کد خبر 205328
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶

پنج میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد

پنج میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد

معاون فنی گمرک ایران گفت: در حال حاضر چیزی حدود پنج میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور داریم که دو ۲ و ۶۰۰ هزار تن آن هنوز تخلیه نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ امروز میز اقتصاد به بررسی روند ترخیص کالا از گمرک با حضور عسگری معاون فنی گمرک ایران، بابازاده مدیر کل دفتر بازرسی امور ویژه سازمان بازرسی،برات علی مدیر کل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران،سروری کارشناس کشاورزی  بابا زاده نماینده قوه قضائیه به بحث و بررسی پرداخت.

 سوال:  همکاری بین قوه قضائیه و سازمان ها چگونه است؟

بابازاده: ما از تک تک انبار های مربوط به گمرکات بازدید کردیم. متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی در دو زمینه توجه لازم را ندارند. متاسفانه در تخصیص و تشخیص نیاز اولیه کشور آن دقت لازم به عمل نمی آید. نسبت به گذشته کار ها با نظم و ترتیب بهتری صورت می‌گیرد. 

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

اکبری : ملاحظه شد که مقادیری کالا از جمله ذرت گندم و روغن در انبار های مربوطه ذخیره و نگه داری  می‌شود و این کالا ها در معرض فساد و آلودگی شدید قرار گرفته بودند که مورد ملاحظه قوه قضائیه قرار گرفت. امروز یک محموله ذرت آلوده از بندر امیر آباد به مقصد رسیده است. حدود سی و هشت هزار تن روغن در سیلو ها نگه داری می‌شود که در معرض فساد قرار نگیرد در روز های آینده تعیین تکلیف می‌شود. در اسرع وقت این میزان باید تعیین تکلیف شود. 

سوال: چه همکاری بین شما و قوه قضائیه صورت گرفته است؟

عسگری: ما اکنون امروز چیزی حدود پنج میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور داریم که دو میلیون و ششصد هزار تن آن هنوز تخلیه نشده است. یک مشکل اصلی که اکنون وجود دارد بحث تخصیص ارز است. اکنون شرکت های دولتی صددرصد کالا ها را ترخیص میکنند. هم در قانون بودجه و هم خود دولت برای این کالا یک درصد تعرفه لحاظ کرده است. نقدینگی خاصی برای ارائه به گمرک نیاز نیست. در مناطق آزاد ویژه مدت زمان نگه داری کالا در اختیار سازمان محصول منطقه است‌. همه شرایط برای اینکه کالا های اساسی در گمرک رسوب نکند وجود دارد. بندر امام ظرفیت چهار و نیم میلیون تن کالا دارد. 

سوال: محموله روغن چگونه تعیین تکلیف شد؟

برات علی : ما ظرفیت برای روغن مان هفتصد هزار تن است. ما به عنوان تکلیف دولتی سیصد هزار تن وظیفه نگه داری روغن خام را داریم ولی نیاز سالانه کشور یک میلیون و هفتصد هزار تن است که از طریق بخش خصوصی انجام میشود. ما مخازن نگه داری مان به نقاط بندری محدود میشود. خرید ها به صورت بازرسی مبدا انجام می شود و تحت نظارت وزارت بهداشت و استاندارد صورت می گیرد. محموله ای که در نوشهر است ده هزار تن است که پنج هزار تن آن انتقال آن صورت گرفته است و بقیه در شرف ترخیص هستند.

سوال: راهکار شما برای اینکه  مشکلات امروزه  حل شود چیست؟

بابازاده:  دفتر ویژه پارسال ورود کرد و روغن ذرت رسوب کرده شش هزار و هشتصد تن بود و مزایده ها درباره آن انجام شده بود و پیگیری لازم صورت نگرفته بود. ما اکنون قیمت‌هایی را زده ایم که مربوط به رسوب نیست. اکنون احتمال فساد کالا وجود دارد و باید یک پنجره واحدی شکل بگیرد که بررسی های لازم صورت بگیرد و اگر ما شاهد کوتاهی باشیم برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha