کد خبر 213613
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱

نعیمه منتظری در گفتگو با «حیات»:

خوش به حال شهید صدرزاده که مورد عنایت رهبر انقلاب قرار گرفت

خوش به حال شهید صدرزاده که مورد عنایت رهبر انقلاب قرار گرفت

نویسنده کتاب «سرباز روز نهم» گفت: خوش به حال شهید صدرزاده که مورد توجه و عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است و به نظر می آید اخلاص این شهید باعث شده که خودش و همه چیزهایی که در اطراف ایشان بود، گل کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ روز گذشته همزمان با «پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» مراسم رونمایی از متن تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب های «اسم تو مصطفاست» و «سرباز روز نهم» در مسجد مقدس جمکران برگزار شد. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز در متن تقریظ بر کتاب «سرباز روز نهم» فرمودند: «پیش از این کتاب دیگری در شرح حال شهید صدرزاده خوانده‌ام، ولی ابعاد شخصیت محبوب و چندجانبه‌ی این شهید عزیز در این کتاب بیشتر بیان شده است. این چهره‌ی برجسته بیشک یک الگو است برای جوانان امروز و فردا. اراده‌ی قوی، فهم درست، روحیه‌ی ایثار، شجاعت، خستگی‌ناپذیری، ‌ادب، دلِ انباشته از محبت و صفا، و بسی دیگر از خصوصیات برجسته،‌ بخش‌هائی از شخصیت این جوان فداکار و انقلابی نسل‌های دوم و سوم انقلاب است. خواندن این کتاب برای من غبطه‌انگیز است. این گلهای سرسبد به چه مقاماتی رسیدند، و من و امثال من چگونه در این مسیر، ‌پای در گل ماندیم. سلام و صلوات خدا بر شهید مصطفی صدرزاده و همسر صبور و پدر و مادر ایثارگر او.»

کتاب «سرباز روز نهم» نوشته نعیمه منتظری است. وی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات، درباره اینکه چرا نگارش کتاب برای شهید مصطفی صدرزاده را انتخاب کرده است، گفت: در شورای نویسندگی برای حسینیه هنر اصفهان به پیشنهاد یکی از اساتید کتابی که تدوین شده  و مصاحبه های آن انجام شده بود را به من معرفی کردند و من به پیشنهاد ایشان کتابی که قبلا تدوین شده را برای بازنویسی انتخاب کردم. در حقیقت من قبل از آن با شخصیت شهید صدرزاده آشنایی نداشتم اما پس از مطالعه کتاب تصمیم گرفتم که راجب ایشان بنویسم.

شکست ناپذیری شهید صدرزاده از ویژگی های برجسته روحی او است

وی با اشاره به اینکه سبک نگارش کتاب داستانی _روایی است، افزود: کتاب «سرباز روز نهم»  بر پایه مستنداتی است که دوستان، همسر و خانواده شهید راجب ایشان گفته بودند.

منتظری در پاسخ به این سوال که آیا درباره شهدا کتابهایی دیگر نیز دارید، اظهار کرد: من در مجلات استان اصفهان قبلا راجب شهدا نوشته بودم؛ اما کتاب «به وقت نوترون» را در خصوص شخصیت شهید شهریاری نگارش کردم و سبک نگارش آن نیز روایی داستانی است.

وی افزود: برای اینکه کتاب «سرباز روز نهم» به این مرتبه برسد، دوستان دیگری مطالب را گردآورده بودند که آقای رحیمی سرپرست گردآوری مطالب به صورت تکمیلی و مفصل از افرادی که با شهید در ارتباط بودند، دو فرد دیگر تدوین مصاحبه ها را بر عهده گرفتند و من بازنویسی کتاب را انجام دادم.

نویسنده کتاب «سرباز روز نهم» تشریح کرد: آشنایی با شخصیت شهید صدرزاده بر من خیلی موثر بوده است. چراکه اخلاص، مهربانی و شکست ناپذیری ایشان از ویژگی های برجسته روحی شهید است و اینکه شهید صدرزاده از فرماندهان موفقی در جنگ بودند و ایشان این روحیه را در پایگاه بسیج مسجد قبل از جنگ تقویت کرده است. ایشان شغلهای مختلفی را انتخاب کرده بودند  و علی رغم اینکه در آن شغلها شکست می خورد هرگز نا امید نمی شدند.

 به برکت اخلاص شهید صدرزاده کتاب «سرباز روز نهم» گل کرد

منتظری درباره تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «سرباز روز نهم» گفت: باید بگویم رهبر فرزانه انقلاب روی شخصیت شهید صدرزاده اشراف کامل دارند و با توجه به اینکه ایشان این دو کتاب را مطالعه کردند، متن تقریظ بر کتاب نشان می دهد که بسیار خوب ابعاد شخصیتی شهید را در همین چند خط تقریظ توصیف کرده بودند.

وی افزود: باید گفت که خوش به حال شهید صدرزاده که مورد توجه و عنایت ایشان قرار گرفته است و به نظر می آید اخلاص این شهید باعث شده که خودش و همه چیزهایی که در اطراف ایشان بود، گل کند؛ یعنی به برکت اخلاص شهید صدرزاده این کتاب به چشم آمد.

نویسنده کتاب «سرباز روز نهم» با اشاره به خاطره ای از زمان نگارش کتاب برای شهید صدرزاده گفت: من سال گذشته به حج مشرف شدم و یک باره یادم آمد برای شهدایی که کتابهایی راجب آنان نوشته بودم، طواف کنم. دور ششم که از کنار حجرالاسود رد می شدم در ذهنم به شهید صدرزاده گفتم که من برای شما طواف کردم باشد که شما برای من جبران کنید و واقعا سر سال قمری که من چنین نیتی کرده بودم شهید برای من جبران کردند.

منتظری در ادامه بیان کرد: می خواهم این را بگویم که من برای شهدا بسیار نوشته ام و بیست سال است این کار را انجام می دهم؛ من این باور را داشتم که شهدا زنده هستند؛ اما اینکه به آن  اطمینان قلبی برسم که حضرت ابراهیم (ع) در قرآن می فرمایند، همین بود. بعد از این زمانی که بخواهم برای شهدا بنویسم، قطعا می دانم شهید خودش بر آنچه ما انجام می دهیم حاضر و ناظر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha