کد خبر 211300
۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۴

گزارش «حیات» از شکل‌گیری خیزش تحریم اقتصادی علیه کشورهای صادر کننده مجوز قرآن‌سوزی؛

گوشمالی هتاک

گوشمالی هتاک

با تکرار توهین به قرآن از سوی کشورهای سوئد و دانمارک حالا کشورهای مسلمان با اتخاذ تدابیری اقتصادی در پی تحریم تجاری این دو کشور هستند.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ هتاکی و جسارت به قرآن کریم در کشور سوئد و ادامه این رویکرد نادرست در کشور دانمارک زمینه ساز خشم کشورهای مسلمان شده و باعث گریده تا در یک همصدایی کشورهای مسلمانان خواستار توقف این توهین و اقدام خطرناک که زمینه ساز شعله ور شدن خشم دینی خواهد گردید، شدند.  در همین رابطه هفته گذشته بود وزارت امور خارجه عراق طی بیانیه‌ ای ضمن واکنش به این حادثه و جریحه دار شدن احساسات دو میلیارد مسلمان جهان از سازمان همکاری اسلامی خواست تا نشست اضطراری را با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو این سازمان به منظور بررسی مهم‌ترین اقدامات و مواضع جمعی کشورهای عضو برگزار کند.

بر همین اساس طی چند روز گذشته نشست اظطراری سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرا برگزار و در بیانیه این نشست اقدام کشورهای سوئد و دانمارک در دادن مجوز برای توهین به ساحت قرآن را به شدت محکوم شد.

در این نشست که به درخواست عراق برگزار شد مجموعه اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از بروز چنین رفتارهای نابخردانه ای مورد بررسی قرار گرفت و مقرر گردید تا در صورت تکرار چنین حادثه ای اقدامات لازم در حوزه های سیاسی، اقتصادی و ... در دستور کار قرار گیرد.

فؤاد حسین وزیر خارجه عراق که یکی از سخنرانان این نشست بود طی اظهاراتی آتش زدن قرآن را تهدیدی برای همزیستی میان ادیان دانست و بر این نکته تاکید کرد که ادامه توهین به قرآن زمینه ساز تشدید پدیده اسلام‌هراسی خواهد شد.

وی در ادامه عمل به مسؤولیت‌ها، تعهدات اخلاقی و تمدنی از سوی جامعه بین‌المللی را خواستار شد و بیان داشت که آزادی بیان در اهانت به عقاید و کتب آسمانی در هیچ کجای اصول حقوق بشر، دیده نشده است.

در ادامه واکنش ها به هتک حرمت قرآن کریم «محمد وسام المرتضی» وزیر فرهنگ دولت پیشبرد امور لبنان نیز خواستار تعلیق همکاری و ارتباطات فرهنگی با سوئد و دانمارک شد و از تعلیق سفارتخانه های این دو کشور خبر داد.

به نوشته وبگاه العهد، المرتضی در نامه‌ای به «باریسا لیلگستراند» همتای سوئدی و «ژاکوب انگل اشمیت» همتای دانمارکی خود، اهانت چند باره به قرآن کریم در این کشورها را بشدت محکوم کرد. وی با اشاره به اینکه اهانت به قرآن کریم و حمایت از آن هر دو یکسان است، گفت: «اگر اجازه مقامات رسمی سوئد و دانمارک برای اهانت به قرآن نبود، این رفتار زشت و قبیح اصلا سر نمی‌زند که احساسات همه لبنانی‌های مسلمان و مسیحی را جریحه‌دار کند».

 وزیر فرهنگ لبنان همچنین گفت این وزارتخانه علاقه‌مند به برقراری روابط فرهنگی با دانمارک و سوئد است اما باید این روابط بر اساس اصل حفظ ارزش‌ها و احترام به عقاید باشد و بر این اساس وزارت فرهنگ لبنان تمام همکاری‌های فرهنگی با سوئد و دانمارک و سفارتخانه‌های آنها در بیروت را تا زمان اصلاح شدن این وضعیت، تعلیق می‌کند.

جدی‌ترین وضعیت امنیتی در کشورهای هتاک به قرآن

پس از این واکنش ها و ایجاد موج فراگیر ضد توحش غرب علیه کتاب آسمانی مسلمانان نخست‌وزیران سوئد و دانمارک با یکدیگر به گفتگو نشستند و شرایط امنیتی ایجاد شده برای کشورهای متبوع خود را وخیم ارزیابی کردند به طوری که «مته فردریکسن» نخست وزیر سوئد بر این نکته اذعان داشته که این کشور در حال تجربه جدی‌ترین وضعیت امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است. وی بر این باور است که می داند دولت ‌ها و بازیگران شبه ‌دولتی از این وضعیت به صورت فعالانه سوء استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، وی ضمن تاکید بر اهمیت آنچه «آزادی بیان و حق اعتراض» خواند، گفت: وضعیت خطرناک است و اقداماتی برای تقویت تاب‌آوری ما لازم است. در سوئد تحلیل وضعیت قانونی را آغاز کرده‌ایم. از جمله قانون نظم عمومی با هدف بررسی دامنه اقداماتی که امنیت ملی ما و امنیت سوئدی‌ها در سوئد و خارج از آن را تقویت می‌کند.

اظهارات وی در حالی است که هتک حرمت قرآن کریم بار دیگر در این کشور بعد از صدور مجوز از سوی پلیس تکرار شد.

تکرار جسارت به قرآن

خبرگزاری فرانسه گزارش داد ۲ مرد که یکی از آنها «سلوان مومیکا» سوئدی عراقی‌تبار بود مقابل پارلمان سوئد در استکهلم مشابه موارد انجام شده قبل که خشم مسلمانان جهان را در پی داشته، دست به سوزاندن قرآن زدند. پیش‌تر رسانه‌های محلی گزارش داده بودند پلیس سوئد مجوز اقدام مقابل پارلمان را که سازمان‌دهندگان آن قصد سوزاندن قرآن را داشتند، صادر کرده بود.

«سلوان نجم» عامل دیگر اقدام که او هم عراقی‌تبار است، به روزنامه «اکسپرسن» گفته بود: «بارها آن را می‌سوزانم تا ممنوعش کنید».

نجم در ۲ اقدام قبلی در استکهلم، مقابل مسجد اصلی در پایتخت سوئد و بعد مقابل سفارت عراق به مومیکا پیوسته بود.

از سویی یک منبع در وزارت خارجه ترکیه یکشنبه خبر داد «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه از سوئد خواسته گام‌های استواری برای جلوگیری از هتک حرمت قرآن اتخاذ شود. فیدان در تماس تلفنی با «توبیاس بیلستروم» همتای سوئدی خود اعلام کرد چنین «اقدامات پستی» تحت پوشش آزادی بیان غیرقابل قبول است.

نفرت پراکنی ثمره توهین به ادیان الهی

باید گفت که با توجه به صدا درآمدن آژیر قرمز در کشورهای هتاک به قرآن موج جدیدی از تحریم روابط تجاری و اقتصادی که پیش از این بین کشورهای اسلامی با کشورهای سوئد و دانمارک برقرار بود در حال شکل گیری است. یقینا پیوستگی در عمل بین کشورهای مسلمان در این حوزه می تواند زیان گسترده ای را به این دو کشور وارد کرده و این پیام را به دیگر کشورها مخابره کند که در صورت تکرار چنین توحشاتی با پاسخ دنیای اسلام رو به رو خواهد شد. توجه بر این نکته ضروری است که توهین به ادیان الهی ثمره ای جز نفرت پراکنی و خشونت طلبی نخواهد داشت و رویکرد اتخاذ شده در این حوزه هیچگونه ارتباطی با اصل ازادی بیان ندارد.

آزادی بیان ابزاری برای تحقیر دیگران نیست

در پایان پرداختن به موضع گیری پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌ های جهان در خصوص سوزاندن قرآن جای تامل دارد. وی  اعلام کرد که سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان او را عصبانی و منزجر کرده است. پاپ گفت که هر کتابی که مقدس شمرده می‌شود باید برای احترام به کسانی که به آن اعتقاد دارند مورد احترام قرار گیرد.آزادی بیان هرگز نباید به عنوان ابزاری برای تحقیر دیگران استفاده شود و اجازه دادن به (این قبیل اقدامات) رد و محکوم است.

گزارش: زینب شیاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha