کد خبر 205838
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷

نرخ نفت جهانی صعودی شد

نرخ نفت جهانی صعودی شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۹۴ سنت معادل ۱.۲۴ درصد افزایش به ۷۶ دلار و ۶۱ سنت رسید.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ قیمت نفت در روز جمعه افزایش یافت و یک افزایش هفتگی را ثبت کرد. بالا رفتن تقاضا در چین و کاهش عرضه ائتلاف اوپک پلاس قیمت نفت را علی‌رغم ضعف اقتصاد دنیا و دورنمای افزایش بیشتر نرخ بهره بالا برده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۹۴ سنت معادل ۱.۲۴ درصد افزایش به ۷۶ دلار و ۶۱ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱ دلار و ۱۶ سنت معادل ۱.۶۴ درصد افزایش، ۷۱ دلار و ۷۸ سنت معامله می‌شود.

قیمت نفت برنت ۲.۴ درصد و نفت آمریکا ۲.۳ درصد طی یک هفته گذشته افزایش داشته است.

امید به رشد تقاضا در چین از عوامل افزایش قیمت نفت بوده‌است. فعالیت پالایشگاهی در چین در ماه مه یک رکورد جدید ثبت کرد و انتظار می‌رود تقاضا در این کشور طی نیمه دوم سال جاری میلادی روبه‌افزایش باشد.

کاهش تولید داوطلبانه ائتلاف اوپک پلاس در ماه مه و همچنین کاهش اضافی تولید عربستان در ماه ژوئیه هم از قیمت نفت حمایت کرده‌است.

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد نفت می‌تواند به حدود ۸۰ دلار در هر بشکه برسد. وی همچنین گفت انتظار می‌رود تولید نفت و میعانات گازی روسیه حدود ۲۰ میلیون تن معادل ۴۰۰ هزار بشکه در روز در امسال کاهش یابد.

تولید و صادرات نفت ایران در امسال میلادی علی‌رغم تحریم‌های آمریکا به بالاترین رقم رسیده و در شرایطی که سایر تولیدکنندگان تولید خود را محدود کرده‌اند، به عرضه جهانی نفت کمک کرده‌است.

تعداد چاه‌های نفت آمریکا ۴ حلقه در این هفته کاهش یافته و به ۵۵۲ رسیده است، یعنی پایین‌ترین رقم از آوریل ۲۰۲۲. تعداد چاه‌های گاز این کشور هم ۵ حلقه پایین آمده و به ۱۳۰ رسیده است، یعنی پایین‌ترین تعداد از مارس ۲۰۲۲ بوده است.

دورنمای افزایش نرخ بهره مانع بالا رفتن بیش‌ازحد قیمت نفت می‌شود، چون روند رشد اقتصاد دنیا را آهسته می‌کند.

بانک مرکزی انگلیس قرار است نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد در هفته آینده افزایش دهد. بانک مرکزی اروپا هم نرخ بهره را تا بالاترین رقم طی ۲۲ سال گذشته از روز سه‌شنبه افزایش داد. فدرال رزرو آمریکا اعلام کرده حداقل ۰.۵ درصد افزایش تا پایان سال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha