کد خبر 213747
۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰

روایت تصویری زندگی شهید «علی اندرزگو»

روایت تصویری زندگی شهید «علی اندرزگو»

شهید علی اندرزگو بعد از مجاهدت های فراوان در راه انقلاب در دوم شهریور سال 1357 توسط مأموران ساواک مورد اصابت رگبار گلوله قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ پرداختن به زندگی شهدا و اسطوره‌های سرزمینمان و حتی جهان یکی از مواردی است که توجه افراد زیادی را جلب می‌کند، شهدا در میان همگان جایگاه ویژه ای دارند و می‌شود از منش، رفتار و زندگی این بزرگواران درس‌ها آموخت و الگو ها گرفت، در قرآن نیز به جایگاه خاص و ویژه شهدا اشاره شده است و آیات زیادی وصف شهیدان نازل شده است. 

در آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱ سوره آل عمران آمده است: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ* فَرِحِینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ* یسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا یضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ؛

هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند، مرده مپندار، بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. به آن چه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته اند شادی می کنند که نه بیمی برایشان است و نه اندوهگین می‌شوند. بر نعمت و فضل خدا و این که خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمی گرداند، شادی می کنند.»

وقتی در کتاب آسمانیمان جایگاه ویژه شهدا را می‌بینیم خوب است که به زندگی آن‌ها نیز توجه کنیم که شهدا چگونه بودند که به این مقام عالی رسیدند؟ یکی از شهیدانی که امروز به روایت تصویری و  زندگی‌اش پرداخته‌ایم «شهید علی اندرزگو» است.

شهید سید علی اندرزگو در سال ۱۳۱۸ در بازارچه گمرک خیابان شوش تهران دیده به جهان گشود. وی پس از طی دوران کودکی و در پایان تحصیلات ابتدایی به سبب مشکلات معیشتی در ۱۲ سالگی اش در یک نجاری مشغول کار شد و هم زمان، تحصیلات طلبگی‌اش را در مدرسه «هرندی» آغاز کرد. از آنجایی که سید علی به علوم دینی علاقه فراوانی داشت پس از بازگشت از کار روزانه به منزل، تا پاسی از شب از درس می خواند.

این شهید گرانقدر در سنین نوجوانی و سال‌های شکل گیری شخصیتش با نواب صفوی آشنا شد. وی طی این آشنایی با تشکیلات فدائیان اسلام و راه مبارزاتی آنها بود که در تعیین مشی مبارزاتی شهید اندرزگو نقش آفرین بود.

شهید اندرزگو در سن هجده سالگی پا به عرصه مبارزه با رژیم پهلوی گذاشت و در در تظاهرات حضور فعال و مستمر داشت. این شهید گرانقدر در جریان قیام 15 خرداد خود یکی از عاملین تظاهرات پرشور مردم بود که همان شب با اهداء کتابی از امام خمینی (ره) مورد تقدیر قرار گرفت.

وی پس از واقعه 15 خرداد دستگیر و تحت شدیدترین شکنجه ها قرار گرفت و با این که در زیر شکنجه بیهوش شده بود، به جهت ایمان قوی‌اش کوچکترین کلامی که بتواند شکنجه گران را به مقصودشان راهنمایی کند بر زبان نیاورد.

این شهید گرانقدر پس از رهایی از زندان با شهید حاج صادق امانی و دیگر افرادی که از گذشته می شناخت ارتباط برقرار کرد و تصمیم به مبارزه ای پیگیر و مسلحانه بر ضد رژیم شاهنشاهی پهلوی گرفت .به همین جهت وارد شاخه نظامی هیئت موتلفه جمعیت‌های اسلامی شد .
زمانی که مساله ترور حسنعلی منصور نخست وزیر پیشین مطرح گردید و او به همراه دیگر افراد شرکت کننده در این ترور، در مراسم تحلیف شرکت کرد، شهید اندرزگو اولین نفری بود که دست بر روی قرآن گذاشت و سوگند یاد کرد که تا آخرین قطره خون خود نسبت به نهضت و آرمان های اسلامی آن وفادار بماند.

سیدعلی اندرزگو بعد از شرکت در ترور حسنعلی منصور در  اول بهمن ۱۳۴۳ غیابی به اعدام محکوم گشت  و به همین خاطر سال‌ها به طور مخفیانه زندگی و مبارزه می‌کرد.

مدتی بعد که شهید اندرزگو و دیگر همرزمانش مشغول فراگیری علوم حوزوی بودند، توسط ساواک شناسایی شدند ولی  این شهید عزیز توانست فرار کند و خود را به شکل مخفیانه به عراق برساند. در این میان شهید اندرزگو سخنان پرشور خود را ادامه می داد و بسیاری را جذب انقلاب و اسلام کرد.

بعد از مدتی سکونت در عراق در سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشت و به قم عازم گشت و  فعالیت‌های انقلابی خود را دوباره انجام داد که دوباره مورد  شناسایی قرار گرفت  و ناگزیر به تهران آمد و در محله چیذر سکونت کرد.

تغییر چهره یکی از شگردهای شهید اندرزگو  بود تا جایی که ساواک در یکی از گزارش­‌های خود از او با عنوان «شیخ کارلوس» یاد می­‌کند و همین سبب شده بود که از 1343 تا 1357 نتوانند او را پیدا کنند.

ایلیچ رامیرز سانچز معروف به «کارلوس شغال» اهل ونزوئلا است که در نوجوانی به سازمان جوانان حزب کمونیست ملی پیوست و در جوانی برای کمک به ملت فلسطین شتافت و علیه رژیم اشغالگر قدس و کشورهای غربی حامی این رژیم عملیات انجام می­‌داد که گروگان گرفتن وزرای نفتی عضو اوپک در سال 54 یکی از اقدامات او است. کارلوس سال­‌ها در لیست بزرگترین فراریان تحت تعقیب جهان بود و از آنجا که کلیه سازمان­‌های اطلاعاتی و امنیتی غرب سال­‌ها به دنبال او بودند ولی او را نمی­‌یافتند وی به «مرد هزار چهره» معروف شد زیرا در هر ساعت خود را به چهره­‌ای جدید تبدیل می­‌کرد و از چنگ ماموران می­‌گریخت.

شهید اندرزگو چون قصد خود را در کاری با کسی در میان نمی‌­گذاشت، هیچ‌کس نمی‌­توانست از کارهایش سردربیاورد و  او را از کاری که می‌خواهد انجام دهد، باز دارد. در مدت ۱۴ سال، افراد زیادی با این شهید گرانقدر در تماس بودند، ولی از کارهایش سر در نمی‌­آوردند. هنگام تردد در مناطق و کوچه‌های مختلف، همیشه محل را بررسی می‌کرد تا کسی تعقیبش نکند و متوجه او نشود.

از وی با عنوان چریک تنهای انقلاب یاد می‌شود، این شهید بزرگوار چریکی بود که دامنه مبارزاتش، از لبنان تا افغانستان گسترده بود. او در مدّت اقامتش در لبنان، در تشکل بخشیدن به گروه های بسیاری از مبارزان پراکنده فلسطینی موفقیت هایی کسب کرد. ساواک ۱۵ سال سایه وار دنبال او می گشت، لکن هر وقت به مخفیگاه وی می رسید، سیّد توانسته بود از دام ماموران بگریزد.

گاهی مدت‌های طولانی ناپدید می­‌شد تا هیچ کس سرنخی درباره زمان و نحوه ملاقات‌هایش به دست ساواک ندهد. هیچ‌گاه معلوم نشد با چه کسانی ارتباط دارد. تنها بعد از دستگیری و زندانی شدن دوستش بود که مشخص می‌شد افراد زیادی با او ارتباط داشته‌اند. بیشتر ملاقات­‌های این شهید عزیز  بدون قرار و هماهنگی قبلی بود.

سرانجام شهید علی اندرزگو پس از مجاهدت ها و رشادت های فراوان که بسیاری از رشادت هایش در این مطلب گفته نشد؛ در شهریور سال 1357 از سوی مأموران ساواک که از قبل منطقه مخفیانه وی را تحت نظر داشتند، مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او زمانی که متوجه شد نمی‌تواند از مهلکه بگریزد، سعی کرد تعدادی از اسنادی را که همراه داشت با بلعیدن و آغشته کردن به‌خون از بین ببرد. مامورها پس از آن‌که مطمئن شدند اندرزگو مواد منفجره همراه خودش ندارد به او نزدیک شدند و او را روی برانکارد گذاشتند اما او با تکانی بدن‌اش را به داخل جوی آب انداخت و در سن 39 سالگی به فیض شهادت نائل آمد.

 خانواده این شهید گرانقدر  از شهادت شهیداندرزگو خبر نداشتند تا این که پس از انقلاب 1357 از طریق امام خمینی (ره) از این موضوع با خبر شدند. 

گفتنی است آرامگاه این شهید گرانقدر در قطعه 39، ردیف 72، شماره 55 بهشت زهرا است.

سلامی بدهیم به روح پرفتوح شهدا با قرائت زیارت نامه شهدا:

اَلسَّلامُ عَلی رَسوُلِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلی نَبِی اللّهِ اَلسَّلامُ عَلی مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللّهِ؛ اَلسَّلامُ عَلی اَهْلِ بَیْتِهِ الطّاهِرین اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیُّهَا الشُّهَدآءُ الْمُؤْمِنُونَ؛ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ الاْیمانِ وَ التَّوْحیدِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَ دینِ اللّهِ وَ اَنْصارَ رَسُولِهِ عَلَیْهِ وَ الِهِ السَّلامُ سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدّارِ اَشْهَدُ اَنَّ اللّهَ اخْتارَکُمْ لِدینِهِ وَ اصْطَفاکُمْ لِرَسُولِهِ؛ وَاَشْهَدُ اَنَّکُمْ قَدْ جاهَدْتُمْ فِی اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ وَ ذَبَبْتُمْ عَنْ دینِ اللّهِ وَ عَنْ نَبِیِّهِ؛ وَ جُدْتُمْ بِاَنْفُسِکُمْ دُونَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّکُم قُتِلْتُمْ عَلی مِنْهاجِ رَسُولِ اللّهِ؛ فَجَزاکُمُ اللّهُ عَنْ نَبِیِّهِ وَعَنِ الاِْسْلامِ وَ اَهْلِهِ اَفْضَلَ الْجَزآءِ وَ عَرَّفَنا وُجُوهَکُمْ فی مَحَلِّ رِضْوانِهِ وَ مَوْضِعِ اِکْرامِهِ مَعَ النَّبِیّینَ وَ الصِّدّیقینَ وَ الشُّهَدآءِ وَ الصّالِحینَ وَ حَسُنَ اُولَّئِکَ رَفیقاً اَشْهَدُ اَنَّکُمْ حِزْبُ اللّهِ وَ اَنَّ مَنْ حارَبَکُمْ فَقَدْ حارَبَ اللّهَ وَ اَنَّکُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبینَ الْفائِزینَ الَّذینَ هُمْ اَحْیآءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ فَعَلی مَنْ قَتَلَکُمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ الْمَلاَّئِکَةِ و َالنّاسِ اَجْمَعینَ اَتَیْتُکُمْ یا اَهْلَ التَّوْحیدِ زائِراً وَبِحَقِّکُمْ عارِفاً وَ بِزِیارَتِکُمْ اِلَی اللّهِ مُتَقَرِّباً وَ بِما سَبَقَ مِنْ شَریفِ الاْعْمالِ وَ مَرْضِی الاْفْعالِ عالِماً فَعَلَیْکُمْ سَلامُ اللّهِ وَ رَحْمَتُهُ وَ بَرَکاتُهُ وَ عَلی مَنْ قَتَلَکُمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ غَضَبُهُ وَ سَخَطُهُ اَللّهُمَّ انْفَعْنی بِزِیارَتِهِمْ وَ ثَبِّتْنی عَلی قَصْدِهِمْ وَ تَوَفَّنی عَلی ما تَوَفَّیْتَهُمْ عَلَیْهِ وَ اجْمَعْ بَیْنی وَ بَیْنَهُم فی مُسْتَقَرِّ دارِ رَحْمَتِکَ اَشْهَدُ اَنَّکُمْ لَنا فَرَطٌ وَ نَحْنُ بِکُمْ لاحِقُونَ؛

سلام بر رسول خدا سلام بر پیامبر خدا سلام بر محمد بن عبداللّه سلام بر خاندان پاکش سلام بر شما ای شهیدان با ایمان سلام بر شما ای خاندان ایمان و توحید سلام بر شما ای یاران دین

خدا و یاران رسول خدا - که بر او و آلش سلام باد - سلام بر شما بدان شکیبائی که کردید پس چه خوب است خانه سرانجام شما گواهی دهم که براستی خداوند شما را برای دین خود انتخاب فرمود و برگزیدتان برای رسول خود و گواهی دهم که شما در راه خدا جهاد کردید آن طور که باید و دفاع کردید از دین خدا و از پیغمبر خدا و جانبازی کردید در رکاب رسول خدا و گواهی دهم که شما بر همان راه رسول خدا کشته شدید پس خدای تان پاداش دهد از جانب پیامبرش و از دین اسلام و مسلمانان بهترین پاداش و بشناساند به ما صورت های شما را در جایگاه رضوان خود و موضع اکرامش همراه با پیمبران و راستگویان و شهیدان و صالحان و چه نیکو رفیقانی هستند آن ها گواهی دهم که شمائید حزب خدا و هر که با شما بجنگد مسلماً با خدا جنگ کرده و براستی شما از مقربان و رستگارانید که در پیشگاه پروردگارشان زنده اند و روزی می خورند پس لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آن که شما را کُشت آمده ام به نزد شما برای زیارت ای اهل توحید و به حق شما عارفم و بوسیله زیارت شما بسوی خدا تقرب جویم و بدان چه گذشته از اعمال شریف و کارهای پسندیده دانایم پس بر شما باد سلام خدا و رحمت و برکاتش و لعنت خدا و خشم غضبش بر آن کس که شما را کُشت خدایا سود ده مرا به زیارت شان و بر آن نیتی که آن ها داشتند مرا هم ثابت بدار و بمیرانم بر آن چه ایشان را بر آن میراندی و گرد آور میان من و ایشان در جایگاه خانه رحمتت گواهی دهم که شما بر ما سبقت گرفتید.

روایت تصویری زندگی شهید «علی اندرزگو»

روایت تصویری زندگی شهید «علی اندرزگو»

روایت تصویری زندگی شهید «علی اندرزگو»

روایت تصویری زندگی شهید «علی اندرزگو»

روایت تصویری زندگی شهید «علی اندرزگو»

روایت تصویری زندگی شهید «علی اندرزگو»

روایت تصویری زندگی شهید «علی اندرزگو»

روایت تصویری زندگی شهید «علی اندرزگو»

روایت تصویری زندگی شهید «علی اندرزگو»

روایت تصویری زندگی شهید «علی اندرزگو»

روایت تصویری زندگی شهید «علی اندرزگو»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha