کد خبر 209614
۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹

مکمل‌های دارویی و خسارتی از جنس سلامتی به بدن

مکمل‌های دارویی و خسارتی از جنس سلامتی به بدن

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مکمل‌های دارویی اگر از مکان‌های غیرمجاز تهیه شده و یا طبق نظر پزشک مصرف نشوند عوارض خطرناکی دارند.

به گزارش گروه سلامت حیات؛ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مکمل‌های دارویی اگر از مکان‌های غیرمجاز تهیه شده و یا طبق نظر پزشک مصرف نشوند عوارض خطرناکی دارند.

زهرا کیانی اظهار کرد: مکمل‌های دارویی و ورزشی صرفا باید در داروخانه‌ها توزیع شوند و در فضای خارج از آن مجاز به فروش و ارائه نیستند به این دلیل که سلامت این مکمل‌ها باید از تولید، توزیع و مصرف نظارت شود.

وی افزود: ویتامین‌ها و مواد معدنی در بسیاری از اعمال متابولیسمی یا سوخت و سازی بدن نقش دارند. این ویتامین‌ها بهتر است از طریق مواد غذایی به بدن ما وارد شوند ولی پزشکان در مواقع کمبود این ویتامین‌ها در مواد غذایی مکمل‌ها را تحویز می‌کنند چراکه کمبود آن باعث اختلالاتی در سلامتی می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: افراد دقت کنند در خصوص دوره درمان با پزشک یا داروساز مشورت کنند چراکه مصرف دوزهای بالا می‌تواند باعث مسمومیت شود. میزان نیاز روزانه هر فرد در سن و جنس مشخص به ویتامین‌ها و مواد معدنی مشخص بوده و بهتر است از طریق غذاها آن را دریافت کنیم.

کیانی با بیان اینکه مصرف بی رویه مکمل‌ها نه تنها باعث سلامتی نشده که عوارضی دارد، ادامه داد: از خطرات مصرف بی رویه مکمل‌های غذایی می‌توان به ایجاد مسمومیت، ناهنجاری و اختلال در عملکرد اعضای بدن و کاهش عملکرد ایمنی بدن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی به توانمندسازی سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند اما این کار باید تحت نظر پزشک انجام شود تا آسیبی به فرد وارد نشود، تصریح کرد: باید در مصرف ویتامین‌های محلول در چربی دقت بیشتری کرد و ویتامین‌های محلول در آب نیز علی رغم ایمن بودن باید تحت نظارت مصرف شوند.

کیانی با بیان اینکه در مصرف مکمل‌ها به برچسب آن دقت کنید، افزود: توصیه‌های لازم را از داروساز دریافت کنید چراکه بعضا با مصرف چندین مکمل در کنار یکدیگر با ترکیبات یکسان، مسمومیت‌هایی ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: در صورتی که مصرف مکمل‌ها و ویتامین تحت نظر پزشک باشد و میزان دوز مصرفی آن کنترل شده باشد برای فرد ایجاد مسمومیت نمی‌کنند. با این وجود در صورت مشاهده علائم ناراحت‌کننده و مسمومیت حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض مکمل‌های ورزشی غیرمجاز

کیانی در مورد مکمل‌های ورزشی نیز ادامه داد: به صورت کلی مکمل‌های ورزشی که حاوی ترکیبات مورد تایید FDA هستند عوارض جانبی بسیار کمی دارند مانند مشکلات گوارشی یا حساسیت‌های پوستی، ولی برخی از مکمل‌های بدنسازی که حاوی ترکیبات غیر مجاز هستند می‌توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند و مشکلاتی را برای سلامتی ورزشکار به وجود آورند.

وی تصریح کرد: مکمل‌های مورد نیاز ورزشکاران در صورتی که از مکان‌های مجاز و طبق توصیه پزشک تهیه شوند مشکلی ایجاد نمی‌کنند چراکه تحت نظارت تولید شده و براساس نیاز فرد هستند، اما متاسفانه برخی از مکمل‌های ورزشی آلوده به ترکیبات غیرمجاز نظیر استروئیدهای آنابولیک هستند بدون آنکه کوچکترین اشاره‌ای به وجود این ترکیبات روی برچسب محصول شده باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: ورزشکاران با مصرف این مکمل‌ها به نتیجه دلخواه می‌رسند غافل از اینکه صدمات جبران ناپذیری به بدن خود وارد می‌کنند. ناباروری، بروز اختلالاتی در رفتار و آسیب‌های کبدی و حتی سرطان کبد از خسارات این مکمل‌ها هستند که می‌توانند در دراز مدت روی بدن فر تاثیر گذار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha