الهوردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان و عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات، در رابطه با افزایش ۳۰ درصدی عوارض جادهای گفت: اخذ عوارض از مسافران و حمل کالا در دنیا، با توجه به زیرساختهایی که چه از طریق دولت و چه بخش خصوصی انجام میشود، مرسوم و رایج است که مجموع این عوارض را در بخشهای ریلی و جادهای صرف میکنند.
وی با بیان اینکه این موضوع موجب نارضایتی مردم است که بخواهیم به نامهای مختلف از مردم عوارض جادهای دریافت کنیم، ادامه داد: دولت بایستی با توجه به استانداردهای بینالمللی تعیین کند که چه جادههایی شامل افزایش عوارض میشود ولی اگر هزینهای بیش از تعرفه تعیین شده بخواهند از مسافران دریافت کنند، این خلاف قانون است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پیمانکاران و بخش خصوصی، ساخت اکثر آزادراهها و جادههای بین شهری را طی قرارداد بلند مدت و در ازای دریافت عوارض چندین ساله برعهده دارند که با دریافت عوارض، قصد بازگشت سرمایهگذاری اولیه را دارند.
وی در ادامه تاکید کرد: پیمانکاران و بخش خصوصی، باید به این مساله توجه داشته باشند که اقدام به اخذ هزینه اضافی تحت عنوان عوارض از مردم نکنند زیرا در اینصورت و با توجه به شرایط اقتصادی، تکلیف مضاعف بر مردم خواهد داشت.
دهقانی همچنین گفت: دولت باید نظارتهای لازم را داشته باشد و تعیین کند که عوارض دریافتی از آزادراهها، صرف زیرساختهای جادهای میشود.
نظر شما