کد خبر 205129
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به اثرات طوفان گرمسیری بر سواحل جنوب

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به اثرات طوفان گرمسیری بر سواحل جنوب

معاون توسعه و پیش‌بینی مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور گفت: این احتمال وجود دارد که از عصر دوشنبه شاهد افزایش ارتفاع امواج در سواحل جنوب کشور باشیم به طوری که تخمین زده می‌شود امواج با ارتفاع ۳.۵ تا ۴.۵ متر در شرق دریای عمان و امواج ۲ تا ۳ متر در غرب دریای عمان رخ دهد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ به نقل از سازمان هواشناسی، «بهزاد لایقی» اعلام کرد: تحلیل آخرین تصاویر ماهواره‌های هواشناسی نشان می‌دهد که مسیر حرکت طوفان گرمسیری «بی‌پارجوی» به سمت شمال شرق دریای عرب منحرف شده است.

وی افزود: آخرین خروجی مدل‌های هواشناسی جوی و تحلیل تصاویر ماهواره نشان می‌دهد که این طوفان می‌تواند ۲ مسیر را طی کند یکی مسیر شمال شرق و دیگری شمال غرب است. اگر مسیر شمال-شرق را طی کند وارد محدوده‌ای در مرز کشورهای هند و پاکستان می‌شود و اگر مسیر حرکت به سمت شمال غرب انحراف داشته باشد، پیش بینی می‌شود طوفان در روز های آینده به سمت دریای عمان و سواحل پاکستان حرکت کند.

لایقی توضیح داد: طوفان در هر دو حالت بر سواحل و فراسواحل جنوب کشور تاثیرگذار است به طوری که در صورت ادامه حرکت شمال شرق، بیشترین تاثیر بر روی فرا ساحل استان سیستان و بلوچستان خواهد بود و امواج دور «آ»ی سامانه طوفان در سواحل و فراسواحل دریای عمان بین ۲.۵ تا ۳.۵ متر خواهد بود.

معاون توسعه و پیش بینی مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در صورت انحراف مسیر طوفان به سمت شمال غرب، طوفان وارد دریای عمان شده و پیش بینی می‌شود آب‌های ایران هم تحت تاثیر امواج دور«آ» ناشی از آن قرار گیرد و ارتفاع موج در فراسواحل و سواحل استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ۳.۵ تا ۴.۵ متر برسد.

به گفته لایقی در صورت رخداد سناریوی شماره ۲ پیش بینی می‌شود از عصر دوشنبه شاهد افزایش ارتفاع امواج در سواحل جنوب کشور باشیم به طوری که تخمین زده می‌شود امواج با ارتفاع ۳.۵ تا ۴.۵ متر در شرق دریای عمان و امواج ۲ تا ۳ متر در غرب دریای عمان رخ دهد.

معاون توسعه و پیش بینی مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: این شرایط سبب شد تا سازمان هواشناسی کشور هشدار سطح نارنجی برای سواحل و فراسواحل دریای عمان و خلیج فارس برای روزهای ۱۹ تا ۲۶ خرداد صادر کند. توصیه می‌شود در این مدت از فعالیت‌های دریایی از جمله شنا، غواصی، صیادی، تردد شناورهای سبک و سنگین و فعالیت‌های فراساحلی در محدوده و منطقه فعالیت طوفان گرمسیری «بی‌پارجوی» خودداری شود و اخبار و پیش بینی و هشدارهای سازمان هواشناسی در این مدت پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha