کد خبر 208833
۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳

غریب آبادی در نشست هم اندیشی تشکل های بانوان شاهد و ایثارگر و حوزه مصدومین شیمیایی:

پیگیری پرونده های ترور و مصدومان شیمیایی نیازمند کمک دولت است/ برگزاری اولین جشنواره فرهنگی هنری حقوق بشر تا بهار سال آینده

پیگیری پرونده های ترور و مصدومان شیمیایی نیازمند کمک دولت است/ برگزاری اولین جشنواره فرهنگی هنری حقوق بشر تا بهار سال آینده

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به لزوم گشایش یک نمایشگاه در بحث تروریسم گفت: ما باید پرونده هایی را در حوزه ترور و مصدومان شیمیایی باز کنیم که نیازمند هزینه و کمک دولت است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ کاظم غریب آبادی معاون امور بین المللی قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در نشست هم اندیشی تشکل‌های بانوان شاهد و ایثارگر و حوزه مصدومین شیمیایی گفت:  تشکل‌های مردمی با دستگاههای اجرایی متعددی باید در تعامل باشند اما با وجود تلاش زیاد بنیاد شهید و امور ایثارگران، شاهد این تعامل نزدیک نیستیم.

وی با بیان اینکه ایران بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی است، افزود: ما در کشور بیش از ۱۳ هزار شهید و ۱۰۰ هزار جانباز مصدوم شیمیایی داریم که همچنان شاهد شهادت این عزیزان هستیم و  باید اقدامات بسیاری را در دستور کار قرار دهیم. همانطور که می دانید شهر سردشت بعنوان شهری غیرنظامی مورد حمله سلاحهای شیمیایی قرار گرفت.

لزوم گشایش نمایشگاهی در بحث تروریسم

غریب آبادی با اشاره به اینکه تشکل ها در حوزه شیمیایی و در عرصه بین‌المللی تلاش های بسیاری انجام داده اند، مطرح کرد: موزه صلح تهران که محل رجوعی برای مردم و بازدیدکنندگان خارجی است، در این راستا اقدامات بسیار خوبی را انجام داد. از این رو نزدیک به یکسال است در تلاشیم که نمایشگاهی در بحث تروریسم ایجاد کنیم؛ اما هنوز توفیقی نداشتیم.

معاون امور بین المللی قوه قضاییه گفت: زمانی هیات ایرانی پیشنهادی برای گرامیداشت شهدای شیمیایی داده بود تا یک دقیقه سکوت در مجامع بین المللی اعمال شود؛ اما غربی ها آن را رد کردند.

تجهیز رژیم صدام به سلاح شیمیایی توسط 16 کشور

وی افزود: ۱۶ کشور در سرتاسر جهان، رژیم صدام را به سلاح شیمیایی مسلح کردند؛ اما  حتی نمی‌گذارند اسمی از سردشت بیان شود. ما نباید به قربانیان شیمیایی با نگاهی سیاسی بنگریم؛ چراکه مردم و خانواده های شهدا از این اتفاق رنج می برند. ما باید این رنج را به مجامع بین المللی نشان داده و تلاش کنیم از آلام این عزیزان در داخل کشور  بکاهیم.

غریب آبادی بیان کرد: در 3 حوزه سلاح‌های شیمیایی، قربانیان شیمیایی و ترور،  تحرکات بین المللی در مجامع حقوق بشر ناچیز است. در این حوزه ها باید بنیاد شهید و امور ایثارگران، ستاد حقوق بشر و تشکل های مربوط برنامه ریزی مشترک ۳ جانبه ای داشته باشند و فایلی برای فعالیت در حوزه حقوق بشر باز شود تا بتوان از این ظرفیتها استفاده کرد.

معاون امور بین المللی قوه قضاییه گفت: در حوزه سلاح شیمیایی و ترور که ظرفیت بسیار مهمی‌ است و ما  قربانیان آن هستیم، پنج تشکل کافی نبوده هرچند که این تعداد بسیار فعال و کیفی عمل می کنند.

غریب آبادی تصریح کرد: ما در ستاد حقوق بشر برای تشکل‌هایی که تمایل به فعالیت بین المللی دارند و مقام مشورتی کسب کنند آموزشهای تخصصی ارائه می‌کنیم تا بتوانیم این تشکل ها را در سال ۱۴۰۳ به ده عدد برسانیم و این فرمول‌ها را به صورت تخصصی ارائه کنیم. در واقع اگر در حقوق بشر مقام مشورتی نداشته باشیم نمی‌توانیم حضور یافته و سخنرانی کنیم.

لزوم برجسته سازی حوزه دارویی مصدومان شیمیایی در فضای حقوق بشر

وی ادامه داد: ما باید حوزه دارویی مختص مصدومان شیمیایی را در بعد حقوق بشر برجسته کنیم که این مسئله نیازمند تلاش بیشتر است.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه در حوزه شیمیایی موزه و نمایشگاه‌های بسیار خوبی داریم، اظهار کرد: باید چنین نمایشگاه هایی را  در حوزه تروریسم نیز داشته باشیم؛ البته یکسال است این تلاشها آغاز شده و صرفا نیاز به مکان مناسب برای برپایی این نمایشگاه داریم که سه دستگاه نیز برای آن اعلام آمادگی کامل کردند تا هیئت های خارجی  پس از ورود به کشور بتوانند از چنین نمایشگاه هایی بازدید کنند.

وی با بیان اینکه پیگیری های حقوقی، بین المللی یا قضایی پرونده های مصدومین شیمیایی و ترور بسیار مهم است، تاکید کرد: دعوای حقوقی اخیری که در هلند مطرح شد، در این زمینه بسیار مهم است .

معاون امور بین المللی قوه قضاییه با بیان اینکه بعد کیفری این پرونده ها  بسیار مهم است، افزود: ما باید ده ها پرونده در چارچوب قوانین کشورمان و مجامع بین المللی علیه این ۱۶ کشور داشته باشیم.

پیگیری پرونده های ترور و مصدومان شیمیایی نیازمند کمک دولت است

غریب آبادی گفت: ما باید پرونده هایی را در حوزه ترور و مصدومان شیمیایی باز کنیم که نیازمند هزینه و کمک دولت است چراکه یک دستگاه خاص نمی‌تواند هزینه های آن را تقبل کند. در واقع باید بودجه ای در بخش طرح دعاوی و حوزه ترور و مصدومان شیمیایی در نظر گرفته شود که نیازمند حمایت دولت است.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه ما در شعبه ۵۵ دادگستری تهران دعاوی داخلی را می توانیم پیگیری کنیم، ادامه داد: حتی اگر سالی چند پرونده در این باره باز شود، باز هم این کشورها باید پاسخگو باشند.

برگزاری اولین جشنواره فرهنگی هنری حقوق بشر با کمک وزارت فرهنگ

وی گفت: ما با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین جشنواره فرهنگی هنری حقوق بشر را تا بهار سال آینده اجرایی می‌کنیم و تشکل ها را  در زمینه خلق آثار فاخر تشویق میکنیم تا بتوانیم ابعاد هنری این موضوعات را نیز نمایش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha