کد خبر 208519
۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل عنوان کرد:

کشاورزان از سوزاندن بقایای گیاهی پرهیز کنند

کشاورزان از سوزاندن بقایای گیاهی پرهیز کنند

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان منطقه توصیه کرد که از سوزاندن و آتش زدن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از مزارع خودداری نمایند.

به گزارش گروه استان های حیات؛ نادر تقی زاده ۱۸ تیر در جمع خبرنگاران گفت: سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از سطح مزارع باعث از بین رفتن مواد غذایی خاک، افزایش شوری خاک زراعی، آلودگی آب و هوا و محیط زیست شده و موجب آسیب شدید به مواد مغذی خاک می شود که همین امر فقیر شدن خاک را در پی خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص مضرات سوزاندن کاه و کلش مزارع افزود: سوزاندن کاه و کلش موجودات زنده و مفید خاک را از بین برده و خاک زراعی را فشرده و سفت می کند و مواد آلی خاک را از بین می برد و لطمات جبران ناپذیری به خاک های کشاورزی وارد می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: کشاورزان به جای این اقدام غیر علمی و غلط  و برای سریعتر آماده شدن زمین برای کشت بعدی و از بین بردن آفات و علف‌های هرز می‌توانند از سموم مناسب، تناوب زراعی و خاکورزی حفاظتی را جایگزین کرد.

تقی زاده گفت: آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصولاتی مثل گندم و جو طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ هوای پاک ممنوع بوده و جرم تلقی شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی به مردم و دوستداران محیط زیست توصیه کرد در صورت مشاهده این اعمال غیر قانونی جهاد کشاورزی را در جریان امر قرار دهند.

تقی زاده در پایان تاکید کرد: از کشاورزان خواست برای حفظ بقایای منطقه گیاهی از آتش کاه و کلش بعد از برداشت محصول از سطح مزارع خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha