کد خبر 208623
۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵

«حیات» بررسی کرد؛

انرژی سبز، منجی آینده سیاره زمین

انرژی سبز، منجی آینده سیاره زمین

استفاده از انرژی سبز یا همان انرژی تجدیدپذیر، گاهی تنها راه ممکن تمامی کشورها برای عبور از بحران انرژی، کاستن آلودگی حاصل از تولید انرژی فسیلی و نجات سیاره زمین، به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ تولید انرژی پاک و بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر، با هدف مهار و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، این روزها مهمم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه کشورهای جهان به شمار می‌رود. به عبارت ساده هیدروژن سبز  یا هیدروژن تجدیدپذیر، به هیدروژنی اطلاق می‌گردد که به عنوان سوخت، برای مصارف انرژی از طریق منابع تجدیدپذیر مانند الکترولیز به دست آید.

براین اساس در سال‌های اخیر با توجه به کمبود منابع انرژی فسیلی در تمامی کشورها، علاقه و توجه سیاست‌گذاران و فعالان صنعت انرژی جهان به طور چشمگیری متوجه مقوله هیدروژن سبز و حواشی آن شده است.

در ادامه استفاده از انرژی سبز یا همان انرژی تجدیدپذیر، گاهی تنها راه ممکن برای عبور تمامی کشورها برای عبور از بحران انرژی و همچنین کاستن آلودگی حاصل از انرژی فسیلی و نجات سیاره زمین، به نظر می‌رسد؛ به گونه‌ای که سران کشورهای صنعتی و مدیران صنایع شاخص دنیا با چشم‌اندازی امیدوارانه به این انرژی و با نگرش امیدوارانه به این مقوله مهم و حیاتی، در تکاپوی بی‌وقفه برای یافتن راه حلی هستند که در نهایت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تامین انرژی مورد نیاز ساکنان زمین را با حدقل آسیب ممکن به این سیاره فراهم کنند.

به گفته محققان حوزه انرژی، هیدروژن سبز پتانسیل بسیار زیادی برای دستیابی و تسریع کربن‌زدایی دارد و می‌توان از آن برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی در فرآیندهای حمل ‌و نقل و همچنین برای بخش‌های جدید صنعتی استفاده کرد.

لازم به ذکر است که طیف رنگ هیدروژن شامل انواع دیگری مانند هیدروژن سیاه، قهوه‌ای، خاکستری، آبی یا فیروزه‌ای هم می‌شود که همه آن‌ها با استفاده از سوخت‌های فسیلی به دست می‌آیند. همچنین هیدروژن صورتی از انرژی هسته‌ای به دست می‌آید و هیدروژن سفید هم رنگِ طبیعی این ماده در طبیعت است.

دانشمندان در تلاشند با بهره‌گیری از هیدروژن سبز، از اتکای صرف به باتری های الکتریکی که با استفاده از فلزات و مواد معدنی تولید می شوند، فاصله گرفته و از این طریق گامی مهم در کاهش اثرات مخرب و زیان بار گازهای گلخانه ای بردارند.

به باور بسیاری از محققان حوزه انرژی، دلیل روی آوردن ناگهانی بسیاری از تولیدکنندگان سوخت های فسیلی به هیدروژن سبز، بیمه کردن تولید طولانی مدت نفت و گاز البته از طریق حمایت از کربن زدایی در عملیات زمین شناسی، اکتشاف، حفاری، استخراج وحتی پالایش فرآورده های نفتی است.

بر خلاف دو نوع هیدروژن «خاکستری» و «آبی»، تولید هیدروژن «سبز» با بهره گیری از انرژی تجدیدپذیر و در فرآیند الکترولیز آب به هیدروژن و اکسیژن، رقم می‌خورد و این فرآیند فاقد هرگونه تولید کربن است.

براساس این گزارش، امروزه شرکت‌های پیشرو در صنعت نفت و گاز به طور فزاینده‌ای به پروژه های هیدروژن سبز به عنوان راه حلی منطقی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای روی آورده‌اند. همزمان با افزایش اقبال عمومی به هیدروژن سبز در سراسر جهان، شرکت های بزرگ تولیدکننده انرژی، از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر برای افزایش تولید هیدروژن به معنای عام آن بهره می‌برند. از منابع اصلی تولید هیدروژن می توان از نیروی باد نام بردکه به لطف چندین دهه توسعه مزارع بادی در صنعت انرژی، از جایگاه ویژه ای در جهان امروز برخوردار است.

«سازمان بهره‌وری انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر» ایالات متحده معتقد است که رسیدن به هدف انتشار خالص کربن صفر تا سال 2050، نمی تواند تنها با تکیه بر برق تجدید پذیر محقق شود. این در حالیست که هیدروژن سبز می تواند به تنهایی گرمایش حیاتی موردنیاز خانوارها را فراهم کرده، ضمن آنکه در ابعاد قابل توجهی به کربن زدایی از بخش حمل ونقل کمک می کند.

همچنین هیدروژن سبز می تواند در صنایعی که در حال حاضر به شدت به سوخت های فسیلی متکی هستند و حتی در زمینه زراعت و اصلاح نباتات، مورد بهره برداری قرار گیرد. در شرایطی که در سال های اخیر، تولید هیدروژن آبی و خاکستری در جهان و با استفاده از گاز طبیعی نسبتا رایج شده، تولید هیدروژن سبز از منابع انرژی تجدیدپذیر، ازاستقبال و سرمایه گذاری کمتری برخوردار بوده است.

توسعه صنعت هیدروژن سبز به عنوان شاه کلید گذار به سمت جهانی سبز تلقی می شود. این نوع نوظهور از انرژی، پتانسیل جایگزینی گاز طبیعی در مبحث گرمایش را داشته و همچنین امکان استفاده به عنوان جایگزینی مناسب برای گازوئیل و سایر انواع سوخت را دارد. در همین راستا و به گزارش بلومبرگ، طی یک سال گذشته در اروپا و آسیا، پروژه های متعددی در ارتباط با تولید و بهره برداری از هیدروژن سبز کلید خورده است. در حال حاضر، تولید هیدروژن سبز در مقایسه با سایر اشکال انرژی تجدیدپذیر، به مراتب گران تر تمام می شود. در عین حال، همانند انرژی خورشیدی و بادی، انتظار می رود با گسترش پروژه های هیدروژنی در سراسر جهان، قیمت نهایی تولید این محصول ارزشمند به میزان قابل توجهی تعدیل شود.

انرژی سبز و تاثیر آن بر آینده زمین

در پایان با در نظر گرفتن وضعیت انرژی در جهان، بسیاری از شرکت های فعال در حوزه انرژی به دنبال دستیابی به هیدروژن سبز هستند این تلاش صرفا برای تسهیل فرآیند گذار از سوخت های فسیلی نیست، بلکه بیشتر با هدف کربن زدایی از عملیات تولید و پالایش نفت و گاز است که البته افزایش طول این شرکت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha