کد خبر 205172
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹

حجت الاسلام غلامرضا عادل در گفتگو با «حیات»:

فعالیت‌های فرهنگی اوقاف در قالب جهاد تبیین طراحی می‌شود

 فعالیت‌های فرهنگی اوقاف در قالب جهاد تبیین طراحی می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: دستور کار فعالیت‌های فرهنگی در سازمان اوقاف و امورخیریه با استناد به بحث جهاد تبیین طراحی می شود.

حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات گفت: در حوزه فعالیت‌هایی که در امامزادگان در حال انجام است، محورهای مهمی راجع به موضوعات مختلفی از جمله بحث های انقلابی، گفتمان‌های سیاسی و در یکسری مناسبت هایی که مناسبت‌های انقلابی است مثل دهه فجر، 9دی، 13آبان، ایام ارتحال امام خمینی (ره) و سایر مناسبت های این‌چنینی ویژه برنامه‌هایی در امامزادگان برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به ترویج جهاد تبیین در بخش فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: دستور کار فعالیت‌ها با استناد به بحث جهاد تبیین طراحی می‌شود، در این راستا عنوان برنامه‌ها و مهمانانی که  به عنوان سخنران و مرجع علمی حضور پیدا می‌کنند، از قبل آماده می گردد، همچنین در بحث اعزام مبلغ افرادی که به عنوان مبلغ اعزام می شوند؛ برایشان دوره‌های آموزشی توجیهی تدارک دیده ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان تولید محتوا در بحث جهاد تبیین گفت: گاهی برای مبلغین تولید محتوا انجام می‌شود تا در تبلیغ شان و یا جلساتی که با گروه‌های مختلف برگزار می‌کنند؛ بدانند با چه محتوایی به بحث جهاد تبیین ورود پیدا کنند؛ به عنوان مثال برای ایام دهه مبارک فجر که یکی از مناسبت های مهم انقلاب اسلامی است و مخصوصا در شرایط فعلی لازم بود که ما به دستاوردهای انقلاب اسلامی بپردازیم؛ مواردی را تحت عنوان تولیدهای چندرسانه ای، کلیپ ها و پاورپوینت ها طراحی کردیم و در اختیار مبلغین قرار دادیم، همچنین برای کسانی که جهت تبلیغ اعزام می شدند ابزارهای لازم نظیر ویدئو پروژکتور تدارک دیده شد تا در امامزاده ها به صورت ملموس دستاوردهای انقلاب را تبیین کنند.

وی با اشاره به برنامه های پیش رو در بحث جهاد تبیین بیان داشت: در این راستا برنامه های ویژه ای را در بحث جهاد تبیین در نظر داریم؛ در بحث فضای مجازی کارگروهی با عنوان کارگروه فضای مجازی را در سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل داده‌ایم، همچنین قرارگاه فتح نیز تشکیل شده و سازمان اوقاف هم در آنجا عضو است و فضای مجازی به شکل فعال و پویا  فعالیت دارد.

حجت الاسلام عادل گفت: عمدتا فعالیت های فرهنگی، فعالیت هاییست که در راستای جهاد تبیین صورت می‌گیرد ما از ابزارهایی که در اختیار داریم از جمله کانال هایی که مربوط به امامزادگان است که حدود 700 کانال پرتال فرهنگی راسخون در فضای مجازی می‌باشد را در دست داریم و فعالیت ها در این زمینه به صورت مداوم و مرتب در حال انجام است.

گفتنی است، جهاد تبیین به معنی روشنگری از روی کار علمی و تحقیقی، به‌منظور مقابله‌ با دشمن و وسوسه‌های او دانسته شده است. نخستین‌بار، این اصطلاح را آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت‌ سال ۱۳۹۵، به‌کار برد و در آذر سال ۱۴۰۰ش به تبیین و بررسی آن پرداخت. ایشان معتقد است این اصطلاح از وصیت‌نامه امام علی(ع) به حَسَنین(ع) گرفته شده است؛ که در صورت محقق شدن، آثاری مانند «جلوگیری از تحریف»، «حفظ پشتوانه اجتماعی» و «از بین رفتن مشکلات» دارد.

رهبر معظم انقلاب، ضمن اشاره به موضوعات نیازمند تبیین واقعی، معتقد است، تبیین این موضوع‌ها باید به‌شیوه‌ی الگوهایی مانند پیامبران الهی و امامان شیعه که از پیشگامان جهاد تبیین بوده‌اند صورت پذیرد؛ تا اخلاق و ادب اسلامی در آن رعایت شود.

طرح این اصطلاح از سوی رهبر انقلاب در بین اساتید حوزه، دانشگاه و نهادهای اجرایی کشور ایران، دیدگاه‌ها و بازتاب‌هایی را به‌دنبال داشت؛ که انتشار کتابی با عنوان «جهاد تبیین» به زبان فارسی و عربی و شکل‌گیری «قرارگاه جهاد تبیین» در برخی از شهرهای ایران، از جمله آنها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha