کد خبر 212208
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفتگو با  «حیات»؛

دو سال آخر خدمت بازنشستگان ملاک تعیین حقوق آنهاست/ مخالفت مجلس با ادغام صندوق‌های بازنشستگی

دو سال آخر خدمت بازنشستگان ملاک تعیین حقوق آنهاست/ مخالفت مجلس با ادغام صندوق‌های بازنشستگی

خدابخشی، گفت: حکمی در لایحه دولت مطرح شده بود که محاصبه حقوق بازنشستگی بر مبنای میانگین پنج سال آخر خدمت و اشتغال بازنشسته باشد. در کمیسیون برنامه و بودجه این بخش حذف شده و بنا شد تا مانند گذشته میانگین دو سال آخر خدمت بازنشسته، ملاک تعیین حقوق وی باشد. 

محمد خدابخشی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، با اشاره به همسان سازی حقوق شاغلین، گفت: این مهم را در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مصوب کردیم و در گزارش برنامه محاسبات که به کمیسیون تلفیق ارسال شد، این مصوبه آمده است.

وی در ادامه افزود: من همکارانم در کمیسیون تلفیق و 9 نفر دیگر از همکاران مجلس که از کمیسیون بودجه و محاسبات انتخاب شدند، تلاش می کنیم تا موضوع همسان سازی و متناسب سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان در کمیسیون تلفیق مجلس نهایی شود.

خدابخشی اظهار کرد: همانطور که تا کنون تلاش کردیم تا در برنامه ششم توسعه این حکم را بیاوریم، کماکان این تلاش ها را ادامه خواهیم داد تا در برنامه هفتم توسعه، مطالبه همسان سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان گنجانده شود، چرا که یک مطالبه به حق است.
وی تصریح کرد: حکمی در لایحه دولت مطرح شده بود که محاصبه حقوق بازنشستگی بر مبنای میانگین پنج سال آخر خدمت و اشتغال بازنشسته باشد. در کمیسیون برنامه و بودجه این بخش حذف شده و بنا شد تا مانند گذشته میانگین دو سال آخر خدمت بازنشسته، ملاک تعیین حقوق وی باشد. 

وی در ادامه عنوان کرد: در کمیسیون تلفیق مجلس تلاش خواهد شد تا این مهم نهایی شده و به این طریق شکاف بیشتری میان حقوق بازنشتگان و حقوق شاغلین ایجاد نشود.
به بیان وی اگر میانگین این مهم 5 سال باشد، حدود 20 درصد حقوق بازنشسته کمتر خواهد شد. 

خدابخشی گفت: وقتی که ما یک مطالبه ای به نام همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین را داریم و تلاش می کنیم تا این مطالبه محقق شود، در این میان حکمی را نمی آوریم که به واسطه آن شکاف حقوق میان بازنشسته و شاغل بیشتر شود. 
این نماینده مجلس با اشاره به برگزاری جلساتی که تا کنون با بازنشستگان داشته است، اظهار کرد: در این جلسات، دیداری با بازنشستگان نیروهای مسلح، سپاه، نیروی انتظامی، ارتش داشته ایم و در حوزه انتخابیه خود نیز جلساتی را با بازنشستگان تأمین اجتماعی برگزار کرده و مسائل و مشکلات آنها را شنیده ام. 

این نماینده مجلس با اشاره به تشکیل جلسه با بازنشستگان تامین اجتماعی، گفت: بسیاری از درخواست های آنها به حق بود. اما یکی از مطالبات آنها ادغام صندوق های بازنشستگی بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مبنا و فرمول پرداخت به صندوق ها و ذینفع ها متفاوت است، ادغام اینها ممکن است باعث تضییع حقوق برخی از بیمه پردازان شود، که بنده در کمیسیون تلفیق این موضوع را پی گیری کرده و پیشنهاد دادم که ادغام، انحلال و انتقال صندوقهای بازنشستگی و این قسمت از بند الف ماده 29، حذف شود. 

وی بیان کرد که با توجه به صحبت های مطرح شده در کمیسیون تلفیق، بعد از اظهارنظر  سایر همکاران، این مورد به کمیته برگشت داده شد و از آنجایی که پیشنهاد دولت، با توجه به اینکه ادغام صندوق های بازنشستگی ممکن است، باعث تضییع حق تعدادی از بیمه پردازان شود، در مجلس با مخالفت روبرو و قرار شد تا متن مناسب تری پیشنهاد و جایگزین بند الف ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha