کد خبر 206421
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹

حجت الاسلام شکری:

نیت برای کار در بنیاد شهید باید خدایی باشد

نیت برای کار در بنیاد شهید باید خدایی باشد

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: فردی در بنیاد شهید می‌خواهد خدمتی به خانواده شهید انجام دهد به این امید باشد که کار خدایی انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حیات؛ اختتامیه اجلاس سراسری مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران با عنوان در مسیر تحول روز چهارشنبه ۳۱ خرداد در مجتمع فرهنگی ایثار کردان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفعلی شکری نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه در اختتامیه اجلاس سراسری مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به کتاب «عطر شهادت» که به تبیین مسیر بنیاد شهید برای ترویج فرهنگ شهادت و خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران با تکیه بر بیانات رهبر انقلاب و امام راحل پرداخته است، اظهار کرد: این کتاب که به نام «عطر شهادت» منتشر شده است، در بردارنده پیام‌های امام راحل و مقام معظم رهبری در رابطه با بنیاد شهید بوده و اهداف و برنامه‌ها در رابطه با فرهنگ شهادت و ترویج آن در این کتاب عنوان شده است.

وی ادامه داد: یکی از لازمه های هر مسیری تشریح اهداف آن بوده و نیاز است که مکرراً یادآوری شود و اگر این موضوع عملی نشود، راه رسیدن به هدف و آمادگی لازم برای پیمودن این مسیر ایجاد نخواهد شد.

شکری در ادامه گفت: نظام آفرینش در ذات خود تبیین و تحول دارد. در انسان مسیر رشد، تحول و دگرگونی وجود دارد؛ ولی همیشه به رشد منجر نمی‌شود اما برای اینکه مسیر تکاملی باشد و به مراحل بالاتر برسد نیاز است تحول تکاملی و هدف کمال گرایانه وجود داشته باشد. نکته دوم این است که نام دیگری که بر این تحول تکاملی می‌شود گذاشت، مسیر تکاملی خیرخواهانه است؛ یعنی خیر و شر را شناخته باشیم و بتوانیم آنها را از هم تفکیک کنیم.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: بحث «از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود؟» مبتنی بر تببین حرکت تحولی است. نکته دیگر این است که این شناختی که به دست آمد باید به قدری قوی باشد که دو عنصر را در ما فعال کند. یکی عنصر خواستن و یک عنصر دوست داشتن و تمایل داشتن. به قدری این انگیزه باید قوی باشد که در خواست من اثر بگذارد. کسی که می‌رود در مسیر هدف خود دست و پایش را از دست داده و جان می‌دهد دارای اعتقاد راسخی است که از خلیفه‌اش که خدا باشد، دارد. حالا که فردی در بنیاد شهید می‌خواهد خدمتی به خانواده شهید انجام دهد به این امید باشد که کار خدایی انجام می‌دهد.

شکری با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) عنوان کرد: وقتی به امیرالمومنین (ع) می‌گویند چرا شبانه غذا را به خانه نیازمند می‌رسانی می‌گوید من می‌خواهم کار خدایی انجام بدهم، خدا جای پدر آن شخص است و من حالا در نبود او این کار را انجام می‌دهم. اینجا یک انگیزه متعالی وجود دارد که فرد باید در مسیر آن با شور و اشتیاق قدم بردارد و از روی اجبار و اکراه نباشد. دوست داشتن موتور محرکه به هدف رساندن ماست که ما به توانایی خودمان عمل می‌کنیم. به این می‌گویند فعل اختیار.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه صحبت‌هایش گفت: بگذارید یک تعبیر دیگر بگویم دوست داشتن باید مبتنی بر آگاهی و شناخت باشد و خیر و شر در آن تمییز داده شود. مسیر به سمت کمال باشد و تورا به کمال برساند. هرکدام از اینها نباشد به سمت فساد می‌رود. اگر هدف تو را به بالا نبرد و به پایین بکشاند فساد است نه تکامل.

شکری افزود: چند نکته در انسان وجود دارد، احساس، غریزه، عاطفه و قدرت دریافتش از مسائل احساسی و عاطفی که منجر به برانگیختن انسان به کاری می‌شود. چشم و گوش دریافت‌هایی دارند که به درون منتقل می‌کنند و عواطف و غرایز و احساسات یک جور تحریک می‌شوند و هرکدام به نتایج می‌رسند. اگر عقل مبتنی بر خیرخواهی عمل کند می‌شود اختیار و اگر مبتنی بر شر باشد می‌شود شیطنت. در آن صورت انسانی که هدفش به کمال رساندن خودش و جامعه‌اش باشد به خیال اینکه در مسیر خیر قدم بر می‌دارد ممکن است جیب همه را بزند و همه را به زحمت بیندازد تا خودش آسایش داشته باشد و خودش را به کمال نمی‌رساند.

وی ادامه داد: وقتی فرد سیر نزولی در اعمالش در پیش بگیرد به سمت سقوط می‌رود. سیر سقوطی یعنی من از جمادی آمدم نبات شدم، از نبات آمدم حیوان شدم، از حیوان آمدم و انسان شدم و قرار است به مَلَک برسم. ممکن است فردی در یک موسسه انقلابی با اهداف متعالی فعالیت می‌کند ولی هدف و راه را فراموش کرده است، سرش را پایین انداخته و فقط خودش را می‌بیند و اهداف را نمی‌بیند؛ در این صورت مثل یک سنگ می‌شود. برایش مهم نیست شخصی که مقابلش قرار گرفته است یک جانباز، یک مادر تک پسر شهید، مادر 2 شهید یا مادر مفقودالاثر است.

شکری عنوان کرد: خدا در قرآن به کسانی اشاره دارد که گوش به فرمانش هستند و اگر خدایشان بگوید بمیر، میمیرند. می‌گوید مجاهد باش مجاهدت می‌کند، در میدان جنگ عزیزانت را تقدیم کن می‌گوید باشد، خودت هم برو زیر سم اسبان می‌گوید باشد، آمنوا یعنی همین. یعنی کسانی که با خدا در سنگر امن الهی هستند. یعنی هرچه خدا گفت می‌پذیری یا به اختیار خودت عمل می‌کنی؟ وقتی این اختیار را نفهمیدی به باتلاق فرو رفته و به مرکز فساد ورود می‌کنی.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به بخش معروفی از آیت الکرسی در قرآن ادامه داد: زمانی که نتوانستیم مشکل یک خانواده شهید را برطرف کنیم و شب از ناراحتی خوابمان نبرد و شهیدی که در محضر خدا ناظر اعمال شماست این تلاش را ببیند؛ این می‌شود همان مسیر تکاملی که امام و مقام معظم رهبری در عطر شهادت آن را تبیین کرده‌اند. در آن صورت جامعه از استحکام پولادینی برخوردار می‌شود که دیگر به این راحتی نفوذپذیر نخواهد بود.

شکری در پایان گفت: این مسئله ای که بیان شد؛ یعنی فرد از نطفه ارزش افزوده پیدا می‌کند. تبدیل به جنین می‌شود و طفل می‌شود، روح انسانی در فرد دمیده می‌شود و مسجود ملائک می‌شود. ارزش افزوده بعدی همین شناخت، تکامل و مسیر تکاملی که از انسان شخصیت والای انسانی ‌می‌سازد و اگر به این نقطه برسیم دیگر در مسیر سقوط قرار نخواهیم گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha