کد خبر 206195
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛

برای ترویج خوبی‌ها باید روحانیون مجاهد پیشقراول دیگران باشند

برای ترویج خوبی‌ها باید روحانیون مجاهد پیشقراول دیگران باشند

حجت الاسلام قمی با تبیین جایگاه امام محله گفت: جامعه‌ای که قیام کرده و به سمت نور حرکت می‌کند، پیشاپیش خود عالمانی دارد که اهل مجاهدت هستند و آحاد جامعه در پیروی از آن‌ها به قله‌ها می‌رسند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در دیدار جمعی از مدیران حوزه‌های علمیه، ائمه‌جماعات و مبلغان کشور سوریه گفت: جهان اسلام با مضمون «قیام لله» به برکت وجود امام راحل آشنا شد و به تعبیر آیت‌الله خامنه‌ای گویا تازه آن را شناخت؛ البته جهاد بوده، اما گستردگی معنا و مفهوم آن، چندان عمقی نداشت.

وی با اشاره به سالگرد تأسیس جهاد سازندگی، آن را سازمانی برای به میدان مجاهدت آمدن مردم دانست و افزود: امام نهادی ایجاد کرد که مردم داوطلبانه به روستاها بروند و در تولید و راه‌سازی یا خانه‌سازی به کشاورزان خدمت‌رسانی کنند. ایشان تاکیدشان بر این بود که بارهای بزرگ را همه مردم باید با هم بردارند؛ همچنین امام نهاد دیگری با عنوان نهضت سوادآموزی تأسیس کردند که بی‌سوادی را ریشه‌کن کنند. این سازمان هم مانند جهادسازندگی شعاری با تاکید بر «همه با هم» بودن داشت و سررشته‌دار این دو نهاد جهادی، روحانیون مجاهد بودند.

قمی همچنین به اول تیرماه، سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به دستور امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: امام راحل مسئولیت این نهاد را به شهید غلامحسین حقانی سپرد که روحانی مجاهدی شناخته شده بود که در میدان مناطق محروم بندرعباس برای مردم فعالیت می‌کرد. مردم این منطقه از این عالم بزرگوار خدمت به محرومان و مستضعفان را به یاد داشتند. پس از شهادت این عالم بزرگوار، آیت‌الله احمد جنتی عهده‌دار این مسئولیت شدند. امام خمینی (ره) در حکم ایشان هم آوردند که همه باید در امر تبلیغ اسلام مشارکت داشته باشند. فرمان امام این معنا را داشت که تبلیغ اختصاص به روحانیت ندارد و همه دلسوزان در هر جایگاه و شغلی به اندازه‌ای که از معارف دینی بهره برده، باید در این امر مشارکت داشته باشند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه چنین نتیجه گرفت؛ اگر می‌خواهیم همه مردم به میدان تبلیغ و ترویج خوبی‌ها بیایند، سازندگی کنند و یا حتی کشور را از نو بسازیم، باید روحانیون مجاهدی پیشقراول دیگران و امام بقیه مردم باشند و پیشران‌های جامعه شوند.

وی با اشاره به تجربیاتی که پس از ۴۰ سال تبلیغ گرد آمده، تأثیرگذاری و موفقیت روحانیونی که مجاهدانه به گره‌گشایی از مشکلات محرومان می‌پردازند و افزون بر اقامه نمازجماعت در مساجد، بی تکلف و ادعا در پی حل گرفتاری‌های مردم هستند را فراتر از انتظار دانست و اضافه کرد: گوش مردم وقتی پذیرای سخنان یک عالم می‌شود که مبلغ با عملش مقبولیت بیابد. صرف سخنان قوی، استدلال محکم و یا قوت در بیان، برای تأثیر گذاشتن بر قلب‌ها کافی نیست؛ اما اگر عالمی مجاهدانه به این جایگاه برسد، مردم خود در تبلیغ کمک حال او می‌شوند و اقشار مختلف ازجمله نوجوانان و جوانان پروانه‌وار گرد این شمع، جمع می‌شوند. در این شرایط او دیگر امام جماعت نیست بلکه به معنای واقعی کلمه، امام یک محله است؛ دلسوز مردم، گره‌گشای مشکلات‌شان و مرجع و پایگاه آنهاست.

قمی همچنین افزود: هدف سازمان تبلیغات اسلامی همین است که این‌چنین مبلغانی را در سطح کشور بیابد و آن‌ها را توانمندتر کند. در هر موضوعی همچون حجاب، نماز، التزام به شریعت و مانند این‌ها و حتی در آبادانی و سازندگی و اوضاع اقتصادی مردم، هرچه افرادی اینچنین داشته باشیم وضع جامعه بهتر خواهد بود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین پیشنهاد کرد انتقال تجربه میان مبلغان ایرانی و سوری صورت پذیرد و در این‌باره گفت: خود را خادم شما نیز می‌دانیم و اگر در امر تبلیغ اسلامی کاری در توان‌مان باشد با افتخار انجام می‌دهیم.ّ

در این نشست ائمه‌جماعت و مبلغان سوریه با تشکر از مهمان‌نوازی کشورمان، به ذکر فعالیت‌های تبلیغی خود پرداختند و خواهان همکاری بیشتر بین ایران و سوریه در امور تبلیغی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha