کد خبر 204586
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس بر چاپ اطلس پرندگان شهری مشهد تاکید کرد

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس بر چاپ اطلس پرندگان شهری مشهد تاکید کرد

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران شهری مشهد اهتمام داشته باشند تا سال آینده اطلس پرندگان شهری مشهد چاپ شود تا در اختیار دیگر شهرهای کشور و علاقه‌مندان قرار گیرد.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ سمیه رفیعی روز سه شنبه در مراسم افتتاح و بهره برداری از پروژه های زیست محیطی شهرداری مشهد افزود: انقلاب در حوزه محیط زیست خدمات ارزنده ای داشته که به درستی به آنها پرداخته نشده است، اصل ۵۰ قانون به صراحت حفاظت از محیط زیست و ممنوعیت تخریب آن نتیجه رویکرد انقلابی است، اما آنطور که باید تبیین نشده است.

وی بیان داشت: هزینه برای محیط زیست از نظر کسب رضایت مردم و حفظ سلامت آنها، یک سرمایه گذاری دارای اهمیت است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه محیط زیست مشهد اتفاقات خوبی از جمله ایجاد شهرک صنعتی بازیافت، مدیریت شیرابه و باز مهندسی دستگاه‌ها و ایستگاه سنجش آلودگی هوا صورت گرفته و توجه ویژه شهرداری به محیط زیست قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: تجهیز به ایستگاه سنجش آلودگی هوا از الزامات اجرای قانون هوای پاک است که این موضوع به همت مهندسین شهری با مهندسی معکوس و استانداردسازی شاخص ها محقق شده و بر اساس نرم‌افزار جهانی آنالیز می‌شود.

رفیعی خاطر نشان کرد: این اقدام در شهر مشهد بر اساس مبنا و معیار کارشناسی انجام می شود که قدم رو به جلویی است و امیدوارم سایر شهرها اقدامات محیط زیست شهر مشهد را الگو قرار دهند.

وی گفت: در مدیریت پسماند با اقدامات انجام شده در مشهد ۴۵ هزار مترمربع آب‌ صرفه جویی شده که اقدام خوبی است.

غفلت در حوزه محیط زیست هزینه بر است

شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: در بحث محیط زیست هر غفلتی هزینه بر و جبران آن پیچیده است که نمونه آن منقرص شدن نسل یوز ایرانی می باشد که تاکنون هزاران میلیارد برای آن هزینه شده است.

محمد رضا قلندر افزود: در برخی بحث‌های محیط زیستی، شهر حال خوبی ندارد، کاهش بارندگی و افزایش آلودگی هوا جدی است و در کنار این موضوعات آبیاری فضای سبز با آب شرب نیز دغدغه است.

وی خاطر نشان کرد: شهرداری مشهد تاکنون اقدامات خوبی در بحث‌های محیط زیستی انجام داده که موجب شده این شهر به عنوان نمونه محیط زیستی معرفی شود.

قلندر افزود: مشهد به دلیل موقعیت خاص و وجود مضجع امام رضا(ع)، تنها شهر مشهدی ها نیست و بسیاری از افراد از امکانات این شهر بهره‌برداری می‌کنند، به همین دلیل نیازمند توجه ویژه و یک جانبه به شهر مشهد در بعد اقتصادی هستیم.

وی اضافه کرد: تقریبا همه بودجه عمرانی شهرداری به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بهبود محیط زیست درگیر است و میلیاردها تومان هزینه می شود تا غفلت‌های گذشته جبران شود.

شهردار مشهد گفت: در مشهد تنها به جمعیت توجه شده، درحالیکه موضوعات اعتباری در این شهر وجود دارد که به آن توجه‌ای نشده است.

وی اضافه کرد: مشهد کلانشهر و پایتخت معنوی ایران است و خدمات‌دهی آن به غیر ساکنین شامل اتباع کشورهای دیگر نیز می شود، علاوه بر آن سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر هستیم که این موضوع نگاه ویژه ملی به این شهر را می‌طلبد.

قلندر با بیان اینکه حوزه پسماند یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری است، گفت: مطالعات خاصی در حوزه زباله سوز انجام شده است، برای اجرای این پروژه از دولت اعتبار ویژه نمی‌خواهیم بلکه تقاضای خط اعتباری ارزان قیمت داریم.

به گفته وی، اگر ۲۰۰ میلیارد خط اعتباری ارزان قیمت دولت تخصیص دهد، بخش خصوصی آمادگی ایجاد بزرگترین کارخانه زباله سوز را دارد.

مشهد نماینده دبیرخانه دائمی شهر دوچرخه

شهردار مشهد تاکید کرد: حوزه حمل و نقل عمومی یکی دیگر از موارد در ارتقای شاخص های محیط زیستی است، در سال ۱۴۰۲ فاز سه خط ۲ به بهره برداری می‌رسد و کل حفاری چهار خط تا پایان این دوره به اتمام می‌رسد، قرارداد تامین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نیز منعقد شده که کمک خوبی برای تامین اتوبوس در حومه شهر است.

قلندر اضافه کرد: موضوع تاکسی های برقی نیز مورد تاکید است و توجه ویژه به دوچرخه در سطح شهر موضوع بعدی است که رونمایی آن به زودی انجام می‌شود تا مشهد نماینده دبیر خانه دائمی شهر دوستدار دوچرخه انتخاب شود.

وی گفت: خودروهای تک سرنشین و مازوت سوزی از جمله موضوعات بحرانی است، امیدوارم مدیران شهر مشهد با دوچرخه به محیط کار بروند و دوچرخه سواری مورد توجه مدیران واقع شود.

شهردار مشهد افزود: نگاه ویژه به محیط زیست فقط احداث پارک و افزایش سرانه فضای سبز نیست، بلکه هر فعالیتی در جهت ارتقای بحث های محیط زیستی است.

امروز نخستین مرکز اجرایی حمایت از پرندگان شهری ایران در مشهد با هزینه کرد ۸۰ میلیارد ریال اعتبار در بوستان وکیل آباد این شهر به بهره برداری رسید.

همچنین ۱۰ ایستگاه جدید سنجش آلودگی صوتی و نخستین ایستگاه سیار سنجش آلاینده های زیست محیطی نیز بهره برداری و از سه سامانه جدید و هوشمند جمع آوری پسماند قابل بازیافت رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha