کد خبر 211574
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

پله های برقی بلای جان شهروندان پایتخت شده است/ شهرداری چاره ای بیندیشد

پله های برقی بلای جان شهروندان پایتخت شده است/ شهرداری چاره ای بیندیشد

این روزها قصه به خرابی پله های برقی پل های عابر پیاده خلاصه نمی شود و خبرهای متعددی از خرابی پله های برقی ایستگاه های مترو نیز به گوش می رسد. تا جایی که این خرابی ها به یکی از هشتگ های پر تکرار شبکه های فضای مجازی بدل شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، خبر کوتاه بود و دردناک، دست کودک 9 ساله به علت عدم استاندارد و خرابی پله برقی پل عابر پیاده مکانیزه محله تختی قطع شد.

قصه پر غصه خرابی پله های برقی پایتخت چند سالی است که ادامه دارد و هربار سبب ایجاد حوادثی دلخراش می شود.

طبق اذعان بسیاری از مدیران حوزه شهری، یکی از علل اصلی خرابی پله های برقی پل های عابر پیاده و ایستگاه های مترو، عدم تامین قطعات یدکی مورد نیاز به علت تحریم ها و بودجه است.

ناوگان مترو تهران فرسوده است و طبیعی‌ست که پله های برقی همانند خطوط مترو و ناوگان حمل و نقل پس از چندین سال فعالیت پی در پی دچار خرابی شوند.

تا چند سال گذشته بسیاری از پل های عابر پیاده سطح شهر به صورت سنتی ساخته می شد تا اینکه به دستور شهردار وقت مقرر شد پل های عابر پیاده ای که دارای بیشترین تردد در مناطق است مکانیزه شده و به پله های برقی مجهز شود. 

اتفاقی خوشایند که سبب خرسندی شهروندان تهرانی شد و منجر گردید تا سایر استان های کشور نیز به تبع این تصمیم پل های پرتردد عابر پیاده را در سطح شهر مکانیزه کنند. اما دیری نپایید که بسیاری از شهروندان با کرکره های فلزی غل و زنجیر شده ای رو به رو شدند که حاکی از قطعی و خرابی پله های برقی بود.

در این بین بسیاری از شهروندان سالمند یا حتی جوانانی که توانی برای بالا رفتن از پله های سنتی پل ندارند ناچار به گذر از عرض بزرگراه می شوند. اتفاقی که گاها سبب بروز تصادفات مرگبار می شود.

خطرات پیدا و پنهان استفاده از پله های برقی

گویا این روزها عمر پله های برقی به اتمام رسیده که شهروندان به صورت مداوم شاهد خرابی پله ها هستند. اما قصه به خرابی پله های برقی خلاصه نمی شود و این روزها بارها و بارها شاهد بروز حوادث خطر آفرین در محدوده این پله های برقی هستیم.

به گزارش شهروندان تهرانی، پله های برقی پل های عابر پیاده بسیاری این روزها از رده خارج شده و فعالیت ندارد. پله هایی که گاها پس از شکایت مکرر شهروندان به طور موقت راه اندازی شده و پس از مدت کوتاهی مجدد از مدار خارج می شود.

طبق اعلام شهروندان پل مکانیزه عابر پیاده مقابل ترمینال جنوب که از عرض بزرگراه بعثت عبور می کند بیش از یک سال است که خراب بوده و با کرکره فلزی غل و زنجیر شده است و این پل با وجود تردد فراوان شهروندان به واسطه ترمینال جنوب و ایستگاه مترو همجوار آن به حال خود رها شده است.

طبق گزارش برخی دیگر از شهروندان پل عابر خیابان کریمخان که مقابل داروخانه پرتردد 13 آبان بنا شده و محل تردد بسیاری از بیماران و افراد سالمند می باشد در اکثر روزهای سال خراب است.

به گفته حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، تعداد پل های عابر پیاده مکانیزه سطح شهر تهران ۴۷۲عدد است که از این تعداد ۳۸۷عدد در حال سرویس دهی هستند و ۸۵عدد نیز به دلایلی چون تعویض پوشش سقف، خرابی قطعات، خاموشی موقت، درگیر شدن مکانیزم های ایمنی، جمع آوری آن پل و در نهایت به دلیل قطعی برق خاموش می باشند.

تور بی حاصل خبرنگاران در بازدید از پله های برقی

اما قصه به خرابی پله های برقی پل های عابر پیاده خلاصه نمی شود و این روزها خبرهای متعددی از خرابی پله های برقی ایستگاه های مترو به گوش می رسد. تا جایی که این خرابی ها به یکی از هشتگ های پر تکرار شبکه های فضای مجازی بدل می شود.

اتفاقی که شهردار تهران را بر آن داشت تا با راه اندازی «تور پله برقی برای خبرنگاران» این اتفاقات را توجیه و صورت مسئله را پاک نماید.

توری که نهایتا با برگزاری یک نشست خبری با مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه به پایان رسید و اغلب خبرنگاران از بازدید از پله های برقی ایستگاه های مترو انصراف دادند، چراکه به باور خبرنگاران، خرابی پله های برقی برای همه ما شهروندان تهرانی که روزانه از آن ها تردد می کنیم قابل رویت بوده و نیازی به بازدید رسمی نیست. 

پله های برقی بلای جان شهروندان پایتخت شده است/ شهرداری چاره ای بیندیشد

دیری نپایید که در خردادماه سال جاری، محمد اسماعیل توکلی سرپرست اورژانس استان تهران در خبری شوکه کننده اعلام کرد، بر اثر سقوط‌ از پله‌برقی در ایستگاه مترو شهید بهشتی ۱۸ نفر مصدوم شدند و ۹ ‌نفر به مراکز درمامی انتقال یافتند! 

چند روز از این خبر شوکه کننده نگذشته بود که توکلی از وقوع حادثه دیگری در مترو امام خمینی(ره) تهران خبر داد و گفت: ساعت ۱۱:۰۵ امروز ۳۰ خردادماه، حادثه سقوط تعدادی از شهروندان، از پله برقی مترو امام خمینی(ره) به اورژانس تهران گزارش شد. 
گفتنی است، در این حادثه ۴ نفر مصدوم شدند و دو نفر از این افراد به مراکز درمانی اعزام شدند.

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در واکنش به این حوادث اعلام کرد؛‌ «براساس تصمیم مدیریت شهری با توجه به اینکه درآمد پیش‌بینی شده برای نگهداری پل‌های عابر مکانیزه از محل تبلیغات و سازمان زیباسازی تامین می‌شود، قرار بر این شد که کار نگهداری این پل‌های عابر مکانیزه از طریق معاونت خدمات شهری انجام شود، زیرا نگهداری این پل‌ها نیز، کار تخصصی حوزه حمل و نقل و ترافیکی هم نیست.»

پیمانکاران موظف به رفع عیوب هستند

طبیعتا وسایل برقی و مکانیکی هر لحظه ممکن است دچار نقص شود و مستلزم نگهداری و تعمیر مداوم است. از این رو پیمانکاران باید موظف به سرکشی و تعمیر آن ها باشند. لذا ظاهرا در شهر تهران جان عابران کم ارزش است و تصمیم گیران این حوزه هیچگونه نیتی به جهت رفع عیوب پر تکرار ندارند.

مهم نیست که معاونت حمل و نقل مسئول این کار است یا معاونت خدمات شهری، بلکه مهم این است که پله‌های برقی سطح شهر نباید لحظه‌ای به حال خود رها شوند. طبیعتا این پله‌ها مستهلک می‌شوند و عمر کاری‌شان به اتمام می‌رسد. 

قطعات معیوب می‌شوند و اگر اینها به موقع تعمیر نشود، می‌تواند زمینه ساز حادثه ای دیگر باشند یا برای مردم ایجاد زحمت کنند. این روزها با افزایش قشر سالمند در جامعه، خیلی از افراد مُسن نمی‌توانند پله‌های معمولی را بالا بروند و باید بتوانیم برای آنها پله برقی‌ها را تدارک ببینیم.

امید است با تدبیر شهرداری تهران، حادثه قطع دست این طفل معصوم آخرین خبر حادثه دلخراش پله های برقی مترو باشد و یکبار برای همیشه پرونده حوادث پر تکرار پله های برقی بسته شود. 

گزارش از بهاره بهرامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha