کد خبر 209417
۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱

یادداشت/ حجت الاسلام حسن هنرمند 

محرم ماه عشق و ایثار 

محرم ماه عشق و ایثار 

بالاتر از هر خوبی خوبی دیگر است اما بالاتر از شهادت دیگر هیچ ارزشی قرار ندارد و این مقام والایی است که تنها خداوند از اجر آن آگاه است و کسانی به این مقام راه می‌یابند که جهاد اکبر همان جهاد با نفس را پشت سر گذاشته و وارد میدان جهاد اصغر می‌شوند.

به گزارش حیات: آنکه به شهادت رسیده یعنی به اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت راه یافته و با طی کردن این مراحل در معامله با معشوق در مسلخ عشق به اعلا درجه یعنی همان شهادت راه می‌یابد. شهید پیرو مکتب امام حسین علیه السلام است. ملت شهادت از محرم درس ایثار و شهادت می‌آموزد. محرم دانشگاه انسان ساز و مکتب تربیتی است به سوی کمال انسانیت.

خویش را برای ارزش‌های والای انسانی و دین فدا می‌کند، او شهید زندگی می‌کند و سپس سردار دل‌های عاشق می‌گردد و خونش در تمام تاریخ جریان می‌یابد و ارزش‌ها را مستحکم می‌سازد.

شهادت رمز و تداوم نهضت اسلام و امام حسین علیه السلام، سیدالشهدای این نهضت دینی است که با فطرت بشر در آمیخته و موجب سعادت او در دنیا و آخرت است.

سیدالشهدای نهضت در زمانه‌ای برمی‌خیزد که ناکسین و شیطان صفتان قصد نابودی دین را کرده اند، او فریاد حق طلبی سر می‌دهد، برای دین یار می‌جوید، امر می‌کند به معروف و نهی می‌کند از منکر و از دین جدش دفاع می‌کند و در نهایت به جهاد می‌ایستد و در این سر می دهد، طفل شیرخواه، نوجوان و جوان می دهد، اهل بیتش به اسارت می‌روند تا اسلام زنده بماند، نسل بشر الگوی عزت، آزادگی و شهادت در راه دین را از این نهضت بیاموزد و به اعلا درجه راه یابد. انسان با او بداند آمده است تا قیمتی شود نه به هر قیمتی زندگی کندو بین مرگ با عزت و زندگی با ذلت عزت و آزادگی را بر گزیند.

حسین بن علی (ع) سید و سالار  این مکتب است، مکتب ایثار، عشق، شهادت و مقامی که گریه بر او پاداشش بهشت رضوان است.

شهید در مکتب او معنا می‌شود، شهادت برترین نیکی‌ها و بزرگترین رستگاری‌ها که همواره انسان بیدار در عطش و آرزوی آن است.

باز هم محرم فرا می‌رسد و صدای نوای محرم هر هیاهویی را خاموش می‌سازد، آتش فتنه ها خاموش می شود و تنها بیرق برافراشته بیرق سرخ حسین علیه السلام است، همه رنگ‌ها در برابر رنگ محرم رنگ می‌بازد. مکتبی حسینی که حسینیه اش همه را در سایه وحدت، ایثار، عشق و شهادت در زیر یک پرچم گردهم می آورد. سیر و سلوک انسان در این ماه شکل می‌گیرد و به اوج می‌رسد، انسان رنگ و بوی حسینی می‌گیرد و این خاصیت محرم ماه انسان ساز است.

* مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha