کد خبر 212513
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

«حیات» علل حضور ناوگان آمریکایی در خلیج فارس را بررسی کرد؛

تقابل، تنش یا تله؟

تقابل، تنش یا تله؟

ستاد فرماندهی ارتش آمریکا مدعی است که برای تأمین امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس، ناوگان نظامی به تنگه هرمز اعزام می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی  حیات؛ حضور ناوگان آمریکایی در خلیج فارس حساسیت های بسیاری ایجاد کرده است. کشورهای منطقه دریافته اند که بحران آفرینی در منطقه فقط به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی است به ویژه که در زمان حاضر تل آویو و واشنگتن از نزدیکی ایران و عربستان که باعث همگرایی و ایجاد فضای مثبت در منطقه شده است، بسیار خشمگین هستند.

در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز ارتش آمریکا در خیلج فارس، سنتکام، ستاد فرماندهی ارتش آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای مدعی شد که برای تأمین امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس، دو ناو نظامی به تنگه هرمز اعزام می‌کند. پنتاگون قصد دارد به بهانه تأمین امنیت برای نفتکش‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند به منطقه خلیج فارس دو ناو نظامی آبی، خاکی «یو اس اس باتان» و «یواس‌اس کارتر» را در کنار ناوشکن «توماس هادنر» و جنگنده‌های اف ۱۶ و اف ۳۵ مستقر کند. مقامات آمریکایی برای توجیه حضور نظامی خود در خاورمیانه و خلیج فارس مدعی هستند که با این اقدامات امنیت منطقه را برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و عبور کشتی‌های سراسر جهان تأمین می‌کنند.

اوایل فروردین امسال بود که ارتش آمریکا هواپیماهای جنگی «A-۱۰ Thunderbolt II» را در پایگاه الظفره امارات مستقر کرد و جنگنده‌های F-۱۶ را به منطقه فرستاد علاوه بر آن، یک گردان هوایی جنگنده‌ F-۳۵ نیز روز چهارم مرداد به ناوگان هوایی آمریکا در غرب آسیا پیوست و جنگنده‌ F-۳۵ برای تقویت جنگنده‌های F-۱۶ و A-۱۰ در منطقه مستقر شد. ناو جنگی «USS Bataan» و ۲۵۰۰ تفنگدار دریایی در قالب واحد «the ۲۶th Marine Expeditional» روز ۱۹ تیر از ایالت ویرجینیا عازم خلیج فارس شد، دو کشتی جنگی دیگر نیز به نام‌های « USS Mesa Verde» و «USS Carter Hall» این گروه را همراهی کرد، روز ۲۷ تیر نیز اعلام شد که ناو «USS Thomas Hudner» از دریای سرخ به خلیج فارس اعزام می شود.

ماجرا از این قرار است که جنگنده‌های مذکور در کنار جنگنده‌های تهاجمی ای‌۱۰ قرار بگیرند و گشت‌های دریایی آمریکا در خلیج‌فارس را تقویت کنند. چنانچه هدف آمریکا از این اقدام، فشار بر ایران برای امتیازدهی باشد، باید با تجربه گرفتن از رویدادهای گذشته گفت که این سیاست در قبال ایران با شکست مواجه شده است که رزمایش اخیر نیروهای نظامی ایران در خلیج فارس گواهی بر این ادعاست.

ایران در پاسخ به اعزام گسترده نیروی نظامی به منطقه توسط آمریکا روز چهارشنبه بدون اعلام قبلی اقدام به برگزاری رزمایش نظامی در جزایر ایرانی خلیج‌فارس کرد. در حاشیه این رزمایش حسین سلامی، فرمانده سپاه اعلام کرد که‌ "پیام اصلی رزمایش نیروی دریایی سپاه این است که کشورهای منطقه به تنهایی و براساس اخوت و مؤدت اسلامی قادر هستند تا امنیت منطقه خلیج‌فارس را برقرار کنند و هیچ نیازی به حضور آمریکا یا متحدان اروپایی آمریکا برای حضور در این منطقه وجود ندارد". با توجه به واکنش ایران می‌توان اقدام آمریکا را یک اقدام بازدارنده برای پیشگیری از توقیف بیشتر کشتی‌های تجاری غربی در خلیج‌فارس توسط ایران ارزیابی کرد.

با درنظر گرفتن این موضوع که کشورهای عربی منطقه به‌دلیل دارا بودن منابع عظیم نفتی، جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی آمریکا دارند میتوان ترس آمریکا از تشکیل یک اتحاد جدید منطقه ای در حضور نیروهای نظامی اش در منطقه بی تاثیر نباشد. احتمال میرود که پیام هایی از  سوی پادشاهی عمان، عربستان و امارات به ایران ارسال شده است تا  هر چهار کشور اقدام به راه‌اندازی یک نیروی مشترک دریایی برای حفظ امنیت خلیج فارس کنند، لذا آمریکایی‌ها  با این تصمیم  احساس نگرانی کردند چرا که احتمال می‌دهند که ممکن است امنیت خلیج فارس با محوریت ایران و کشورهای این حوزه برقرار شود و در این صورت آنها نمی‌توانند در این آبراه حضور  تصمیم‌ساز داشته باشند.

در این زمینه ایران سکوت نکرد و با برگزاری دو رزمایش بزرگ در آب های خلیج فارس قدرت نمایی کرد و پیام خود را به آن سوی آبی ها داد. رزمایش هایی با پیام اقتئپداراز سوی  نیروی هوایی ارتش روز اول مرداد برگزار شد که در آن، ۹۲ فروند از انواع جنگنده‌های شکاری رهگیر، بمب افکن و پهپاد به منظور تمرین عملیات شناسایی و عکس‌برداری، انهدام اهداف هوایی و زمینی، عملیات روانی، جنگ الکترونیک و پدافند غیرعامل و آزمایش سامانه‌های تولید شده جدید و ادوات مدرن قابلیت های خود را نشان دادند.

از سوی دیگر؛ نیروی دریایی سپاه نیز روز ۱۱ مرداد رزمایشی با هدف نمایش آمادگی‌های رزمی در دفاع از جزایر ایرانی و صیانت از امنیت خلیج فارس برگزار کرد. در جریان این رزمایش از ۲ سلاح راهبردی «کروز دریایی قدیر» و «بالستیک فتح ۳۶۰» رونمایی و الحاق شد. قدیر ۳۰۰ کیلومتر برد دارد که به معنای پوشش کل خلیج فارس است.

واکنش فرمانده ارتش به اعزام جنگنده‌های آمریکا

 امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی گفته بود که تمام برنامه‌های شبانه روزی رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت در حوزه‌های مختلف با دقت و با سرعت عمل خلبانان تیزپرواز و کارکنان فنی متعهد و متخصص نیروی هوایی ارتش با هواپیماهای با سرنشین و پهپادها انجام شد.

فرمانده کل ارتش در این رابطه گفته بود که آمریکایی‌ها سالیان سال با خیالات واهی در منطقه حضور پیدا کرده و رفته‌اند، اما سرانجامِ این منطقه برای کشورهای منطقه و امنیت منطقه نیز فقط با مشارکت کشورهای منطقه پایدار خواهد شد. حضور نیروهای فرامنطقه‌ای به‌جز ایجاد ناامنی و خسارت برای مردم و کشورهای منطقه، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

برخی تحلیل و ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که استقرار یگان پهپادی آمریکا در خلیج فارس به معنای شروع یک مرحله تازه برای خاورمیانه زیر چتر آمریکا بوده و در راستای تلاش‌های ایالات متحده برای تثبیت حضور نظامی خود در منطقه بعد از خروج نظامیانش تعبیر می‌شود ولی بی شک ایران اجازه نفوذ این کشور را در منطقه قبول نمی کند و هرگونه تحرک را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

البته باید شرط احتیاط را نیز در نظر بگیریم زیرا این امر می‌تواند برای تندروهای داخلی و خارجی بهانه خوبی فراهم کند تا با روشن کردن آتش بحرانی تازه، گفتگوهای پشت پرده ایران و آمریکا را به بن بست برسانند و مناسبات رو به افزایش ایرانی – عربی را تحت تاثیر قرار داده و همانند اقدامات خودسرانه چند سال پیش در حمله به سفارت عربستان مخل گسترش روابط باشند.

گزارش: صفورا طالب زاده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha