کد خبر 209548
۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹

افزایش تولید محصولات اساسی راهی برای مقابله با بحران غذایی در آینده

افزایش تولید محصولات اساسی راهی برای مقابله با بحران غذایی در آینده

کشورها برای مقابله با بحران غذایی آینده، افزایش تولید محصولات اساسی در داخل به جای واردات را برگزیده‌اند و در این مسیر سرمایه گذاری می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی برای چندمین روز متوالی افزایشی است و امروز نیز رقم‌های بزرگ افزایش را ثبت کرد و قیمت همه محصولات از گندم گرفته تا خوراک دام، دانه روغنی، کاکائو، برنج، شکر و دام رشد داشتند.

به گزارش بلومبرگ، امروز نیز قیمت گندم رشد ۱۳ دلاری را ثبت کرد و هر بوشل از این محصول نسبت به قیمت ۶۷۴ دلار و ۵۰ سنت به فروش رفت. قیمت ذرت هم که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود امروز رشد ۵.۵ دلاری داشت و هر بوشل از این محصول برای تحویل در ماه دسامبر به قیمت ۵۱۹ دلار فروخته شد.

قیمت دانه‌های روغنی هم از این رشد قیمت‌ها عقب نماندند، دانه روغنی سویا ۱۱.۲۵ دلار رشد قیمت داشت و دانه روغنی کانولا هم افزایش ۱۰ سنتی را ثبت کرد.

قیمت کاکائو در پی افزایش روزهای اخیر، امروز نیز ۸۵ دلار معادل ۲.۶ درصد برای تحویل در ماه سپتامبر افزایش قیمت داشت، دام زنده و پرواری هم امروز افزایش‌هایی به ترتیب ۲.۵۳ دلار و ۱.۶۵ دلار را داشت.

رشد شدید قیمت کالاهای اساسی در زمان شیوع بیماری کرونا آغاز شد، اما در دوران جنگ روسیه و اوکراین جهش بیشتری یافت، این دو کشور در مجموع ۳۰ درصد تولید غلات جهان را به عهده دارند و جنگ تولید آن‌ها را کاهش داده و مهمتر اینکه صادرات را با مشکلاتی مواجه کرده است. صادرات معمولا از بندر دریای سیاه انجام می‌شود، که کشتی‌ها به خاطر شرایط جنگی منطقه کرایه و حق بیمه بیشتری را می‌خواهند.

علاوه بر این توافق صادرات از بندر دریای سیاه که با میانجیگری ترکیه و در حضور نمایندگان سازمان ملل انجام شده معمولا سه ماهه تمدید می‌شود و شرایط با ثباتی ندارد، روسیه در مواردی صادرات از این منطقه را تمدید نمی‌کند و یا مشروط به انجام تعهداتی می‌کند.

اخیرا روسیه اعلام کرده که اگر اروپایی‌ها می‌خواهند صادرات از بندر دریای سیاه تمدید شود، باید بانک کشاورزی روسیه را به سوئیفت وصل کنند.

سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد پیش بینی کرده است که امسال شاخص قیمت نسبت به سال گذشته کاهشی خواهد شد.

امنیت غذایی امروزه بیش از هر زمانی به سیاست کشورها گره خورده است و کشورهای سلطه گر از آن به عنوان ابزاری برای پیش بردن اهداف خود استفاده می‌کنند در واقع امروز غذا ابزار قدرت شده است. در چنین شرایطی کشورها برنامه خود را برای افزایش تولید محصولات اساسی در داخل متمرکز کرده اند و سرمایه گذاری در این بخش را افزایش داده اند.

در کشور نیز طرح الگوی کشت بشتر با این هدف دنبال می‌شود که از تولید محصولات آب بر و کم اهمیت کاسته شده و تمرکز تولید روی محصولات اساسی و با اهمیت در سبد امنیت غذایی کشور باشد.

هنوز وزارت جهاد کشاورزی گزارش جامعی از عملکرد طرح الگوی کشت امسال در نخستین سال اجرا نداده است.

قیمت محصولات کشاورزی در دوران کرونا و جنگ روسیه و اوکراین تا دو برابر افزایش یافت و شوک زیادی به بازار وارد کرد و انگار که دولت‌ها تازه از خواب بیدار شده باشند با سرعت بیشتری نسبت به قبل به فکر امنیت غذایی افتاده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha