کد خبر 206820
۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «حیات»؛

ضرورت ورود دستگاه‌های امنیتی به مهاجرت غیر قانونی افراد به کشور

ضرورت ورود دستگاه‌های امنیتی به مهاجرت غیر قانونی افراد به کشور

رضازاده با اشاره به اینکه در هر کشور اقامت و یا تردد اتباع بیگانه، از مسائلی است که با امنیت و نظام سیاسی کشور ارتباط دارد، گفت: رافت اسلامی نسبت به مردم جنگ زده افغانستان و برخی دیگر از کشورهای همسایه، این اجازه را داده است تا اتباع این کشورها بتوانند به کشور ما پناه آورند. اما متاسفانه ورود غیر قانونی و زیاد از حد اتباع افغانی، سبب بروز مشکلاتی در حوزه آموزش، اشتغال، مسکن، ازدواج و... در کشور شده است.

یعقوب رضازاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات گفت: در هر کشور اقامت و یا تردد اتباع بیگانه، از مسائلی است که با امنیت و نظام سیاسی کشور ارتباط دارد. مرزهای طولانی در کشور و تحولات منطقه‌ای سبب شده، تعداد بی شماری از اتباع کشورهای همسایه بدون رعایت قوانین به صورت غیر مجاز وارد کشور شوند.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برخی از مهاجرین به دلیل آوارگی و جنگ‌زدگی در چارچوب مقررات پناهندگی سازمان ملل متحد به عنوان آواره یا پناهنده می توانند در هر کشور به صورت قانونی پناهنده شوند. اما متاسفانه ورود اتباع افغان به ایران

از حد معمول خارج شده و سبب چالشی بزرگ برای کشور گردیده است.

وی در ادامه افزود: رافت اسلامی نسبت به مردم جنگ زده افغانستان و برخی دیگر از کشورهای همسایه، این اجازه را داده است تا اتباع این کشورها بتوانند به کشور ما پناه آورند. اما متاسفانه ورود غیر قانونی و زیاد از حد اتباع افغانی، سبب بروز مشکلاتی در حوزه آموزش، اشتغال، مسکن، ازدواج و... در کشور شده است. گاها مردم نسبت به این حجم از ورودهای غیر قانونی، نگران و مضطرب می‌شوند چرا که ارتباط مستقیمی در حوزه امنیت و اشتغال آنان دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مهاجرین افغانستانی بیشتر در استان‌های شرقی و مرکز کشور مستقر هستند، صاحب شغل، زندگی و فرزند شده‌اند. دولت نیز در حوزه آموزش و خدمات بهداشتی و ... نیز از آنان حمایت می‌کند.

عضو هئیت رئیسه کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: وقتی با تردد به صورت قاچاق و غیر قانونی مهاجرین افغانستانی مواجهه می‌شویم، باید هزینه‌های که برای کشور رقم می‌خورد را نیز در نظر بگیریم. متاسفانه جمع آوری اتباع غیرقانونی در کشور، انتقال آنها به کشورشان و گذراندن این پروسه زمانبر و هزینه‌های زیادی مانند تامین غذا، مکان نگهداری و وسایل عبور و مرور را به کشور تحمیل می‌کند.

رضازاده گفت: سازمان اتباع و مهاجرین خارجی باید هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع ورود کرده و از بروز هر گونه مشکلات امنیتی جلوگیری کنند. 

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی افزود: گاها نیروهای امنیتی در کشور با مشکلات زیادی در خصوص ورود اتباع بیگانه مواجه هستند زیرا این مهاجرین به صورت غیر قانونی وارد کشور ما شده و مجددا از ایران به سمت کشورهای دیگر به صورت غیر قانونی و قاچاق، خارج می‌شوند که این موضوع سبب ایجاد تنش در مرزهای ایران با کشورهای همسایه می شود. لذا وزارت امور خارجه باید برای ساماندهی این قضیه ورود کرده تا مراودت های بیشتری با کشورهای همسایه در حفاظت از مرزهای کشور ایجاد کند.

رضازاده در پایان خاطر نشان کرد: نیروهای مسلح نیز برای حفاظت از خطوط مرزی کشورمان لازم است که مرزبانی ها را بیش از پیش تجهیز کرده تا علاوه بر مراقبت از مرزها از هرگونه ورود غیر قانونی جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha