کد خبر 206424
۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

مدیر کل مشاورین ایثارگران بنیاد شهید در گفتگو با «حیات»؛

ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها با بنیاد شهید برای حل مشکلات ایثارگران/ تحول بنیاد شهید از مجموعه ای مددکاری به دستگاهی راهبردی

ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها با بنیاد شهید برای حل مشکلات ایثارگران/ تحول بنیاد شهید از مجموعه ای مددکاری به دستگاهی راهبردی

رحیمی نسب با بیان اینکه برای حل مشکلات ایثارگران بنیاد شهید، همه دستگاه‌های اجرای باید همکاری داشته باشند، گفت: قاضی زاده هاشمی تصمیم دارد تا بنیاد شهید را از یک مجموعه مددکاری به دستگاهی راهبردی، پاسخگو و مطالبه گر تبدیل کند.

رضا رحیمی نسب مدیر کل مشاورین ایثارگران بنیاد شهید در حاشیه اجلاس سراسری مدیران بنیاد شهید سراسر کشور در گفتگو با حیات گفت: شورای مشاورین وزرا در دستگاه‌های اجرایی بر اساس تصویب‌نامه دولت و ماده 14 قانون استخدامی جانبازان ایجاد شده که دو ماموریت ویژه‌ خدمات‌دهی به ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستگاه‌های اجرایی برای آنها دیده شده است.

وی افزود: در حوزه مشاورین وزرا به تناسب معاونت‌هایی که در بنیاد شهید تعریف شده، کارگروه‌هایی ایجاد گردید که از جمله این کارگروه‌ها می توان به کارگروه بهداشت و درمان یا سلامت و توانمندسازی، مددکاری و مشارکت‌های مردمی، حقوقی و امور مجلس و فرهنگی اشاره کرد. ماموریت های دستگاه‌ها در این کارگروه‌ها تعریف شده‌ است.

رحیمی نسب اظهار کرد: ستاد توانمندسازی در قالب تشکل مردم نهاد ایجاد شد و در حال حاضر در معاونت پژوهشی و آموزشی بنیاد در حال فعالیت است. یکی از نیازهای ویژه ایثارگران در حوزه ارتقا جایگاه شغلیشان نسبت به تحصیلاتشان است، که تا به امروز در این حوزه برنامه‌ای وجود نداشت.

وی ادامه داد: ما نخبگان علمی در حوزه ایثارگری داریم که به دلیل برخی جریانات سیاسی در دولت‌ها و مجلس های گذشته به آنان پرداخته نشد، لذا تشکل های مردم نهاد ایجاد شدند تا ظرفیت و توانمندی ایثارگران در سازمان ها و تشکل‌ها براساس تخصص مربوطه، ارتقا یابد.
رحیمی نسب بیان داشت: ساختار تشکل های مردم نهاد حدود 6 سال است که شکل گرفته و در همه استان‌ها نمایندگی دارد.

وی ادامه داد: با نگاه ویژه‌ای که ریاست بنیاد شهید نسبت به تشکل‌ها دارند امیدواریم که این تشکل‌ها بتوانند، ماموریت‌های محول شده را به خوبی انجام دهند.

مدیر کل مشاورین ایثارگران بنیاد شهید گفت: پایش عملکرد یکی از اقدامات مناسبی بود که به دستور قاضی زاده هاشمی صورت گرفت. در سال گذشته ابلاغیه 14 ماده‌ای، را با امضای معاون اداری و استخدامی رئیس جمهور به  همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ابلاغ کردیم.

وی در ادامه افزود: تنظیم این ابلاغیه به عهده بنیاد شهید و شورای مشاورین بود که در بند 11 این ابلاغیه آمده است؛ پایش عملکرد در دستگاه‌ها و استان‌ها باید صورت گیرد. از سال گذشته حدود 25 الی 30 مشاور به مدت سه روز به استان‌ها رفته و تا به امروز از 7 استان سرکشی کرده اند. علاوه بر اینکه پایش عملکرد، منطبق با قوانین و مقررات عملکرد دستگاه‌ها سنجیده می‌شود، در هر استان میز خدمت گذاشته و طرح سپاس، نیز انجام می‌گردد. در روز پایانی نیز یک جمع بندی با استاندار، متناسب با مصوبات هر استان صورت می گیرد که این مصوبات به امضای استاندار و همه مدیران کل می رسد که باید پایبند به دستور العمل‌ها، بخش نامه‌ها و ابلاغیه‌ها باشند.

رحیمی نسب با بیان اینکه ریاست فعلی بنیاد شهید کار خود را با برنامه‌ای تحولی آغاز کرد، گفت: بدون تردید یکی از مجموعه‌هایی که می‌تواند این مسیر را هموار کند، دستگاه‌های اجرایی هستند.

وی افزود: قاضی زاده هاشمی تصمیم دارد تا بنیاد شهید را از یک مجموعه مددکاری به دستگاهی راهبردی، پاسخگو و مطالبه گر تبدیل کند، لذا باید دستگاه های مربوطه در حوزه ترویج و خدمات جامع تر دیده شوند و ساختار و نیروی انسانیشان را تقویت کنیم. یکی از اهدافی که این مسیر را می تواند به اوج خود برساند، دستگاه های اجرایی هستند، لذا در این حوزه گام های اساسی و عملیاتی را شروع کرده ایم.

مدیر کل مشاورین ایثارگران بنیاد شهید اظهار کرد: بنیاد شهید به تنهایی قادر به حل مشکلات ایثارگران نیست، لذا باید همه دستگاه ها مانند استانداری ها، فرمانداران، مدیران کل، دستگاه های اجرایی و... را وارد کار کرده تا  بتوان راهبردی که ریاست بنیاد شهید مد نظر دارند، را عملی کنیم.

رحیمی نسب در پایان گفت: قاضی زاده هاشمی ماموریت‌ها را در سه وجه، دستگاه های اجرایی، ساختار بنیاد شهید، تشکل‌های مردمی در نظر گرفته است که بخشی از آن وظیفه‌ای است که ما در دستگاه‌های اجرایی باید آن را هموار کنیم که این بخش نیاز به تقویت ساختار دارد. در گذشته این ساختار، دبیرخانه بود که در حال حاضر به اداره کل تبدیل شده و مدیر کل به نوعی مسئولیت مشاورین دستگاه اجرایی را داشته، لذا شان اجرا، پرسشگری و پاسخگویی را برای مدیرکل مشاورین وزرا، در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند، منشا اثر و اقدامات خوبی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha