کد خبر 206226
۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

محسن رفیق دوست در گفتگوی تفصیلی با حیات:

آمریکا طالبان را در پاکستان آموزش داد/ مردم علیرغم مشکلات اقتصادی اصل نظام را قبول دارند/ این دور از انتخابات مجلس پرشورتر خواهد بود

آمریکا طالبان را در پاکستان آموزش داد/ مردم علیرغم مشکلات اقتصادی اصل نظام را قبول دارند/ این دور از انتخابات مجلس پرشورتر خواهد بود

محسن رفیق دوست؛ رییس اسبق بنیاد مستضعفان و جانبازان و عضو فعلی هیات امنای بنیاد با حضور در پایگاه خبری حیات نظرات خود درباره رفتار طالبان و آذربایجان طی هفته های اخیر و صحبت هایی که با امام (ره) در رابطه با برقراری روابط با آمریکا بود، صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ محسن رفیق دوست رییس اسبق بنیاد مستضعفان و عضو فعلی هیات امنای بنیاد با حضور در پایگاه خبری حیات نظر خود را درباره روسای جمهور از ابتدای انقلاب تاکنون و برنامه هایی که برای بهبود شرایط اقتصادی کشور می توان انجام داد، بیان کرد. وی علاوه بر مباحث مذکور، از رفتار برخی ازهمسایگان در قبال ایران انتقاد کرد و گفت که ایران به قدرت جهانی تبدیل شده و حتی آمریکا هم نمی تواند مقابل آن بایستد.

مشروح مصاحبه حیات با محسن رفیق دوست در ۴ بخش تدوین شده است که بخش نهایی آن به شرح ذیل است:


حیات: تاکنون سیزده دولت با هشت رییس جمهور روی کار آمدند، به نظر شما کدامیک توانستند آنگونه که باید جمهوری اسلامی ایران را در منطقه قدرتمندتر کنند؟

رفیق دوست: تمامی دولت‌ها از ابتدای انقلاب با موضوعی رو به رو بودند که هیچ کدام نیز نتوانستند از آن خارج شده و به موفقیت برسند. این گونه توضیح بدهم که، قبل از انقلاب اقتصاد در دست هزار فامیل بود، دولت موقت پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمامی کارخانجات را ملی کرد، تا اواسط دهه ۷۰ واردات فقط در دست دولت بود یعنی یک اقتصاد صد درصد دولتی که همچنان این روند ادامه دارد. به طوری که می توان گفت ۸۵ درصد اقتصاد دولتی است. در دولت سازندگی تعداد سدهای ساخته شده زیاد بود که اقدام پسندیده‌ای محسوب می شود.

امام فرمودند: اقتصاد باید دست مردم باشد

اقتصاد دست مردم نیست بلکه دست دولت است و دولت چون تاجر و صنعتگر خوبی نیست، نمی‌تواند کارنامه خوبی داشته باشد. کار دولت برنامه ریزی، حمایت، هدایت و کنترل است نه اجرا. زمانیکه بنده وزیر شدم یک موضوعی در دولت مطرح شد که آیا اجرای آن به دست دولت باشد یا ملت؟!

آن روز ۱۹ نفر از وزرا در جلسه حضور داشتند که همگی به غیر از من رای دادند، من اجازه خواستم که جلسه بعدی رای خود را اعلام کنم. بلافاصله خدمت امام در جماران رفتم و از ایشان سوال پرسیدم که " تجارت، صنعت و کشاورزی دست چه کسی باید باشد"؟ ایشان تاکید کردند که " تجارت، صنعت، کشاورزی و مسکن باید دست مردم باشد نه دست دولت". امام در آن جلسه فرمودند که "زندگی مردم را دست کارمند ندهید" ولی متاسفانه الان زندگی مردم دست کارمند است لذا تا زمانی که قانون بر مملکلت حاکم نباشد شرایط این چنین خواهد ماند. پس هیچ کدام از دولت‌های بعد از انقلاب را به دلیل اینکه نتوانستند اقتصاد را مردمی کنند، موفق نمی‌دانم.

حیات: اگر شما رییس جمهور می‌شدید چه برنامه‌هایی را برای بهبود شرایط اقتصادی کشور مطرح و اجرا می‌کردید؟

رفیق دوست: بنده اگر رییس جمهور می شدم، چندین نفر از اساتید دانشگاهی و تجربی را جمع می کردم و تمامی کارهایی را که دولت نباید انجام بدهد را به آنها می‌سپردم. در دیدارهایی که با امام (ره) داشتم ایشان می‌فرمودند "دولت نباید کارهایی را که مردم  توان انجام آن را دارند را انجام دهد". دولت باید کارهایی را که مردم نمی‌توانند و دوست ندارند انجام بدهند را انجام دهد و با برنامه‌ریزی خوب افراد را توانمند و علاقمند به انجام کارها کنند.اگر رییس جمهور می‌شدم همان کاری را که در طول وزارتم در زمان جنگ کرده و مملکت را در مسیر خودکفایی و دفاعی هدایت کردم، انجام می‌دادم.

حیات: چرا غربی ها از دست سپاه عصبانی هستند و چرا به دنبال محدود کردن فعالیت‌های سپاه هستند؟

رفیق دوست: دو صحنه دستگیری ملوانان انگلیسی و ملوانان آمریکایی را به یاد بیاورید، کدام قدرت می‌توانست این کار را انجام دهد!


شهید قاسم سلیمانی قول داد و عمل کرد


بنده تا سن ۷۵ سالگی قسمت نشده بود که به کربلا مشرف شوم. زمانیکه به حرم امام حسین (ع) رفتم اعلام کردند که امروز غبارروبی حرم انجام می‌شود، قبول کردم که در مراسم باشم.

تمامی افرادی که در غبارروبی حضور داشتند از مقامات کشورها بودند. بنده جزو نفراتی بودم که مسئول تمیز کردن کف حرم بودند. در حین پاک کردن کف حرم، با یک فرد دیگر برخورد کردم. ایشان هادی‌العامری؛ فرمانده جیش‌الشعبی بود که در حال حاضر قائم مقام جیش‌الشعبی و وکیل مجلس عراق نیز هست. او من را شناخته بود، همین شد که نشستیم و صحبت کردیم، او به من گفت: برو به ایرانیان بگو، زمانیکه داعش خود را به ۴۰کیلومتری مرز ایران رسانده بود اگر ایران، قاسم سلیمانی را به عراق نمی‌فرستاد و فرمانده ما نمی‌شد امروز نه تنها یک خشت از عتبات، بلکه عراقی هم وجود نداشت.

طبیعی است غربی‌ها با سپاه قدس که بزرگترین خطر را از منطقه دفع می‌کند دشمن باشند، داعش ۹۰ درصد سوریه و ۶۰ درصد عراق را گرفته و حکومت تشکیل داده‌ بود ولی شهید قاسم سلیمانی در تاریخی اعلام کرد که ۳ ماه دیگر اسمی از داعش باقی نخواهد ماند و این کار را نیز انجام داد.

مردم عراق و سوریه آنچنان تعبیری از حاج قاسم دارند که لذت‌بخش است که یک انسانی اینگونه محبوب دل مردم باشد.

حیات: نظر شما در رابطه با بهبود روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس چیست؟ بهبود این روابط چقدر میتواند در توسعه اقتصادی کشور و جلوگیری سیاست‌های ضدایرانی رژیم صهیونیستی تاثیرگذار باشد؟

رفیق دوست: در استراتژی کلی ای که داریم، ما با دو کشور رابطه نداریم. اولی رژیم صهیونیستی که آن را کشور نمی‌دانیم و به رسمیت نمی‌شناسیم دیگری نیز آمریکاست به جز این دو، با تمامی کشورها می‌توانیم و استقبال می‌کنیم که ارتباط داشته باشیم. اتفاقاتی که در حوزه روابط بین‌الملل می افتد، درک کشورهای منطقه از قدرت و قوت ماست که نشان از این دارد که روز به روز بر این قدرت افزوده می‌شود.

سفیر سوئیس گفت شما هیبت آمریکا را در دنیا شکسته اید


حیات: آیا می‌توان به احیای برجام امیدوار بود؟


رفیق دوست: آمریکا اگر به صورت مساوی بخواهد با ما صحبت کند می‌توان به برجام امیدوار بود. زمانیکه وزیر شدم دنبال جا برای وزارتخانه بودم، نزد امام رفتم و از ایشان اجازه خواستم که در سفارت آمریکا، وزارتخانه را تشکیل دهم. ایشان اینگونه پاسخ دادند: مگر قرار است که هزار سال با آمریکا رابطه نداشته باشیم؟ هر وقت آدم شد ارتباط برقرار می‌کنیم مهم این است که آمریکا هنوز آدم نشده است.
یک روزی که وزیر بودم، آقای جواد لاریجانی که قائم مقام وزارت خارجه بودند نزد من آمدند و نقل قول کرد که با سفیر سوییس که حافظ منافع آمریکا بود جلسه داشته و در آنجا از او پرسیده بود که آمریکا تا چه زمانی با ما دشمنی خواهد داشت؟ گفته بود که شما هیبت آمریکا را در دنیا شکسته‌اید و تا زمانیکه هیبت شما را نشکند دشمنی را ادامه می‌دهد. ولی به لطف خدا ما روز به روز بالا می‌رویم و آمریکا پایین می‌آید. توجه داشته باشید که ۳۵ سال پیش از لحاظ قدرت جهانی کجا بودیم و الان کجا هستیم.

حیات: اخیرا شاهد شیطنت‌هایی از سوی طالبان در مرزهای کشور بودیم نظر شما به عنوان یکی از فرماندهان سپاه در این رابطه چیست؟ چگونه میتوان مانع از بروز چنین اتفاقاتی شد؟  

آمریکا با سپردن افغانستان به طالبان  دست خود را رو کرد


رفیق دوست: اسناد و مدارکی وجود دارد که گروهک های القاعده، طالبان، داعش ساخته دست آمریکاست. زمانی‌که خانم بی‌نظیر بوتو نخست وزیر پاکستان و من رییس بنیاد بودم به این کشور سفر کردم، در بازدیدمان از جاده‌ای که در حال ساخت آن بودیم، پادگانی وجود داشت که مقامات پاکستانی گفتند این پادگان را آمریکایی ها از ما گرفته‌اند و طلبه‌های افغانستانی را آورده، در آنجا آموزش دادند، پس مسلم است که آمریکایی ها طالبان را در پاکستان تعلیم و آموزش دادند. بی شک با این رویه که طالبان پیش گرفته دوام نمی‌آورند و هرگز زورشان به ما نمی‌رسد، آنها می‌دانند که با ما نمی‌توانند درگیر شوند.

آمریکا با خروج یکباره از افعانستان و سپردن این کشور به طالبان دست خود را رو کرد. تا زمانیکه طالبان به قوانین بین‌المللی پایبند نباشند هیچ کشوری آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

حیات: نظرتان در رابطه با کشمش‌های موجود در منطقه قفقاز جنوبی چیست؟ به نظر شما نقش صهیونیست ها در منطقه و تاثیر روابط نزدیک شان با کشورهای همسایه شمالی ما چقدر است؟


رفیق دوست: جمهوری آذربایجان یکی از کشورهایی‌ست که از ایران جدا شده است. کشور آذربایجان همگی شیعه هستند و طی ۷۰ سال گذشته دین خود را گم نکرده اند. حکومت آذربایجان لائیک است و برای بقا، نیاز به حمایت دارد و فکر می‌کند رژیم صهیونیستی می‌تواند کمکش کند در حالیکه چنین نیست او باید از ملت خود دفاع کند و صهیونیست‌ها نیز در آنجا شکست می‌خورند.

مردم علیرغم مشکلات اقتصادی اصل نظام را قبول دارند

حیات: در ۳۴مین سالگرد رحلت امام خمینی شاهد حضور چشمگیر مردم بودیم آیا این مراسم نشان از استحکام نظام جمهوری اسلامی و پایبندی مردم به نظام و شهدا نیست؟

رفیق دوست: امروز در دنیا، کشوری پیدا نمی‌کنید که سیاستش مردمی باشد، حکومت، رهبر، مجلس را مردم تعیین می‌کنند. مردم آزادی را حس کردند و علیرغم ناراحتی‌ها که ناشی از اشتباهات اشخاص دولتی است اصل نظام را قبول دارند و این پایبندی به نظام را در مراسم رحلت امام و راهپیمایی‌ها نشان می‌دهند و انشالله با رفتن به سمت اقتصاد مردمی، مشکلات اقتصادی حل و مردم بیشتر حمایت خواهند کرد.


این دور از انتخابات مجلس پرشورتر خواهد بود

حیات: طی ماه های گذشته بمباران رسانه ای رسانه های بیگانه و معاند علیه جمهوری اسلامی ایران و دلسرد کردن مردم برای عدم شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را شاهد هستیم آیا دشمن با چنین برنامه هایی میتواند مردم را از نظام دور کند؟

رفیق دوست: همیشه همینطور بوده و همواره شکست هم خورده است. انتخابات مجلس نیز یک جبهه جنگ است ولی پیش‌بینی ما این است که این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی پرشور تر از دوره‌های قبلی برگزار شود.

حزب موتلفه از مسیر فقاهت خارج نشده است

حیات: حزب موتلفه اوایل انقلاب با حزب موتلفه فعلی چه تفاوت هایی با هم دارد؟

رفیق دوست: موتلفه تا چند سال پیش، تشکیلات بود نه حزب. در حال حاضر تنها سازمان سیاسی ای است که ۲ ویژگی دارد اول اینکه در تمامی کشور شعبه و نمایندگی دارد و ویژگی دیگر اینکه، تشکیلات سیاسی فقاهتی است یعنی به پیشینه آن که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که امام خمینی، رهبر انقلاب

و تمامی مراجع تقلید از آن حمایت کردند و می‌کنند، طی ۶۰ سالی که از تاسیس آن گذشته از مسیر فقاهت خارج نشده است، به امید خدا می‌ماند و تحویل امام زمان می‌دهیم.

چه برنامه هایی برای جذب جوانان در حزب موتله دارید؟

راه برای جذب جوانان کاملا باز است. ۲۰ نفر از ۳۰نفر اعضای شورای مرکزی حزب را جوانان تشکیل داده است. بنده همراه حزب هستم و انشالله برنامه‌هایی در این راستا خواهیم داشت.

حیات: نظر شما در رابطه با مواضع اخیر آقای میرسلیم چیست؟

رفیق دوست: آقای میرسلیم انسان خوبی است نمی‌دانم چرا وارد چنین مباحثی می‌شود البته موضوعات جزئی است که نباید به آن پرداخت.

جوانان به جای فضای مجازی مسموم؛ به قرآن، مسجد و علم روی آورند

حیات: چه نصیحتی برای نسل جوان دارید؟

رفیق دوست: من به جوانان می‌گویم که بهترین راه برای سعادتشان، مقید بودن به دین شریف اسلام است، به جای گوش دادن به فضای مجازی مسموم؛ به قرآن و مسجد و علم روی آورند. در جلسه ای بیست سال پیش، رهبر انقلاب با دانشجویان داشتند بنده هم حاضر بودم، ایشان خطاب به دانشجویان فرمودند: بروید و تولید علم کنید. مقام ما در آن سال ۱۴۳ بود پس از ۱۷ سال به ۱۴ و در حال حاضر ۱۶ هستیم. بهترین تحصیلکرده های دنیا ایرانی هستند جوانان ما بروند تحصیل کنند تا کار کنند نه اینکه کارمند دولت شوند و مهم تر از همه زود ازدواج کنند.

گزارش: صفورا طالب زاده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha