کد خبر 204648
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳

کارشناس مذهبی در گفتگو با «حیات»:

دعا درمان تکبر است

دعا درمان تکبر است

کارشناس مذهبی گفت: دعا انسان را تنظیم می‌کند که افراد در مقابل خداوند گردنکشی نکنند، کسی که دعا نمی‌کند آرام آرام در مقابل خداوند می‌ایستد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ «دعا» در موارد نارسایی های قدرت است، نه در موارد توانایی و قدرت. به عبارت دیگر دعایِ مستجاب، دعایی است که به مضمون آیه شریفه: «أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ»؛ (یا کیست که دعای مضطر را اجابت می کند و گرفتاری را برطرف می سازد؟) به هنگام اضطرار و عقیم ماندنِ تمام تلاشها و کوشش‌ها انجام گیرد روشن می شود که مفهوم دعا، درخواستِ فراهم شدن اسباب و عواملی است که از دایره قدرت انسان بیرون باشد، از کسی که قدرتش بی پایان و هر امر ممکنی برای او آسان است.

ولی این درخواست نباید تنها از زبان انسان صادر شود؛ بلکه باید از تمام وجود او برخیزد و زبان در این قسمت، نماینده تمام ذرات هستی و اعضا و جوارح باشد، قلب و روح از طریق دعا پیوند نزدیک با خدا پیدا کند و همانند قطره ای که به اقیانوس بی پایان می پیوندد اتصال معنوی با آن مبدأ بزرگ قدرت بیابد. البته باید توجه داشت که نوع دیگری از دعا داریم که در احادیث اسلامی نیز به آن اشاره شده که حتی در موارد قدرت و توانایی نیز انجام می گیرد؛ در حالی که جانشین «اسباب ممکن» نمی شود و آن دعایی است که نشان دهنده عدم استقلال قدرت های این جهان در برابر قدرت پروردگار است. به عبارت دیگر مفهوم آن، توجه به این حقیقت است که اسباب و عوامل طبیعی هر چه دارند از ناحیه او و به فرمان اوست. به عنوان مثال: اگر به دنبال دارو می‌رویم و شفا را از آن می‌طلبیم به خاطر آن است که او، آن اثر را به آن دارو بخشیده است.

حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی استاد قرآن و کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ما درباره آثار دعا در زندگی بیان داشت: به زندگی روزمره مان که توجه کنیم در حال دعا کردن در حق یکدیگر هستیم به عنوان مثال  همین صبح بخیر گفتن خود دعاست، خداوند متعال در آیه 61 سوره نور می‌فرماید:« فَإِذَا دَخَلْتُمْ بُیُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَیٰ أَنْفُسِکُمْ تَحِیَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبَارَکَةً طَیِّبَةً ۚ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ؛ پس هرگاه به خانه ای وارد شدید، بر خودتان سلام کنید که درودی است از سوی خدا [درودی] پربرکت و پاکیزه، خدا این گونه آیات را برای شما بیان می کند تا بیندیشید.» خداوند متعال در قرآن کریم آدابی ذکر کرده اند که لازم است در نظام خانه و خانواده داشته باشیم.

وی افزود: طبق آیه 61 سوره نور وقتی وارد خانه می شویم خوب است سلام کنیم، سلام کردن دعا می باشد، بحث دعای خیر بسیار کلیدی‌ست و چه خوب است که پدر و مادر برای فرزندانشان دعا کنند، روایت داریم اگر پدر و مادر در حق فرزندشان دعا کنند دعایشان مستجاب می‌گردد.

حجت الاسلام فیض آبادی ادامه داد: حضرت ابراهیم دعاهای بسیار زیادی برای فرزندانش می‌کرد و به شیوه ای زیبا خواسته هایش را به خداوند می گفت؛ ایشان برای فرزندش اینگونه دعا می‌کرد که خداوندا فرزندم را نه تنها نمازگزارت بلکه اقامه کننده نماز قرار بده، نوع دعا کردن بسیار مهم است، همچنین زمانی که خداوند به حضرت ابراهیم جایگاه دادند، حضرت ابراهیم دعا کرد که خداوندا از نسل من امام قرار بده و بچه هایم بت پرست نشوند. لذا خوب است که ما نیز در حق فرزندانمان دعای خیر با شیوه ای زیبا از خداوند طلب کنیم.

وی با اشاره به بخشی از آیه 60 سوره غافر گفت: خداوند فرمودند:«وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ؛ و پروردگارتان گفت: مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، آنان که از عبادت من تکبّر ورزند، به زودی خوار و رسوا به دوزخ درآیند.» در بخشی ازآیه « إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی»؛ خداوند اشاره به کسانی دارد که دعا نمی‌کنند، این دسته افراد تکبر از عبادت می‌ورزند و مکانشان جهنم است.

حجت الاسلام فیض آبادی ادامه داد: انسان وقتی دعا می‌کند از غرور و تکبرش کاسته می شود و شخصیتش حفظ می‌گردد همچنین می‌داند تمام قدرت از آن او نیست و از خدایی درخواست می کند که دارای قدرت برتر جهان است، وقتی انسان دعا نمی‌کند فکر می کند همه کاره است برخی چون ثروتمندند و از مال دنیا بی نیازند فکر می کنند نیاز به دعا ندارندو متکبر می شوند.

وی افزود: خوب است که انسان اینگونه معبود خود را عبادت و مورد خطاب قرار دهد و بگوید: «خدایا تو بزرگی و من کوچک، تو دارایی و من نادان، تو عزیزی و من ذلیل هستم» این حالت فرد را مدیریت شده نگه می‌دارد و باعث می‌شود فرد متکبر نشود.

حجت الاسلام فیض آبادی گفت: برخی تا زمانی که فقیر و یا نیازمندند، نمازشان را می‌خوانند و دعا می‌کنند، همین که فکر می‌کنند بی نیاز از خداوند شدند نماز خود را ترک می کنند و شروع به گناه می‌کنند.

کارشناس مذهبی بیان داشت: دعا انسان را تنظیم می‌کند که افراد در مقابل خداوند گردنکشی نکنند، مثل بچه هایی که درآمد ندارند برای پول مدرسه، وسایل، خورد و خوراک و... از پدرشان درخواست می‌کنند، برخی وقتی خودشان درآمد کسب می‌کنند دیگر پدرشان را فراموش می‌کنند و به حرفش بی توجه می شوند؛ بهانه شان هم این است که مگر پدر خرجش را می‌دهد که به حرف او گوش کنند، دعا انسان را تنظیم می کند کسی که دعا نمی‌کند آرام آرام در مقابل خداوند نیز می‌ایستد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha