کد خبر 220355
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۹

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

سیاست منسجمی برای ساماندهی ورود غیر مجاز اتباع بین دستگاهی دولتی وجود ندارد

سیاست منسجمی برای ساماندهی ورود غیر مجاز اتباع بین دستگاهی دولتی وجود ندارد

الهیان با بیان اینکه سیاست منسجمی برای ساماندهی ورود غیر مجاز اتباع بیگانه به کشور، بین دستگاه ها وجود ندارد،گفت: شخص رئیس جمهور باید به این موضوع ورود کرده و سیاست منسجمی اتخاذ نماید همچنین پیشنهاد ایجاد شورای عالی یا ستاد ملی با ریاست شخص رئیس جمهور را نیز داشتیم تا همه دستگاه ها با یک رویکرد واحد و منسجم به این حوزه ورود کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ در طول سه دهه اخیر ورود اتباع غیرمجاز به کشور یکی از چالش‌های بزرگ مالی، امنیتی، درمانی، بازار کار جوان ایرانی و... را به دنبال داشته است. با توجه به اینکه ایران در شرایطی قرار دارد که در چند سال اخیر بارها شاهد ترور افراد مختلف در مکان های گوناگونی بوده ایم و همچنین در زمینه های سیاسی، اقتصادی مورد تحریم قرار گرفته ایم، حال این حجم ورود غیر مجار افغان ها به کشور سبب ناامنی بیشتر و فشارهای اقتصادی زیادتری خواهد شد.

ورود اتباع غیر مجاز به کشور، زمینه ساز فشار اقتصادی بیشتر به مردم این کشور شده و هربار دولت جمهوری اسلامی ایران، مجبور می شود برای خروج این افراد هزینه زیادی را متحمل شود.

مجلس شورای اسلامی چندی پیش از دستگاه های متولی خواست تا با توجه به تحمیل هزینه‌های بسیار، ورود غیرقانونی اتباع بیگانه به کشور را در جهت ساماندهی اتباع بیگانه، مورد بررسی قرار دهد، لذا بر اساس قانون هر گونه به‌کارگیری اتباع خارجی در واحدهای کارگاهی را ممنوع کرده و کارفرمایان متخلف را برابر قانون از یک روز تا ۹۰ روز، به حبس و پرداخت چند برابر دستمزد یک کارگر جریمه خواهد کرد.

گفتنی است؛ در هر کشور، ورود، اقامت و عبور اتباع بیگانه یکی از مسائلی است که با امنیت ملی و نظام سیاسی آن کشور ارتباط مستقیم دارد. لذا هر کشور بر اساس ضرورت­‌ ها، ضوابط و قوانین مربوط به ورود بیگانگان را تنظیم می­‌کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز  برای ورود و اقامت اتباع بیگانه به کشور بر اساس قانون، مسائلی مانند؛ اخذ روادید یا ویزا را پیش ­بینی کرده که با نظارت دولت، امکان ورود و اقامت مجاز بیگانگان را در کشور فراهم می­ کند. اما در سال­های گذشته، به­ دلیل تحولات منطقه‌­ای و نبود نظارت دقیق بر مرزهای طولانی، تعداد زیادی از اتباع کشورهای همسایه(افغان) بدون رعایت مقررات و احترام به قوانین، وارد کشور شده اند. 

از جمله موضوعاتی که دولت و کشور ما را با مشکلات متعددی بخصوص در ابعاد حقوقی نسبت به قانون ورود و اقامت اتباع بیگانه ضعیف کرده؛ قابل اجرا نشدن قوانین مرتبط با تابعیت و ازدواج است که پیامدهای بعدی آن از جمله اشتغال غیر­قانونی، کودکان بی­‌هویت می باشد. حجم بالای قاچاق نیز از جمله مضرات همین ورودهای غیر قانونی می باشد.

براساس این گزارش، از ورود غیر مجاز اتباع بیگانه (افغانستانی)  به کشور هیچ گونه آمار دقیقی در دست نیست. این در حالی ست که هربار که این افراد توسط مقامات نظامی و انتظامی، جمع آوری می شوندتا هنگام خروجشان از کشور باید در کمپ نگهداری شوند، که همه انجام این مراحل بار مالی، کلانی را به کشور تحمیل می کند، ذکر این نکته که برای ورود و خروج غیر مجاز اتباع،گاها جان خیلی از ماموران نظامی و انتظامیمان در کشور به خطر می افتد، لذا نیاز است تا دولت و مجلس برای ساماندهی این موضوع با راهکاری عملی سریعا اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند. 

براین اساس زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ورود غیر مجاز اتباع افغانستانی به کشورمان از مواردی است که در طول هفته گذشته به صورت جد، آنرا پیگیری کردیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این سوال که برای ورود، اقامت و ساماندهی اتباع بیگانه چه اقدامی باید کرد؟  از سال گذشته مطرح بوده و تا به امروز نیز ادامه داشته است و در حال حاضر از احمد وحیدی وزیر کشور، پرسیده خواهد شد و همچنان نیز در دستور کار مجلس قرار گرفته است، بنابراین احمد وحیدی باید  راهکار مد نظر خود را در خصوص ورود و ساماندهی اتباع بیگانه، طی توضیحاتی ارائه دهد و در صورتیکه گزارش وزیر کشور قانع کننده نباشد، ایشان باید در صحن حضور پیدا کرده و توضیحات خود را در مورد چرایی ورود اتباع افغانستانی به صورت غیر مجاز در مجلس، به نمایندگان ملت، داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه روزانه چند صد تبعه افغان به صورت غیر قانونی وارد کشور می شود، قابل پذیرش نیست و این امر می تواند تبعات جدی امنیتی، اقتصادی، فرهنگی در سایر حیطه ها را برای کشور داشته باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه که مسلم است این بود که رعایت شان و کرامت اتباع افغان نیز مورد تاکید ما است اما این امر نباید مانع عدم جلوگیری از ورود اتباع غیر مجاز افغان بشود.

الهیان گفت: در خصوص ورود و ازدحام بیش از حد اتباع افغانستانی به کشور با ذکر این موضوع که گاها در هر خودرو که به (خودروهای شوتی) معروف هستند، بالایی حدود 15 نفر افغانی سوار شده که در برخی مواقع سرعت بالا و همچنین حمل سوخت غیرمجاز سبب تصادفات جاده ای و گرفتن جان خود و سایر سرنشینان خودروهای دیگر می شود،می گردد. لذا در نشستی که با مسئولین ذی ربط؛ مانند وزارت اطلاعات، وزارت کشور، فرماندهی انتظامی، وزارت خارجه و همچنین با حضور برخی از نمایندگان مردم داشتیم و این موضوع را در گفتگوی مفصل و گزارشی جامع از دستگاه ها داشتیم که اختلاف نظرها که بین برخی از دستگاه ها وجود دارد، باید رفع گردد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: انتقاد ما این است که سیاست منسجمی برای ساماندهی ورود غیر مجاز اتباع بیگانه به کشورمان، بین دستگاه ها وجود ندارد و شخص رئیس جمهور باید به این موضوع ورود کرده و سیاست منسجمی اتخاذ کند.

وی گفت: نکته مهمی که باید در این حوزه به آن توجه شود، در سازمان ملی مهاجرت که در راس آن وزیر کشور است، باید پاسخگوی این نیاز جدی باشد.

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهادی که بنده به شخص رئیس جمهور داشتم این بود که یک شورای عالی و یا یک ستاد ملی با ریاست شخص رئیس جمهور تشکیل شود که همه دستگاه ها با یک رویکرد واحد و منسجم به این حوزه ورود کنند و دبیر این ستاد می تواند شخص وزیر کشور باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: سازمان ملی مهاجرت در برنامه دیده شده است، اما پیشنهاد ما به شخص رئیس جمهور این بود که این سازمان در واقع برای این هدف بزرگ یعنی ساماندهی اتباع بیگانه کفایت نمی کند لذا نیاز است یک ستاد ملی با ریاست سید ابراهیم رئیسی تشکیل شود. 

الهیان در ادامه افزود: در مجلس، تذکری را که یادآور این نکته است که برای ورود اتباع غیر قانونی افغانستان سریع تر تدبیری صورت گیرد، برای شخص رئیس جمهور، وزرای اطلاعات و وزارت کشور ثبت کرده ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha