کد خبر 212316
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲

در دیدار سفیران سازمان همکاری اسلامی در ژنو با کمیسر عالی حقوق بشر مطرح شد

ابراز نگرانی از ادامه هتک حرمت قرآن کریم

ابراز نگرانی از ادامه هتک حرمت قرآن کریم

سفیران گروه OIC (سازمان همکاری اسلامی) در ژنو در دیدار با کمیسر عالی حقوق بشر نگرانی عمیق خود را در مورد ادامه هتک حرمت قرآن کریم در برخی کشورها ابراز داشتند.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو در توییتی با اشاره به دیدار سفیران گروه OIC در ژنو با کمیسر عالی حقوق بشر در شبکه ایکس تاکید کرد: هماهنگ‌کننده گروه و سایر نمایندگان دائم در ژنو نگرانی عمیق خود را در مورد ادامه هتک حرمت قرآن کریم در برخی کشورها ابراز داشتند.

شایان ذکر است علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد دفتر ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی در ژنو در این نشست حضور داشت.

در ماه‌های اخیر چندین بار شاهد اهانت به قرآن کریم و قرآن‌سوزی در برخی کشورهای اروپایی به بهانه آزادی بیان بودیم. این اقدامات با واکنش کشورهای اسلامی و نیز نهادها و مجامع بین‌المللی رو به رو شده است.

در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳، سلوان مومیکا در جریان تظاهراتی که توسط پلیس در خارج از مسجد استکهلم در سوئد برگزار شد، صفحات قرآن را پاره کرد و به آتش کشید که به اعتراضات متقابل در سراسر جهان اسلام منجر شد. مومیکا یک مرد آرامی ۳۷ ساله است که در سال ۲۰۱۸ پس از فرار از عراق به سوئد نقل مکان کرده بود. او در ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳، مومیکا دوباره در استکهلم نسبت به قرآن بی‌حرمتی کرد، که اینبار به اعتراضات و حملات، از جمله آتش زدن سفارت سوئد در بغداد منجر شد. عراق همچنین در واکنش به این حادثه کلیه روابط دیپلماتیک و تجاری‌اش با سوئد را قطع کرد.

پس از آن در دانمارک نیز افراد و گروه‌هایی نسبت به هتک حرمت قرآن اقدام کردند.

وزیران خارجه کشورهای اسلامی چندی پیش در نشست فوق‌العاده که به صورت آنلاین برگزار شد با اشاره به گسترش حوادث هتک حرمت به قرآن کریم از گرامیداشت روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی که برای اولین بار در مارس سال جاری در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، استقبال کرد.

سازمان همکاری اسلامی در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای سوئد و دانمارک، بر اهمیت اتخاذ تدابیری جهت توقف تکرار این اقدامات تنفر گرا و ضد دینی که منجر به تهدید صلح و امنیتی جهانی می‌شود، تاکید کرد. آنها همچنین مراتب احساس نگرانی عمیق خود را از بازگشت جریان‌های نژادپرست و افراطی راستگرا در مناطق متعددی در جهان از طریق اهانت به سمبل‌ها و مقدسات دینی اسلام از جمله هتک حرمت قرآن کریم ابراز داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha