کد خبر 208094
۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸

استاندار خراسان جنوبی: ضرورت جوانی جمعیت به خوبی تبیین شود

استاندار خراسان جنوبی: ضرورت جوانی جمعیت به خوبی تبیین شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: قوانین خوبی در زمینه جوانی جمعیت از جمله اعطای تسهیلات و زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر در حال اجراست که اگر ضرورت فرزندآوری به درستی فرهنگ‌سازی شود شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

به گزارش گروه استان های حیات؛ جواد قناعت روز چهارشنبه در آیین تجلیل از منتخبان استانی رویداد "جایزه ملی جوانی جمعیت" در تالار شهید رجایی استانداری اظهار کرد: اگر جمعیت کاهش داشته باشد در رقابت پیشرفت با کشورهای دیگر عقب خواهیم ماند لذا باید فرهنگ‌سازی خوب و مناسبی از طریق جراید و رسانه‌ها صورت گیرد.

وی افزود: خراسان جنوبی مردم بسیار خوبی دارد اما تراکم جمعیت آن نسبت به سایر استان‌ها کم است لذا انتظار داریم مدیران دستگاه‌های فرهنگی، صدا و سیما، اساتید حوزه و دانشگاه به طور ویژه به موضوع فرزندآوری و شعار "سهم من از جوانی ایران" بپردازند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نظام و دولت با برگزاری رویداد جوانی جمعیت می‌خواهد فرهنگ‌سازی کند که تکثیر نسل برای کشور مهم و حیاتی است.

وی تصریح کرد: تبیین و فرهنگ‌سازی برای افزایش جمعیت نیازمند همکاری و همراهی همه دستگاه‌های فرهنگی، رسانه‌ها و اساتید حوزه و دانشگاه است.

قناعت با اشاره به اینکه کارهای جهادی و پیشرفت کشور به نسل جوان گره خورده است یادآور شد: بزرگان کشور در رأس آن رهبر معظم انقلاب بر افزایش و جوانی جمعیت تاکید دارند که سخن کلیدی و راهبردی است و باید خوب به آن پرداخته شود.

وی افزود: افزایش و جوانی جمعیت از مولفه‌های قدرت در کشورهاست و خطری که اکنون ایران را تهدید می‌کند، کاهش و پیری جمعیت است لذا باید از افزایش پیری جمعیت جلوگیری کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه جمعیت جوان عامل اصلی پیشرفت کشور است گفت: طی ۴۵ سال که از دوران انقلاب می‌گذرد فقط یک دفعه غربی‌ها از وزیر بهداشت کشور ما تقدیر کردند چون شروع کنترل جمعیت از آن موقع بود.

وی اظهار کرد: امروز چین رتبه نخست جمعیت دنیا را دارد اما جالب است که در نزاع و دیپلماسی سیاسی با غرب روی جمعیت خود مانور می‌دهد و اکنون هند در رقابت جمعیتی با چین است.

قناعت گفت: مولفه‌های قدرت در کشورها چندین عامل پیشرفت نظامی، علمی، پزشکی است و یکی از مولفه‌های اصلی و تعیین کننده افزایش جمعیت است لذا غرب به دنبال این بوده که جمعیت ایران محدود باشد.

وی یادآور شد: با استقرار دولت سیزدهم شاهد موفقیت‌های فراوان و رو به پیشرفت در حوزه‌های داخلی و خارجی هستیم به طوری که بیش از ۲ دهه به دنبال عضویت دائم در سازمان شانگهای بودیم و اکنون این خواسته محقق شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به توسعه روابط با عربستان و امارات گفت: باید نشاط و پویایی و بالندگی ایران را حفظ کنیم که یکی از مولفه‌های اساسی آن افزایش جمعیت جوان است‌ و نقش گروه‌های مرجع در این زمینه حایز اهمیت است.

وی افزود: مدیریت کشور بر آموزه‌های اسلام تکیه دارد و در راس آن حکیم فرزانه انقلاب که خطر ۲۰ سال آینده را به ما گوشزد می‌کنند، سالمندان هم نشاط را در تعداد نوه‌های بیشتر می‌دانند و سهم من از جوانی جمعیت، شعار این دوره است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

قناعت همچنین ضمن تبریک عید سعید غدیر خم گفت: از عید غدیر به عنوان عید الله اکبر نام می‌برند و اگر در واقعه غدیر و بعد از آن غدیر را گرامی می‌داشتیم دیگر عاشورایی اتفاق نمی‌افتاد.

وی اظهار کرد: غدیر از اعیاد بزرگ مهم و حیاتی مسلمانان است که ریشه در ظهور حضرت حجت (عج) دارد و وظیفه همگانی است که عید غدیر را در شأن و جایگاه آن گرامی بداریم و برنامه‌های شاد و باشکوه برگزار کنیم.

برگزاری رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در هفت بخش

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: منتخبان استانی رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در هفت بخش رسانه، نخبگان، مدیران، خانواده‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، دستگاه‌های حاکمیتی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی مشخص شدند.

فرشته اسدزاده افزود: در یک سال و نیم گذشته در قرارگاه جوانی جمعیت، برنامه‌های متعددی را در دستگاه‌های مختلف داشته‌ایم و در برش ملی رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت که ۳۱ اردیبهشت ماه برگزار شد، به دستور استاندار خراسان جنوبی مقرر شد همزمان با عید سعید غدیر خم جشنواره استانی تجلیل از برگزیدگان برگزار شود.

وی با قدردانی از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به عنوان دبیر علمی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر اجرایی این جشنواره گفت: برنامه جایزه ملی جوانی جمعیت یک الگوی خودارزیابی است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی توضیح داد: ۲ سامانه در استان تعریف شد و هر دستگاه و سازمان مردم‌نهاد و افرادی خاصی که در قالب نخبگانی فعالیتی داشتند بنا به میل خود، اقداماتی که انجام دادند را بارگذاری کردند و داوران نیز ارزیابی‌ها را انجام دادند که امروز نتایج آن و برگزیدگان اعلام می‌شود.

رویداد «جایزه ملی جوانی جمعیت» مبتنی بر ماده ۱۹ قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به تجلیل از عملکرد فعالان حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری در یک سال گذشته می‌پردازد و در بخش‌های رسانه، نخبگان، خانواده‌ها، دستگاه‌های حاکمیتی، مدیران، سازمان‌های مردم‌نهاد، شرکت‌ها و موسسات خصوصی برگزار می‌شود.

بنا به این رده‌بندی و در ۲ شاخص اختصاصی چهار دستگاه و عمومی نیز چهار دستگاه معرفی شدند که دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل بیمه سلامت، دانشگاه بیرجند و صدا و سیما در شاخص‌های اختصاصی و دانشگاه علوم پزشکی، شرکت آب و فاضلاب، اداره کل بهزیستی و اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) در شاخص‌ عمومی بین دستگاه‌های اجرایی استان، عنوان برتر را کسب کردند.

همچنین در حوزه مدیران "سید محمد موسوی میرزایی" رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند متولد سال ۱۳۶۱ به جهت داشتن چهار فرزند؛ جایگاه مدیر نمونه را به خود اختصاص داد و "علی اکبر محمدی" مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند متولد دهه ۶۰ نیز با پنج فرزند شایسته تقدیر شناخته شد.

شرکت کویر تایر در بخش شرکت‌ها و موسسات خصوصی و در بخش نخبگان "مهدیه مالکی" مولف کتاب "سیمای جمعیت خراسان جنوبی تا افق ۱۴۱۵" صاحب رتبه برتر شدند همچنین "جواد مکانیکی" عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند، مولف مقالات متعدد و راهنمای پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع جمعیت در شمار نخبگان قابل تقدیر معرفی شد.

موسسه پارت انگیزش خاوران و موسسه بیت الزهرای طبس در بخش سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه سرود شهرستان بشرویه (فرشته کوچولو) در بخش رسانه و هنر نیز تجلیل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha