کد خبر 211602
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷

گزارش «حیات» از رزمایش اقتدار در پاسخ به تهدیدات اخیر آمریکا برای حضور در خلیج فارس؛

دفاع مستحکم

دفاع مستحکم

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با برگزاری رزمایش اقتدار در آبهای سرزمینی ایران و با رونمایی شناورهای جدید این نیرو پیام هشدار آمیزی را به طرف آمریکایی و حامیانش داد تا سودای حضور نظامی در خلیج فارس را در سر نپرورانند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ طی روزهای گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام به برگزاری رزمایش دریایی «اقتدار» در آب های نیلگون خلیج فارس کردند در شرایطی که آمریکایی ها از اعزام نیروی نظامی به این خلیج خبر داده بودند. در این رزمایش که بدون هیچ گونه اعلام قبلی با هدف «نمایش اقتدار و آمادگی‌های دفاعی رزمی نیروی دریایی سپاه در صیانت از امنیت خلیج‌ فارس و جزایر ایرانی»عملیاتی شد ضمن نمایش شناورهای جدید سپاه زمینه ساز الحاق موشک هایی با برد 600 کیلومتر به این شاورها شد تا بخشی از توان رزمی کشور در تامین امنیت حریم آبی و جزایر ایرانی به نمایش گذاشته شود.

محوریت این رزمایش که با تمرکز بر جزیره بوموسی در خلیج‌ فارس و با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان و مسؤولان نیروهای مسلح برگزار شد؛ دفاع مستحکم از جزایر ایرانی بود.

رزمایش «اقتدار» با حضور گردان‌ های امام حسین (ع) استان هرمزگان، بسیج دریایی و با پشتیبانی هوایی نیروی هوافضای سپاه به منظور انجام تمریناتی همچون نحوه عمل در وضعیت ‌های متنوع پهپادی، شناوری، عملیاتی، موشکی، هوادریا، واکنش سریع، جنگال برگزار شد.

دفاع مستحکم

پیام اصلی این رزمایش چه بود؟

رزمایش «ندسا» که نمایانگر اقتدار و آمادگی دفاعی ایران بود از نظر زمانی و مکانی یک پیام مشخص را برای آمریکایی ها و هم پیمانان این کشور برای حضور در خلیج فارس داشت. آمریکایی که از زبان رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات ‌متحده (سنتکام) اعلام کرده بود که ناوشکن مجهز به موشک‌ های هدایت شونده و بخشی از نیروهای یک واحد آبی - خاکی نیروی دریایی ارتش خود را علاوه بر جنگنده‌های اف ۳۵ و اف ۱۶ که پیش از این وعده اعزام آنها را داده بود، به خلیج فارس خواهد فرستاد.

این اما تمام ماجرا و موضع گیری آمریکا در خصوص اعزام نیرو به منطقه خلیج فارس نبود بلکه چهار مقام آمریکایی نیز در گفتگوهایی که با رسانه ها داشتند مدعی بررسی ارتش این کشور برای استقرار نیروی نظامی مسلح در کشتی‌های تجاری برای عبور از تنگه هرمز شدند.

با این اوصاف نمی توان رزمایش اقتدار را فارغ از موضع گیری های اخیر آمریکا ندانست و آن را رویکردی در ادامه پروژه تجهیز نیروهای دریایی ارتش و سپاه به موشک‌ کروز «ابومهدی» ندانست. یقینا این رویکرد دفاعی ندسا زنگ خطر را برای طرف آمریکایی به صدا درآورده و نشان داده است که جمهوری اسلامی ایران تامین امنیت خلیج‌ فارس را خط قرمز خود دانسته و در دفاع از حاکمیت ملی، با هیچ قدرتی تعارف ندارد.

 تجهیز شناورهای جدید سپاه به موشک‌هایی با برد 600 کیلومتر

فرمانده قرارگاه عملیاتی امام محمد باقر (ع) نیروی دریایی سپاه نیز در حاشیه برگزاری رزمایش اقتدار ندسا گفت: در این رزمایش شناورهای یگان ویژه شهید حججی با موشک برد بلند ۶۰۰ کیلومتر برای دفاع از حریم جزیره حضور داشتند و رزمندگان بسیجی با سرعت برای دفاع از جزیره بوموسی به وسیله هواپیما و شناورهای سبک و سنگین به جزیره اعزام شده و رزمندگان پس از ترابری هوایی و دریایی در مواضع از پیش تعیین‌شده برای دفاع از جزیره بوموسی مستقر شدند.

سردار عظمایی گفت: همچنین رژه خودرویی و دریایی با حضور بسیج دریایی و مردمی، صیادان و شناورهای موشک‌انداز، شناورهای شهید مهدوی، شهید رودکی، شهید ناظری، شناورهای موشک‌انداز تندر و شناورهای موشک‌انداز ذوالفقار و راکت‌اندازها در این رزمایش حضور داشتند. در بخشی از رزمایش هم بالگردها و هواپیماها شرکت داشتند و در بخش دیگر نیز عملیات هلی‌برن ۵۰ چترباز با موقعیت اجرا شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی امام محمد باقر (ع) نیروی دریایی سپاه  یکی از ویژگی‌های مهم این رزمایش را به‌کارگیری پهپادها و شناورهای بدون سرنشین با هوش مصنوعی ارتقا یافته عنوان کرد و افزود: در این رزمایش هواپیماهای بدون سرنشین، منطقه را از لحاظ اشراف اطلاعاتی رصد کردند.

سردار عظمایی اظهار داشت: این رزمایش را در جزیره بوموسی و جزایر نازعات، تنب بزرگ و کوچک برگزار کردیم که نیروهای بسیجی با سرعت بالا توسط بالگردهای نیروی دریایی سپاه و هواپیماهای پشتیبانی نیروی هوافضای سپاه به جزیره منتقل شدند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های رزمایش انتقال سریع نیروها از سرزمین اصلی به جزیره بوموسی و تنب بزرگ است که توسط بالگردها و هواپیما در کمتر از 15 دقیقه از ساحل به جزیره بوموسی رسیدند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی امام محمد باقر (ع) نیروی دریایی عنوان کرد: منطقه خلیج‌ فارس متعلق به ما و کشورهای همسایه است و ما باید خودمان با کشورهای همسایه امنیت آن را برقرار کنیم و جای کشورهای فرامنطقه‌ای نیز اینجا نیست و آنها باید بروند و در ساحل و کشورهای خود امنیت برقرار کنند.

دفاع مستحکم

ملت‌های منطقه می‌توانند امنیت خلیج‌ فارس را تأمین کنند

همچنین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در آغاز رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه در جزیره بوموسی گفت: سعادت مسلمانان همواره در گرو جهاد فی سبیل‌الله است. به همین دلیل، در منطق امیرمومنان علی(ع)، سربازان لشکریان و جنود الهی حصون رعیت هستند و قلعه‌های مستحکم دفاع از ملت به حساب می‌آیند.

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه با اشاره به حضور بالنده، بانشاط و مقتدر رزمندگان شرکت‌کننده در این رزمایش، اظهار کرد: حضور با اراده شما در این میدان، نماد، محصول و عصاره‌ای پرتراکم  از مسیر جهادی است که رزمندگان ما و شهیدان والامقام و جانبازان و آزادگان سرافراز ما در طول این ۴۴ سال مجاهدت در مقابل دشمنان کوچک و بزرگ از خود نشان دادند.

سرلشکر سلامی تصریح کرد: به صورت طبیعی ما برای مرزهای‌مان ارزش و احترام فوق‌العاده قائل هستیم. ما همان گونه که به استقلال، تمامیت ارضی، امنیت و آرامش کشورهای همسایه و مسلمان‌مان اعتقاد داریم، برای امنیت مرزهای خودمان و حفظ استقلال و دستاوردهای باشکوه انقلاب نیز ارزش و احترامی والا و بیش از جان‌ها و  قطرات خون‌مان قائل هستیم.

فرمانده کل سپاه بیان کرد:‌ بلاد اسلامی سرزمین حضور و حاکمیت بیگانگان بیرون از این منطقه نیست. ملت‌ها و دولت‌های مسلمانان این منطقه خود قادر هستند در ترتیباتی برادرانه و مسلمانانه امنیت همه مناطق را برقرار کنند و نیازی به حضور هیچ بیگانه‌ای نیست. این پیام همیشگی ما است.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: ما مصمم هستیم در هر جای مرزهای عزیز میهن‌مان از استقلال و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم.

سرلشکر سلامی در پایان با قدردانی و سپاس از رزمندگان حاضر در رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه، خاطرنشان کرد: دشمن همواره وقتی شما را می‌بیند یأس در دل‌ او جا می‌گیرد. بودن شما انتقال ناامیدی و یأس به درون رویاهای دشمن است، شما تکیه‌گاه‌های مطمئن مستحکم و معتمد این ملت هستید، تا چشم‌های نافذ شما بیدار است گام‌های ثابت شما در صحنه استوار است و تا دست‌های شما روی ماشه‌هاست، مردم ما آرام هستند و سرزمین ما امن و کشورمان ایمن است.

سرلشکر سلامی در حاشیه برگزاری این رزمایش همچنین گفت:‌ پیام رزمایش نیروی دریایی سپاه این است که کشورهای منطقه و دولت‌های مسلمان مستقر در کرانه‌های شمالی و جنوبی خلیج‌ فارس به تنهایی و بر اساس اخوت و مودت اسلامی و در یک ترتیبات امنیت منطقه‌ای قادر هستند امنیت منطقه خلیج‌ فارس را برقرار کنند. فرمانده کل سپاه تاکید کرد:‌ هیچ نیازی به حضور آمریکا یا متحدان اروپایی آمریکا و یا غیر اروپایی آمریکا برای اینکه در این منطقه حضور داشته باشند، وجود ندارد.

دفاع مستحکم

جزایر خلیج‌ فارس ناموس ملت بزرگ ایران است

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز در حاشیه برگزاری رزمایش اقتدار و پدافند دفاع مستحکم نیروی دریایی سپاه گفت: جزایر خلیج‌ فارس نگین درخشانی هستند که تا ابد بر تارک آب و خاک میهن اسلامی ما می‌درخشند. جزایر خلیج‌ فارس ناموس ملت بزرگ ایران اسلامی هستند و ما فرزندان این ملت غیور موظف هستیم از نوامیس خود دفاع کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: امنیت منطقه‌ خلیج‌ فارس  منفعت مشترک کشورهای خلیج‌ فارس است. ما کشورهای خلیج‌ فارس منافع مشترکی داریم، ما با هم برادر و همسایه‌ایم، امنیت اینجا به نفع همه‌ ما است. اگر خلیج‌ فارس که سرشار از منابع غنی انرژی است امن باشد، همه‌ ما و حتی همه جهان از ثمرات این امنیت بهره‌مند می‌شوند.

سردار علیرضا تنگسیری همچنین گفت: خلیج‌ فارس متعلق به همه کشورهای این منطقه است و همه کشورها نسبت به حدود و ثغور جغرافیایی خود حساسیت دارند و ما هم در حفاظت و حراست از تمامیت سرزمینی میهن اسلامی، ذره‌ای کوتاهی نمی‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه کشورهای فرامنطقه‌ای نباید ثبات امنیت این منطقه حساس را با القای توهمات تفرقه‌افکنانه دچار خدشه کنند، تصریح کرد: کشورهای منطقه باید بسیار مواظب باشند و مدبرانه خود را از شر توطئه‌ها و نقشه‌های شوم تفرقه‌افکنانه کشورهای فرامنطقه‌ای باز بدارند، چرا که آنها به هیچ وجه خیرخواه ملت و دولتی نبوده و نخواهند بود و این موضوع تأسف‌آور در طول تاریخ جهان متأسفانه به کثرت تکرار و تجربه شده است.

گزارش: زینب شیاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha