کد خبر 212139
۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفتگو با «حیات»؛

ضرورت همکاری وزارت‌خانه‌ها برای تامین انرژی/  میدان گازی آرش با حفظ مقررات میان سه کشور مورد استفاده قرار گیرد

ضرورت همکاری وزارت‌خانه‌ها برای تامین انرژی/  میدان گازی آرش با حفظ مقررات میان سه کشور مورد استفاده قرار گیرد

دهقانی گفت: وزارت‌خانه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، صمت و وزارت کار که اکثر صنایع بزرگ زیر نظر این وزارت‌خانه‌ها هستند، باید با همکاری یکدیگر در تولید و تامین گاز کشور و نیروگاهها سرمایه‌گذاری کرده و با راه‌اندازی نیروگاههای گازی و خورشیدی اقدام به تولید و تامین گاز و برق کشور کنند.

 اللهوردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات گفت: حدود 60درصد از هزینه زندگی مردم را در کشور مصارف انرژی به خود اختصاص داده است و در حال حاضر در ایران سهل‌الوصول‌ترین انرژی‌ها مانند انرژی کربنی، گاز و مشتقات نفتی برای استفاده در صنایع و.. در دسترس قرار دارد.

به گفته وی برخی از میادین انرژی ما، مانند میدان گازی آرش، با دیگر کشورهای همسایه مشترک است. بنابراین ضروری است تا اولویت  مسئولین ما برای تامین بخش عظیمی از نیاز های حوزه نفتی کشور، از این میادین تامین شود.

به گفته دهقانی، چرا که اگر مسئولین ما در این حوزه دیر اقدام کنند، کشورهای همسایه زودتر دست به کار شده و مصرف و نفع بیشتری از این منابع خواهند برد.

این نماینده مجلس افزود: با توجه به تحریم های اعمال شده علیه کشورمان و عدم دسترسی به مابع مالی در خارج از کشور؛ علی‌رقم سایر کشورهای همسایه، از تکنولوژی‌های روز دنیا بهره‌مند نیستیم.  لذا آنها در حوزه بهره‌برداری از این منابع مشترک انرژی، از ما پیشی گرفته‌اند.

وی در ادامه افزود: مسئولین ما همانند گذشته، نباید ذره‌ای در حوزه احقاق حق مردم و ملت از این منابع مشترک کوتاه بیایند و قطعا تمام مسئولین، مطالبه‌گر حقوق ملت و کشور خواهند بود. در سایر میادین مشترک نیز با تکیه بر توانمندی‌، دانش و منابع داخلی تلاش می‌کنیم ‌در این حوزه به موفقیت‌های لازم دست یابیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بحث انرژی، بحث بسیار مهمی است که متاسفانه در دو دهه گذشته این مهم از سوی مسئولین به فراموشی سپرده شده و منجر به ناترازی  انرژی که اولین مشکل این روزهای کشور می‌باشد شده  است.

دهقانی اظهار کرد: ایران دومین منبع گاز دنیا و 18 درصد گاز را به خود اختصاص داده و علاوه بر این دومین جایگاه نفت خاورمیانه نیز متعلق به کشورمان است.

وی ادامه داد: اینها ذخایر هیدروکربنی هستند که در آینده به عنوان ذخایر انرژی بلااستفاده خواهند ماند. چرا که انرژی‌های نوین، مانند انرژی هسته‌ای، بادی، خورشیدی، گرمایی و امواج جای انرژی‌های هیدرو کربنی را خواهند گرفت.  

این نماینده مجلس بیان کرد: وجود انرژی‌های هیدروکربنی در کشور، فرصتی است تا از این سرمایه‌های عظیم موجود بهره‌برده و آن را تبدیل به ثروت زاینده برای توسعه و تولید در بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی کنیم.

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وجود حجم عظیم منابع گازی متاسفانه هیچ اقدامی برای تاسیس نیروگاههای گازی از سوی مسئولین این حوزه انجام نشد تا به واسطه آن نیروگاههای برقی نیز راه‌اندازی شود تا همزمان با تامین نیاز انرژی و جبران کمبود خودمان در این حوزه، اقدام به صادرات به کشورهای همسایه کنیم تا در کنار درآمدزایی نیاز آنها نیز مرتفع شود.

ضرورت همکاری وزارت‌خانه‌ها برای تامین انرژی/  میدان گازی آرش با حفظ مقررات میان سه کشور مورد استفاده قرار گیرد

دهقانی تصریح کرد: وزارت خانه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، صمت و وزارت کار رفاه و تامین اجتماعی که اکثر صنایع بزرگ زیر نظر این وزارت‌خانه‌ها هستند، باید با همکاری یکدیگر در تولید و تامین گاز کشور و نیروگاهها سرمایه‌گذاری کنند و با راه‌اندازی نیروگاههای گازی و خورشیدی اقدام به تولید و تامین گاز و برق کشور کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: ما در حال حاضر بالای 10 هزار مگابایت ناترازی انرژی در کشور داریم که با توجه به رشد اقتصادی و صنعتی، سال به سال نیاز ما در این حوزه افزایش پیدا خواهد کرد. در صورت عدم جبران کمبودها در این حوزه در سال‌های‌پیش رو ما همچنان با کمبود انرژی در سطح گسترده مواجه خواهیم بود. لازمه رفع این مشکل این است  که تمام وزارت خانه های مرتبط، در این حوزه ورود کرده و این مشکل را حل کنند.

وی در پایان با شاره به میدان گازی آرش و حواشی اخیر در خصوص آن گفت: در خصوص میدان گازی آرش، قواعد خاص و مشخصی مطرح است، هر چند هر یک از کشورهای همسایه از دید خود به این موضوع نگاه می‌کنند اما واقعیت این است که این میدان گازی مشترک میان ایران و کشورهای همسایه بوده و نیاز است تا با حفظ مقررات و حسن همجواری، به صورت مشترک مورد استفاده قرار گرفته و یا حتی در این حوزه سرمایه‌گذاری مشترک میان سه کشور انجام شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha