کد خبر 209580
۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵

ترانزیت بین‌الملل ایران و آذربایجان ۵۸ درصد افزایش یافت

ترانزیت بین‌الملل ایران و آذربایجان ۵۸ درصد افزایش یافت

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با بیان اینکه این کشور به توسعه همکاری‌های سابق و توسعه‌گرانه با جمهوری اسلامی ایران باورد دارد و این خط سیاسی را دنبال می کند، گفت: ترانزیت بین‌الملل ایران و آذربایجان ۵۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش گروه استان های حیات، شاهین مصطفی اف روز دوشنبه در دیدار با مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در شهرستان آستارا استان گیلان اظهار کرد: ۲ هزار و ۴۲۵ شرکت ایرانی در آذربایجان ثبت شده است که بخش زیادی به صورت شرکت‌های فعال حضور دارند.

وی با بیان اینکه افزایش حجم ترانزیت بین المللی در کریدور شمال و جنوب ۶۹ درصد افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۲۲ مبادلات حجم تجاری بین ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان ۳۰ درصد افزایش یافته بود و در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳ حجم مبادلات بین ۲ کشور ۹ درصد افزایش یافته است.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان افزود: بخش حمل و نقل از بخش هایی است که در مناسبات ۲ جانبه اهمیت بسزایی دارد از این‌رو شاهد رشد و توسعه این بخش ها هستیم بطوریکه در سال گذشته ۴۸ درصد پیشرفت را شاهد بودیم.

مصطفی اف با اشاره به طرح های گسترده حمل و نقل بین ۲ کشور خاطر نشان کرد: خط اتوبوس باکو - نخجوان در مسیر ایران ، عبور روزانه سه دستگاه اتوبوس بین خاک اصلی آذربایجان و نخجوان از خاک ایران و به طور هفتگی ۲ پرواز بین تهران و باکو وجود دارد.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان اظهار کرد: کریدور شمال و جنوب اولویت اصلی را در بخش حمل و نقل به خود اختصاص داده است، ما در سن پترزبورگ این کریدور را مورد مذاکره قرار دادیم، آذربایجان از یادداشت تفاهم شده بین روسیه و ایران حمایت خود را اعلام می کند، از طرفی جمهوری آذربایجان آمادگی دارد همچنین یاداشت تفاهمنامه ای را مشابه با روسیه در سمت خود در مرز روسیه به امضاء برساند.

مصطفی اف خاطر نشان کرد: در ارتباط با پروژه کریدور شمال جنوب ۲ پروژه نیمه‌تمام شامل بارانداز ریلی آستارا ، ساخت پل خودرویی در " آستارا چای "و تامین ساخت تاسیسات لازم برای گمرک و مرزیابی در ۲ سوی پل است.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان اظهار کرد: اتصال منطقه زنگزور از مسیر ایران است که این پروژه در دیدار روسای جمهوری ما در عشق آباد مورد توافق قرار گرفت و سندی امضاء شد، ضمن اینکه در نفت و گاز نیز همکاری‌های مشترکی داریم که این موضوع نیز مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به حضور این هیات در شهرستان آستارا اظهار کرد: جمهوری آذربایجان در هیاتی گسترده در سطح عالی در این جلسه شرکت کرده است که نشان از اهمیت رابطه با جمهوری اسلامی ایران دارد.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست از مواضع بسیار خوب رئیس جمهور آذربایجان در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در وین قدردانی کرد و آن را نقطه روشنی برای توسعه روابط و سرآغاز روابط جدید بین ۲ کشور دانست.

مهرداد بذرپاش اظهار کرد: رئیس جمهور ایران آیت الله رئیسی نیز تمایل به حضور در این جلسه داشتند تا پروژه های نیمه تمام مانده بین ۲ کشور اجرایی شود تا هر ۲ کشور از آن بهره مند شوند.

وی با اشاره به توافقات بین المللی خوب ما به ویژه با کشور روسیه اظهار کرد: پروژه هایی در دستور کار قرار دارد و طرح هایی نیز امروز در این نشست در دستور کار قرار می گیرد که از پروژه های راهبردی و مهم برای ۲ کشور به شمار می روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha