیات ساخت ۳۰۰ واحد مسکونی آغاز و در حال تکمیل است، ضمن اینکه ۲۲۵ حمام و واحد بهداشتی، تعمیر مسکن مددجویان ۹۶۵ مورد و فضاهای جانبی نیز بیش از ۵۰۰ مورد با همکاری این نهاد توسط گروه‌های جهادی برای افراد تحت پوشش در حال ساخت است.

افزایش اعتبارات توانمندسازی کمیته امداد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) لرستان گفت: به منظور توانمندسازی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در شهرستان بروجرد و اشترینان نیز امسال هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در نظر گرفته شده است.

شیخ پور ادامه داد: سال گذشته هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در بروجرد و اشترینان با اعتباری معادل ۸۰۰ میلیارد ریال فراهم شد.

وی یادآور شد: یکی از راه‌های کاهش محرومیت و آسیب‌های اجتماعی توجه به ایجاد اشتغال و رونق تولید است، فراهم نمودن بسترهای تولید برای خانوارهای بی بضاعت از جمله اهداف کمیته امداد در توانمندسازی است که در سال‌های اخیر با تخصیص اعتبارات مناسب از منابع بانکی و داخلی این نهاد رشد مناسبی داشته و موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه حاصل شده است.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) بروجرد نیز در این خصوص گفت: سال گذشته ۷۵۱ طرح خود اشتغالی خرد با اعتبار ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای مددجویان این نهاد حمایتی در شهرستان اجرا شد، این طرح‌ها به صورت اشتغال خرد و خانوادگی اجرا شده که منابع آن از محل تسهیلات بانکی تبصره ۱۶ و اعتبارات داخلی امداد بوده است.

محمد پارسا به شیوه پرداخت تسهیلات به مجریان طرح اشاره کرد و ادامه داد: این طرح‌ها با نیازسنجی اولیه، شناخت استعدادها، آموزش و ارائه تسهیلات آسان در زمینه‌های تولیدی، خدماتی، کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و مشاغل نوین با نظارت کارشناسان این نهاد اجرا شده اند.

وی با اعلام اینکه هدف پرداخت تسهیلات ایجاد اشتغال خرد و توانمندی خانواده است، بیان کرد: حمایت‌های جانبی از جمله مشاوره شغلی رایگان، آموزش فنی و حرفه‌ای، تامین مواد اولیه و بازاریابی به منظورپایداری مشاغل به مجریان تا چهارسال به صورت رایگان ارائه می‌شود.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) بروجرد یادآور شد: کمیته امداد شهرستان در راستای توانمندسازی مددجویان تحت پوشش و کاهش فقر در خانواده های نیازمند در مجموع به ۱۱ هزارو ۲۰۰ خانوار با جمعیت ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات حمایتی ارائه می‌دهد.

با توجه به آرمان های انقلاب و حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر توجه به مستضعفان و کاهش فاصله طبقاتی با رویکرد توزیع عادلانه امکانات و فرصت های اقتصادی با نگاه به خانواده و تحکیم بنیان های اصلی آن به نظر می رسد دولت سیزدهم با وجود مشکلات مالی ناشی از تحریم ها، حمایت از اقشار نیازمند را متناسب با وضعیت اقتصادی و تورم ناشی از آن طراحی کرده است.

طرحی که در آن تلاش می شود با بسته هایی چون خرید الکترونیکی از کارت یارانه و اعطای بسته های تشویقی، آسان سازی فرآیند دریافت جواز کسب و کار، حمایت درمانی و بهداشتی از بیمه های روستایی و سلامت ایرانیان، کمک به ادامه تحصیل دانش آموزان، ارائه بسته های تسهیلاتی به زوج های جوان و مسکن ملی، ودیعه مسکن تلاش می نماید در مسیر گذر از برخی تکانه های اقتصادی اقشار نیازمند کمتر دچار آسیب شوند.

هفته دولت یادآور سالروز شهادت رجایی و باهنر دولتمردان محبوب انقلاب و محرومان، فرصت مناسبی است تا علاوه بر تجدید میثاق با آرمان های انقلاب، عملکرد سالیانه دولت در معرض دید اهالی رسانه و افکار عمومی قرار گیرد، اقدامی که در امتداد جهاد تبیین و ایجاد روحیه امید و باورپذیری تلاش برای توجه به قشر کم توان جامعه، ضروری به نظر می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha