کد خبر 210047
۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با «حیات»:

افزایش قیمت بنزین در دستور کار مجلس نیست/ ضرورت توجه دقیق به برنامه هفتم توسعه

افزایش قیمت بنزین در دستور کار مجلس نیست/ ضرورت توجه دقیق به برنامه هفتم توسعه

شهریار حیدری گفت: در برنامه‌های اول تا ششم نظام جمهوری اسلامی، توفیقات زیادی را کسب کرد ولی آن هدفگذاری که مد نظر مقام معظم رهبری و حاکمیت است این است که باید نگاه دقیق‌تر و علمی تر به برنامه هفتم داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ شهریار حیدری نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور در پایگاه خبری حیات در رابطه قدرت نظامی و دفاعی ایران در دنیا، تلاش شبکه های معاند برای کمرنگ جلوه دادن مشارکت مردمی در مراسمات مذهبی و سیاسی و انتخابات کشور صحبت کردیم.

مشروح مصاحبه حیات با شهریار حیدری در ۳ بخش تدوین شده است که بخش پایانی آن به شرح ذیل است:

حضور مردم در این دور از انتخابات پر رنگ خواهد شد

حیات: علیرغم بمباران رسانه ای معاندین و دشمنان انقلاب، مردم همیشه در صحنه های مهم سیاسی و مذهبی حضور داشتند به نظر شما میزان مشارکت مردمی در این دور از انتخابات مجلس چه میزان خواهد بود؟

حیدری: دشمنان همواره دنبال این هستند که مردم از حاکمیت و دولت فاصله بگیرد ولی در طول تاریخ انقلاب، مردم همیشه در صحنه حضور داشتند. غیرت ایرانی در طول تاریخ شهرت داشته است، یقین دارم دشمنان در بیرون از مرزها، تلاش می‌کنند تا انتخابات کمرنگ شوند ولی بدون شک مردم با حضور فعال پاسخ محکمی به دشمنان خواهند داد. البته عده ای هم در داخل کشور علیرغم تخلفات گسترده و پرونده‌های بزرگ اقتصادی که در ادوار گذشته داشتند به برخی مسائل دامن زده است مدعی این هستند که اگر تایید صلاحیت نشوند حضور انتخاباتی کمرنگ می شود درحالیکه چنین چیزی نمیتواند صحت داشته باشد و قطعا حضور مردم در این دور از انتخابات پر رنگ خواهد شد.

افزایش قیمت بنزین در دستور کار مجلس نیست/ قدرت بالای خنثی سازی حملات هکری از سوی ایران

نشست های ارگانه های اطلاعاتی، سبب تولید قدرت و امنیت پایدار در کل کشور می شود

حیات: اخیرا نشست وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه برگزار شد، به نظر شما چنین نشست‌هایی چقدر میتواند سبب هماهنگی بین سازمان ها و افزایش ضریب امنیتی کشور شود؟
حیدری:
ما یک جامعه اطلاعاتی در کشور داریم که وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه محور آن هستند. مسئولیت هماهنگی جامعه اطلاعاتی بر عهده وزارت اطلاعات است که سایر نهادها هم با این وزارت‌خانه همکاری می‌کنند. یکی از هماهنگ ترین کشورها، در مسائل امنیتی، جمهوری اسلامی است که تمامی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی همکاری خوبی با یکدیگر دارند. سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در بسیاری از زمینه‌ها همکاری دارند و هدف این نشست‌ها و تعاملات، تولید قدرت و امنیت پایدار در کل کشور است.

ارزیابی کشورهای قدرتمند از ایران؛ افزایش توان دفاعی جمهوری اسلامی است

حیات: برنامه ای که اخیرا ارتش با ناوشکن ۸۶ برای دور دنیا داشتند را چگونه ارزیابی میکنید؟ این اقدام چقدر میتواند در نشان دادن قدرت ایران در آب‌های آزاد موثر باشد؟

حیدری: کشورهای قدرتمند در دنیا مقوله‌ای تحت عنوان عمق ژئوپلتیک دارند، این عنوان به معنی سیاست زمین است. بر اساس کنوانسیون ۱۹۸۲ مربوط به دریاها، هر کشوری که از تکنولوژی بالاتری برخوردار باشد به همان میزان می تواند در آب های آزاد تردد و از منافع و منابع آن استفاده کند که تعداد زیادی از کشورها پذیرفته و به این کنوانسیون ملحق شدند.

ما تا چند سال پیش، عمق راهبردی‌مان در دریاهای آزاد کمتر بود ولی با تاکید مقام معظم رهبری به نیروی دریایی مبنی بر افزایش عمق راهبردی به دورترین نقاط جهان، امروز شاهد حضور ناوگان ارتش جمهوری اسلامی با تاکید بر نیروی دریایی ارتش هستیم.

تا کنون به جز چند کشور که ایران هم جزو آنهاست، کشوری نمی تواند در عمق آب های آزاد تردد کند که امروز ارزیابی کشورهای قدرتمند از ایران؛ افزایش توان دفاعی جمهوری اسلامی است.

افزایش قدرت دفاعی کشور حاصل زحمات ارتش و سپاه است

حیات: اخیرا سپاه از موشک هایپرسونیک فتاح رونمایی کرده است، این اقدام چقدر می تواند قدرت بازدارندگی دشمنان را افزایش دهد؟

حیدری: دشمنان طی ۴۴ سال از پیروزی انقلاب تا کنون همیشه اتاق فکری تحت عنوان عملیات روانی داشتند که  کانون اصلی آن، آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی است. این اتاق فکر توانمندی های نظامی جمهوری اسلامی را بر نمی تابند و یا کمرنگ جلوه می‌کنند.

موشک هایی که توسط ارتش و سپاه ساخته می‌شوند تاثیر بسیاری در قدرت دفاعی ما در دنیا دارد، قدرت ایران برای آمریکا محرز شده و فکر نمی‌کردند که ایران به موشک‌های نقطه زن و دور برد و مخرب دست پیدا کند.

زمانی که در پاسخ به جنایت آمریکا، پایگاه آمریکا در الاسد مورد هدف قرار گرفت، این کشور به این نتیجه رسید که توان دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی بالاست ولی به دلیل عملیات روانی نمی خواهند که قدرت دفاعی و توان موشکی جمهوری اسلامی ایران را باور کنند.
امروز جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از تمامیت ارضی و کیان نظام جمهوری اسلامی، قدرت نظامی و دفاعی کم نظیری دارد و این حاصل زحمات سپاه و ارتش است.

افزایش قیمت بنزین در دستور کار مجلس نیست

حیات: در مجلس دهم به یکباره افزایش قیمت بنزین را داشتیم، این موضوع سبب شد تا نگاه مردم به مجلس تعییر کند. آیا در حال حاضر طرحی در مجلس بررسی میشود که احتمال دارد یکباره مصوب گردد؟

حیدری: چنین طرحی در مجلس نیست. به نظر بنده، افزایش قیمت بنزین بهانه‌ای برای گرانی تمامی اقلام و کالاها می شود. چون نفت یک موضوع ملی است، باید مشتقات آن هم در اختیار مردم باشد. افزایش قیمت بنزین در دستور کار مجلس نیست زیرا مجلس خود مخالف افزایش این قیمت است چراکه صلاح مملکت نیست.

افزایش قیمت بنزین در دستور کار مجلس نیست/ قدرت بالای خنثی سازی حملات هکری از سوی ایران

باید نگاه دقیق‌تر و علمی تر به برنامه هفتم داشته باشیم

حیات: با توجه به اینکه فقط ۲۵درصد از برنامه ششم توسعه محقق شد در حال حاضر هم مجلس در حال بررسی برنامه هفتم توسعه است، به نظر شما این برنامه چقدر میتواند تحقق یابد؟

حیدری: برنامه هفتم نقاط ضعف و قدرت دارد. به اعتقاد بنده چنانچه بنیان این برنامه به طور اساسی، علمی و با رویکرد تحقق اهداف، انجام نشود سرنوشتش دچار برنامه‌های پیشین خواهد شد. البته در برنامه‌های اول تا ششم نظام جمهوری اسلامی، توفیقات زیادی را کسب کرد ولی آن هدفگذاری که مد نظر مقام معظم رهبری و حاکمیت است این است که باید نگاه دقیق‌تر و علمی تر به برنامه هفتم داشته باشیم.

خنثی سازی حملات هکری از سوی ایران بالاست

حیات: طبق مواد ۱۰۲ و ۱۰۳ برنامه هفتم توسعه دولت مکلف است تا حداقل ۵درصد از بودجه عمومی کشور را به حوزه‌های دفاعی و امنیتی اختصاص دهد و امنیت سایبری را نیز افزایش دهد. با توجه به اهمیت موضوع، آیا نباید این موضوع در اولویت برنامه توسعه برای افزایش امنیت دفاعی و سایبری کشور قرار گیرد؟
حیدری: به نظرم این رقم، خوب است ولی کفایت نمی کند. رقمی که دستگاه‌های اطلاعاتی و وزارت دفاع لازم دارند با این عددی که در بودجه سالانه دولت منظور می شود تفاوت دارد ولی اعتقادم بر این است که با این بودجه هم پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه فضای سایبری و خنثی کردن هکرها داشتند. حملاتی که اخیرا به برخی سازمان‌ها داشتیم ۱ در ۱۰۰ بود ولی خنثی‌سازی از سوی ایران بالاست. جنگ، جنگ سایبری و مجازی است وزارت اطلاعات برنامه‌ریزی بسیار خوبی در این زمینه دارد و توفیقات زیادی را برای نظام و کشور داشته است. چنانچه بودجه این وزارتخانه تامین شود قطعا برنامه ها به نحو اعلا پیش خواهد رفت.

دیدگاه طالبان در قالب دولت_ ملت نیست

حیات: اخیرا شاهد تحولاتی در مرزهای شرقی  کشور بودیم، طالبان اقدامتی را علیه مرزبانان کشورمان داشت انتظار میرفت که پاسخ کوبنده ای از سمت ایران داده میشد، نظر شما در رابطه با  چنین رفتارها و ندادن حق آبه هیرمند چیست؟

حیدری: ما دو موضوع را در رابطه با افغانستان باید تفکیک کنیم، ابتدا اینکه افغانستان کشور دوست و همسایه است که طی سالیان سال با آن ارتباط داریم، جمهوری اسلامی ایران بیشترین توجه خود را معطوف  به اتباع افغانستانی کرده و بهترین میزبان برای افغان‌ها، ایران بوده است. ولی با تغییر دولت‌ها و حکومت ها در افغانستان، نگاه ها نسبت به ایران تغییر کرد. دیدگاه طالبان در قالب دولت_ ملت نیست، بلکه یک دستگاه حکومتی است که هیچ حد و مرزی را هم برای خود قائل نیست از این رو، تفاوت نظر بین ایران و افغانستان وجود دارد و ایران بارها به طالبان تذکر داده است که حریم مرزها را رعایت کند.

ما میزبان خوبی برای افغانستانی‌ها هستیم و مردم این کشور هم راضی هستند ولی طالبان قدر این میزبانی را نمی‌داند و با تحریک گروهک داعش که همچنان در افغانستان فعال است، تحت تاثیر قرار میگیرد. طالبان گروهی نیست که توان مقابله با جمهوری اسلامی و توانمندی های نظامی و امنیتی ما را داشته باشد ولی تلاش جمهوری اسلامی ایران این است که تنشی با افغانستان نداشته باشد.

 چنانچه طالبان تحت تاثیر رژیم صهیونیستی و کشورهای فرا منطقه ای بخواهد تعرضی علیه ایران انجام دهد بدون شک برخوردی با طالبان می شود که در تاریخ افغانستان نوشته شود. ما نمی خواهیم به خاطرعقلانیت طالبان، تنشی بین جمهوری اسلامی و این کشور رخ دهد و روابط مردمان منطقه دچار خدشه شود.

طالبان باید قواعد بین المللی را رعایت کند، زمانیکه هنوز به دولت تبدیل نشده است قطعا این مفاهیم قراردادها، عهدنامه‌ها و توافقات برای آن، بی معناست.

حاکمیت طالبان جزو بدنه مردم افغانستان است پس باید بدانند که این تفاهم‌نامه یک پیمان بین المللی است و آن را بپذیرند. در حال حاضر در نتیجه رایزنی های انجام شده، طالبان توافق کرده است که حق آبه هیرمند را رعایت کند و طبق توافق‌نامه هر دولتی در افعانستان پای کار بیاید باید این تفاهم‌نامه را بپذیرد و حق آبه ایران را بدهد.

گزارش: صفورا طالب زاده

انتهای پیام/



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha