کد خبر 207099
۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

با امضای تفاهمنامه؛

همکاری مشترک جهاددانشگاهی کرمان با پارک علم و فن‌آوری استان آغاز شد

همکاری مشترک جهاددانشگاهی کرمان با پارک علم و فن‌آوری استان آغاز شد

همکاری مشترک جهاددانشگاهی استان کرمان با پارک علم و فن‌آوری در زمینه طرح جهاد بومی سازی و طراحی و تولید محصولات فرهنگی کلید خورد.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ دکتر مهدی بازمانده رئیس جهاددانشگاهی کرمان در نشست با رئیس پارک علم و فناوری استان، محورهای اصلی فعالیت جهاددانشگاهی در سال جاری را صنعت، معدن و پزشکی ذکر و اظهار کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های موثر و مفید در این سه حوزه بتوانیم در راستای تحقق رهنمود سال "مهار تورم و رشد تولید" موفق عمل کنیم و بتوانیم دغدغه‌های کشور را در این زمینه برطرف سازیم.

وی گفت: اگر از نخبگان در شرکت‌های دانش بنیان حمایت لازم به عمل آید و مشارکت آن‌ها در این زمینه بیشتر شود، ارزش افزوده چند برابری نصیب اقتصاد کشور خواهد کرد.

بازمانده بر تقویت شبکه نخبگان تاکید و بیان کرد: این اقدام منجر به نشاط علمی می‌شود، چنین رویکردی می‌تواند ضمن ایجاد فضای رقابتی موثر، بخشی از دغدغه‌های موجود را کاهش دهد. تاسیس حلقه‌های نخبگان و شبکه نخبگان باید استمرار یابد. شکل‌گیری و تقویت شبکه نخبگان نه تنها برای گسترش تعاملات علمی سودمند است بلکه می‌تواند برای ایجاد و رشد فضای امید آمیخته با نشاط علمی در جامعه موثر باشد.

رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان با اشاره به اهمیت مرکز رشد فناوری نرم و صنایع فرهنگی گفت: عنصر نوآوری در صنایع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید از شرکت‌ها و صاحبان ایده در این زمینه حمایت کنیم و بتوانیم محیطی مناسب برای استقرار، رشد، توسعه و شکوفایی مؤسسات و شرکت‌ها را فراهم آوریم.

وی ادامه داد: باید بتوانیم در کنار شکل‌گیری و استقرار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، بخش دیگری از شرکت‌ها و مؤسسات که عمدتا در صنایع خلاق، فرهنگی و حوزه فناوری‌های نرم و علوم انسانی فعال هستند و ماهیت رشد آنها بر مبنای خلاقیت، نوآوری و ارائه مدل‌های نوین کسب و کار است را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

بازمانده به دغدغه جهاددانشگاهی استان کرمان در زمینه طراحی و تولید محصولات فرهنگی اشاره و تصریح کرد: جهاددانشگاهی استان کرمان در قالب مرکز طراحی و تولید محصولات فرهنگی این آمادگی را دارد تا در این زمینه نیز با پارک علم و فناوری همکاری‌های لازم را داشته باشد.

همچنین دکتر فرشید کی‌نیا رئیس پارک علم و فناوری کرمان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در مجموعه جهاددانشگاهی استان گفت: مجموعه جهاددانشگاهی از نهادهای انقلابی است که تحولات بزرگی را در دانشگاه‌ها و حوزه‌های مختلف ایجاد کرده، خوشبختانه کارهایی که این نهاد در سطح استان انجام می‌دهد بسیار ارزشمند و مشخص است که شما یک مجموعه توانمند در حوزه‌های مختلف هستید.

وی افزود: فعالیت‌های ما در ادامه فعالیت‌های جهاددانشگاهی است. یعنی اگر اقدامی در حوزه پژوهش و آموزش انجام می‌دهیم اصل کار ما در حوزه فناوری و به محصول رساندن نتایج تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده است و به نوعی می‌توان گفت که شما بستر را برای پژوهش‌های کاربردی مورد نیاز دستگاه‌ها، صنایع و جامعه فراهم می‌آورید و ما کمک می‌کنیم که این ها تبدیل به محصول شوند.

کی نیا با بیان این که اگر شرکت های دانش بنیان شکل بگیرند، یکی از مهم‌ترین راه های اقتدار، عزت و استقلال کشور هستند، گفت: دلیل اینکه قدرت هایی مثل آمریکا از ما می‌ترسند این است که در وزارت دفاع کارهای دانش بنیان و بسیار اصولی انجام شده و پژوهشگران و دانشمندان همین مرز و بوم دانش فنی، موشک، ماهواره و ... تولید کرده اند و با همه تحریم‌ها دست به زانو گرفته و کارهای ارزشمندی را به ثمر رسانده اند.

وی راه اندازی آزمایشگاه تخصصی فرآوری مواد معدنی و کارخانه فرآوری مواد معدنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی جهاددانشگاهی استان کرمان را از اقدامات بسیار ارزشمند و موثر ذکر و تصریح کرد: لازم است تا با کمک یک دستگاه جهادی همچون شما سهم خود را در جهت توسعه شرکت‌های دانش بنیان، شرکت های نوآور و تولید دانش بومی ادا کنیم.

وی به تفاهمنامه همکاری جهاددانشگاهی با پارک علم و فناوری اشاره و بر برگزاری جلسات کارشناسی متعدد به منظور فعال سازی این تفاهم نامه تاکید و تصریح کرد: در حال حاضر در دانشگاه‌های سطح استان بالغ بر ۱۰۰۰ دستاورد و طرح پژوهشی اعضاء هیئت علمی و پایان نامه وجود دارد که زیر ۲۰ درصد آن تبدیل به فناوری شده است. این ها ثروت و سرمایه محسوب می شوند و اشتغالزا هستند که اگر به آنها توجه نکنیم، از دست می‌روند. امیدوارم بتوانیم مکمل یکدیگر باشیم و اقدامات ارزنده‌ای را در این خصوص انجام دهیم.

وی بر ضرورت راه اندازی مرکز رشد فناوری نرم و صنایع فرهنگی در کرمان تاکید و تصریح کرد: در راستای گسترش طراحی و تولید محصولات فرهنگی اعلام آمادگی می‌کنیم تا با همکاری جهاددانشگاهی استان کرمان بتوانیم اقدامات موثری انجام دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان در پایان از آزمایشگاه تخصصی فرآوری مواد معدنی واقع در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استان بازدید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha