کد خبر 209414
۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «حیات»؛

واردات خودرو عامل ایجاد رقابت و ارتقاء کیفیت محصولات داخلی/  بالاترین سطح حمایت از تولیدکنندگان پس از انقلاب اسلامی

واردات خودرو عامل ایجاد رقابت و ارتقاء کیفیت محصولات داخلی/  بالاترین سطح حمایت از تولیدکنندگان پس از انقلاب اسلامی

مرحبا گفت: جهت‌گیری تمامی مسئولین در کشور به سمت تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده است. بعد از آغاز انقلاب اسلامی بالاترین و قوی‌ترین سطح حمایت در کشور از تولیدات داخلی انجام شده است.

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با اشاره به تایید مصوبه خودروهای وارداتی از سوی شورای نگهبان، گفت: همیشه جهت‌گیری تمامی مسئولین در کشور به سمت تولید داخلی و حمایت از تولید کنندگان داخلی بوده است. بعد از آغاز انقلاب اسلامی شدیدترین و قوی‌ترین سطح حمایت در کشور از تولیدات داخلی انجام شده است.

وی افزود: اما در نهایت شاهد هستیم که خروجی این حمایت‌ها رضایت عموم مردم را جلب نکرده و ما هنوز در صنعت خودرو داخلی کشورمان موفق به ساخت یک خودرو با کیفیت نشده‌ایم که علت این مهم می‌تواند وجود رقابت ضعیف در کشور باشد. چرا که تا کنون با نبود رقیب در بارزار داخلی، تولیدکنندگان می‌دانستند که هر آنچه را که تولید کنند، مصرف‌کننده و متقاضی به ناچار آن راهر چند با کیفیت پایین، خواهد خرید.

مرحبا در ادامه تصریح کرد: از دلایل دیگری که می‌توان نام برد، عدم تناسب عرضه و تقاضای این محصول در کشور بوده و همیشه فاصله زیادی میان عرضه و تقاضا در کشور وجود داشته است. این عدم تناسب میان عرضه و تقاضا در نهایت منجر به درست شدن دو بازار شرکتی که همان تولیدکنندگان ما هستند  و دسته دوم بازار آزاد که معمولا یک قیمت متفاوت و بالایی با محصولات عرضه شده در شرکت‌های تولیدی دارند، شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از سوی دیگر همیشه شاهد تشکیل صف‌های طولانی از متقاضیان خرید خودرو در پشت درهای شرکت‌های خودروساز بودیم که در انتظار نتایج قرعه‌کشی‌هایی که بیشتر شبیه لاتاری است، به سر می‌بردند و بعضا خودروها بعد از چندین سال انتظار، آن هم نه آن خودرویی که مورد انتظار آنها بوده، در پاین‌ترین سطح کیفی ممکن به متقاضیان تحویل داده شده است.

به گفت وی این وضعیت عرضه خودرو، وضعیت خوبی نبوده و عدم رضایت مردم در این حوزه را در پی داشته است. در ادامه شاهد هستیم که خودرو در کشورما تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده که این مهم باعث ایجاد بازار کاذب و افزایش قیمت آن در کشور شد. این در حالی است که به هیچ وجه به عنوان سرمایه‌گذاری نباید به این محصول نگاه کرد، چرا که با سرقت یا یک حادثه هر لحظه ممکن است از دست برود.

مرحبا در ادامه با تاکید بر اینکه، تولید داخلی باید به میزانی در کشور باشد که تمام نیازهای مصرف‌کنندگان را در داخل کشور تامین کند، بیان کرد: تولیدکنندگان داخلی توان تولید با کیفیت و جلب رضایت مشتریان را ندارند، بنابراین باید اجازه داده شود تا با واردات خودرو و با ایجاد رقابت باعث واقعی شدن قیمت‌ها، تولید بیشتر و بهتر قطعات و خودروها شده و در نهایت رضایت مصرف‌کننددگان جلب شود.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس گفت: ما همه جای دنیا، حتی از سوی تولید کنندگان درجه یک خودرو در جهان،  شاهد واردات خودرو هستیم. متاسفانه در کشور ما سالها این اجازه داده نشد و باعث شد تا با وجود تکنولوژی قدیمی در کشور، شاهد تولید خودروهای بسیار بی‌کیفیت در طولانی مدت در کشور باشیم. به فرض مثال در صنعت خودروسازی کشور شاهدیم که هنوز هم پیکان تولید شده در اوایل انقلاب، از کیفیت بالاتری نسبت به برخی از خودروهای تولید شده در کشور دارد. علت این تعدیل کیفیت در قطعه‌سازی خودرو کشور و وجود گرانی و تورم در این صنعت است که به تبع آن تولیدکننده به سمت تهیه و خرید قطعات بی‌کیفیت رفته است.

وی در ادامه با اشاره از حذف ابتدایی‌ترین آپشن‌ها از سوی خودروسازان داخلی، در ساخت خودرو، گفت: متاسفانه بعد از سی سال و اندی شاهد هستیم که برخی خودروها به هیچ وجه طبق استاندارد جهانی تولید نشده و با کیفیت بسیار پایین و با چند ده برابر قیمت به بازار عرضه می‌شود.

مرحبا همچنین با اشاره به بالا بودن حجم تصادفات جاده‌ای در کشور، به علت بی‌کیفیت بودن خودروها عنوان کرد: تمامی  مشکلات موجود در صنعت خودرو کشور،  باعث شد که دولت و شورای اسلامی به سمت صدور مجوز واردات بروند. برای اینکه در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و خودروهای با کیفیت، با قیمت مناسب‌تری در داخل کشور به مردن عرضه شود باعث واردات خودروهای کارکرده با عمر کم که قابلیت کارکرد حداقل 5 سال را در کشور دارند، شد.

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، این خودروها با در نظر گرفتن دست‌دو بودنشان، کیفیت لازم، قابلیت کارکرد طولانی و قیمت مناسبی داشته و استانداردهای بین‌المللی، تولید آلایندگی و مصرف سوخت کمتر از دیگر مشخصات این خودروها می باشد.

ووی تصریح کرد: پس از تصویب طرح واردات خودرو و تایید آن از سوی شورای نگهبان، این مهم تبدیل به قانون شده و تمرد از آن ترک فعل بوده و شامل مجازات خواهد شد. دولت محترم سیزدهم باید به زودی آیین نامه اجرایی و دستورالعمل‌های این قانون را آماده کرده و در اختیار گمرک، وزارت اقتصاد و سایر ارگانهای مرتبط قرار دهد، تا به زودی شاهد ورود خودروهای مناسب و با کیفیت به کشور باشیم.

وی درپایان گفت: با ورود این خودروها قطعا شاهد رقابت میان صنعت خودروی داخلی با دیگر خودروسازان جهان خواهیم بود. این رقابت شاید در ابتدا دلنشین نباشد، اما در دراز مدت مفید بوده و به تولیدکنندگان ما یادآور خواهد شد که شروع به رقابت با آن شرکت‌ها کرده و کیفیت محصولات خود را همتراز با آنها تولید و به بازار عرضه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha