کد خبر 208806
۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵

قاضی زاده هاشمی در نشست هم اندیشی تشکل های بانوان شاهد و ایثارگر و حوزه مصدومین شیمیایی تاکید کرد؛

ضرورت تشکیل پرونده حقوقی در مجامع بین المللی برای احقاق حق مصدومان شیمیایی

ضرورت تشکیل پرونده حقوقی در مجامع بین المللی برای احقاق حق مصدومان شیمیایی

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بر ضرورت تشکیل پرونده حقوقی در مجامع بین المللی برای احقاق حق مصدومان شیمیایی کشورمان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رییس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست هم اندیشی تشکل های بانوان شاهد و ایثارگر و حوزه مصدومین شیمیایی گفت: متاسفانه ما نتوانستیم تبیین لازم را در خصوص دفاع مشروع خود از انقلاب و کشور در زمان دفاع مقدس که کاملا تحت ظلم واقع شده بود در عرصه های بین المللی و داخلی انجام دهیم. یکی از وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که در این خصوص باید بدانیم که اول می بایست مشروعیت ایثار، شهادت، جهاد و دفاع را باید تبیین کرد و بعد به ترویج آن پرداخت.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: شاید برای نسل‌ امروز ابهاماتی در خصوص نسل دیروز و اتفاقاتی که منجر به شهادت آنان شد به وجود آمده باشد که باید به تمامی این ابهامات پاسخ داد. برای نقش آفرینی در این حوزه ما نیازمند گفتگویی وسیع با تکیه بر زبان هنر، زبان اشخاص و زبان حقوقی هستیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان داشت: در برهه ای از تاریخ رژیمی سفاک بر کشور حاکم بود. این رژیم تعداد زیادی از جوانان این کشور را به شهادت رساند و دارایی مردم را غارت کرد اما می بینیم که بازماندگان رژیم سابق امروز با این دارایی ها واقعیات را پنهان می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه می بایست در یک اقدام منسجم و عمومی علیه رژیم گذشته پرونده ای را در دادگاه های داخلی و بین المللی به منظور بازگرداندن اموال مردم باز می کردیم، گفت: شاهد هستیم که یک سازمان سفاک، اجلاسیه ای در پاریس برگزار می کند و طی آن برای یک دیپلمات ما پرونده سازی می‌کنند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه باید غیر از کار تبیینی، فرهنگی در افکار عمومی باید پرونده های حقوقی را به صورت جدی پیگیری نماییم، بیان داشت: در حوزه پیگیری پرونده مصدومان شیمیایی اقدامات مناسبی تا کنون انجام شده است اما باید توجه داشت که قربانیان جنگ در موضوع تحریم ها با آسیب های بسیاری رو به رو هستند. در این حوزه برای تامین تجهیزات علاوه بر مسایل مالی با محدودیت های واردات دارو و دسترسی به تجهیزات مواجه‌ایم.

وی با اشاره به آمار بالای مصدومان شیمیایی ایران در طول دوران دفاع مقدس گفت: ما تعداد زیادی مصدوم و جانباز شیمیایی داریم که از مجموع آنها ۶۰هزار و ۹۸۰ نفر در قید حیات هستند. بر اساس آمار در رابطه با شهدای سردشت ما ۸۴ کودک شهید داریم؛ یعنی در این تهاجم شیمیایی کودکان نیز آسیب دیدند. حملات شیمیایی عملیات کور است و اینطور نبوده که با نیروی مسلحی درگیر شوند بلکه زنان و کودکان قربانی شدند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امیدوارم تشکل ها، همسران شهدا، فرزندان شهدای شیمیایی و ترور، جانبازان شیمیایی، پیشگام پیگیری مطالبات در این حوزه باشند تا بنیاد شهید، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بتوانند در مجامع بین المللی پرونده حقوقی در این خصوص باز کنند.

قاضی زاده ادامه داد: ما در این رابطه تفاهمات اولیه ای را با معاونت حقوقی ریاست جمهوری داشته ایم و معاونت حقوقی بنیاد شهید پیگیری لازم را به انجام رسانده است. در حقیقت در این رابطه کار بنیاد شهید مستندسازی و  پشتیبانی است، طرح دعوا و پیگیری حقوقی می بایست توسط خود خانواده ها و تشکل‌های وابسته انجام شود و ابعاد حقوقی بین المللی آن توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیگیری گردد تا بتوانیم سالانه ۱۰ پرونده در مجامع بین المللی داشته باشیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه احقاق حق آسیب دیدگان شیمیایی یک مطالبه جدی است که نباید به آن صرفا نگاه سیاسی داشت؛ اذعان کرد: تشکیل پرونده در مجامع بین المللی باعث می گردد تا ما به عنوان متولی امور ایثارگران بتوانیم از حقوق ضایع شده این عزیزان دفاع کرده و مقصر را به تقاص برسانیم.

وی با بیان اینکه پیگیری حقوقی پرونده مصدومان شیمیایی نیازمند حمایت جدی دولت است، اذعان داشت: برای این موضوع نیازمند همدلی و برنامه ریزی مدون هستیم تا با همکاری دولت و مجلس بودجه مناسبی تعریف شود. برنامه ما در بنیاد شهید واگذاری تدریجی امور به تشکلهای ایثارگری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha