کد خبر 213571
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸

بارقه امید در صنعت مازندران با احیای ۱۴۰ واحد تولیدی

بارقه امید در صنعت مازندران با احیای ۱۴۰ واحد تولیدی

دستور صریح رئیس جمهور در ارتباط با شفاف‌سازی آخرین وضعیت کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل و بررسی برای جهش تولید با خروج ۱۴۰ واحد صنعتی، بارقه امید را بر پیکر نیمه جان واحدهای صنعتی مازندران و نوید روزهای خوش برای فعالان اقتصادی و صنعتگران را زنده کرده است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ دیدگاه‌های رئیس جمهور در ارتباط با شفاف‌سازی وضعیت کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل کشور و درخواست ایشان از مسوولان امر در ارتباط با وضعیت جهش تولید در حوزه صنعت و اشتغال و ارایه راهکارهای عملی در شتاب‌بخشی فعالیت‌های این حوزه، در یکسال گذشته بارقه امید را در دل صنعتگران مازندرانی زنده کرد و واکاوی داده‌های آماری نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی از برنامه‌های اجرایی دولت سیزدهم در این بخش رضایت دارند.

از سوی دیگر اهمیت دستاورد دولت سیزدهم برای احیای واحدهای صنعتی در ماه‌های گذشته از این حیث دارای اهمیت است که براساس آخرین آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، بیش از سه‌هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان وجود دارد که بخشی از واحد صنعتی راکد آنچه که صاحب‌نظران با عنوان کمبود نقدینگی، قوانین سخت‌گیرانه بانک‌ها، گرانی مواد اولیه، بالا بودن نرخ بهره بانکی، بازار فروش و مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی و فشارهای خارجی و تحریم صاحبنظران بر می‌شمارند از دولت‌ سابق به مسئولان دولت سیزدهم به ارث رسیده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند دولتمردان در یکسال گذشته برای احیای واحدهای تولیدی و صنعتی استان تک بعدی عمل نکرده و در کنار اعطای تسهیلات رونق تولید با برنامه‌ریزی اصولی برای تامین مواد اولیه و همچنین مشکلات بیمه ای و مالیاتی بنگاه های بدهکار و راکد استان قدم های جدی برداشتند و ارمغان پرداخت تسهیلات از محل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، تعیین تکلیف و تقسیط بدهکاری مالیاتی و بیمه‌ای بنگاه‌های اقتصادی راکد و همچنین تامین مواد اولیه و نوسازی ماشین آلات خط تولید برای احیای و بازگشت واحدهای صنعتی استان زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم کرده است.

برایند تحلیل داده‌های آماری حاکی از آن است که از مجموع این تعداد واحد راکد، ۲۰۰ واحد تولیدی در شرکت‌ها و نواحی صنعتی مازندران طی بازه زمانی ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در استان تعطیل شد که خارج کردن ۱۴۰ واحد صنعتی استان از تملک بانک ها نشان داد که مسوولان امر برای جهش تولید در این دیار برنامه دارند. 

بارقه امید در صنعت مازندران با احیای ۱۴۰ واحد تولیدی

با این حال کارشناسان معتقدند مازندران با وجود برخورداری از ظرفیت های کم نظیر در بخش ها تولید اما با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است و با وجود آنکه این استان در تعداد واحدهای صنعتی در رتبه هشتم کشور قرار دارد اما در میزان حجم سرمایه گذاری در بخش صنعت و تولید در رتبه هجدهم کشور قرار دارد و دولت در کنار احیای واحد راکد برای افزایش سرمایه گذاری در حوزه صنعت استان هم برنامه داشته باشد.
صنعت ۱۵ درصد ارزش افزوده مازندران را در اختیار دارد که با تحقق برنامه‌های دولت و شکوفایی اقتصادی این رقم می‌تواند در چهار سال آینده به ۳۰ درصد هم افزایش یابد و بانگاهی به وضعیت صنایع استان در می‌یابیم که از مجموع واحدهای صنعتی فعال، ۹۴ درصد واحدهای صنعتی مازندران کوچک هستند و در بخش های صنایع غذایی، صنایع شیمایی، صنایع فلزی و ماشین سازی، صنایع کانی غیر فلزی و سایر صنایع مشغول به فعالیت هستند. 

بارقه امید در صنعت مازندران با احیای ۱۴۰ واحد تولیدی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران با اشاره به تلاش های صورت گرفته استان برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی استان گفت :‌ اقدامات انجام شده تاکنون ۱۴۰ واحد صنعتی استان از تملک بانک ها خارج شد.

حسن خیریانپور افزود :‌ ۱۶ واحد صنعتی در دستگاه قضایی پرونده دارند این پرونده ها نیز با همکاری ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری در حال حل و فصل است.

وی با اشاره به اینکه در ستاد عالی رشد اقتصادی مازندران امسال توسعه گلخانه ای تا یکهزار هکتار هدف گذاری شده است، گفت: سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی کشاورزی اولویت رسیدن به رشد اقتصادی استان است. ‌

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران در ستاد عالی رشد اقتصادی استان با بیان اینکه درخواست‌های سرمایه‌گذاری در استان برغم وجود پنجره واحد هنوز روند مطلوب خود را نیافته است، گفت: به هیچ وجه پذیرفته نیست که فعالیت کشاورزی گلخانه ای در استان با توجه به کمبود شدید زمین در سطح ۵۴۰ هکتار باشد، به همین دلیل در ستاد عالی رشد اقتصادی مازندران امسال توسعه گلخانه ای تا هزار هکتار هدف گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال برای ۱۲۷هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش خصوصی، تسهیلات و سرمایه‌گذاری خارجی هدف گذاری شده است، اعلام کرد: در حال حاضر فقط در شهرستان میاندورود حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آماده بهره‌برداری است.

خیریانپور به سرمایه گذاری در بخش دامداری ۱۰ هزار رأسی بنیاد مستضعفان در میاندورود اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی این شهرستان که موقعیت مناسبی برای رشد اقتصادی استان دارد، نیز بهره برد.

معاون استاندار مازندران گفت که سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی کشاورزی اولویت رسیدن به رشد اقتصادی استان است.

خیریانپور با اشاره به اینکه گیاهان دارویی و محصولات سلولزی در مازندران از دیگر ظرفیت های سرمایه گذاری برای رسیدن به رشد اقتصادی است، ادامه داد: سرمایه گذاری در خوراک دام، طیور و شیلاتی از دیگر ظرفیت های سرمایه گذاری استان است. 

بارقه امید در صنعت مازندران با احیای ۱۴۰ واحد تولیدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha