کد خبر 209706
۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

خشکی دریاچه ارومیه خطری برای محیط زیست و امنیت غذایی

خشکی دریاچه ارومیه خطری برای محیط زیست و امنیت غذایی

محمودوند گفت: نبود آب زمینه ساز ایجاد صدمه در اکوسیستم حوضه رودخانه ارس و به خطر افتادن محیط زیست و امنیت غذایی در این منطقه است.

مرتضی محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات با اشاره به پروژه های غیر قانونی و بدون رعایت کردن معاهدات بین المللی برای سد سازی در ترکیه گفت: مهمترین مرز بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی سابق رودخانه ارس بود که در حال‌حاضر مرز مشترک بین ایران با کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان است اما کشور ترکیه با بهره برداری از سدهای در دست برنامه ریزی خود، تأثیرات جدی بر روی میزان آب رودخانه ارس گذاشته است. بنابراین ذخیره سازی آب در سدهای ارس بسیار کم شده و این امر سبب خشکی بخشی از دشت های وسیع و حاصلخیز در این منطقه از کشور شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در موضوع آب ارس با توجه به تذکراتی که چندسال اخیر داده شده است، حقیقتا به کشورمان خیانت شده، در کمیته امنیت آب این موضوع به صورت مستقیم در حال پیگیری بوده و از ابتدا در مورد دریاچه ارومیه تذکراتی داده شد.

وی در ادامه با بیان اینکه نبود آب زمینه ساز ایجاد صدمه در اکوسیستم حوضه رودخانه ارس شود، گفت: برخی از مسئولین عجولانه اعلام کردند که مشکلات دریاچه ارومیه حل شده و آب در دسترس قرار گرفته است در صورتیکه در آخرین بازدید میدانی ما در چند روز اخیر، نشان دهنده آن است که هیچ اقدام ملموسی در این زمینه صورت نگرفته است. لذا شایعه سازی و اعلام خبری که به صورت عجولانه در رسانه‌ها اعلام می‌شود نتیجه معکوس و نادرستی خواهد داشت.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمبود آب در این منطقه زمینه ساز به خطر افتادن محیط زیست و امنیت غذایی خواهد شد.

محمودوند گفت: وزارت امور خارجه و وزارت نیرو باید به دور از هرگونه ساده‌نگری و ملاحظات سیاسی به‌منظور جلوگیری از زیاده‌خواهی و بی‌قانونی کشور ترکیه در رابطه با استفاده از آب رودخانه مشترک ارس اقدامات لازم را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha