کد خبر 204478
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

اقتصاد و فرهنگ؛ دو مانع اصلی بر سر راه فرزندآوری

اقتصاد و فرهنگ؛ دو مانع اصلی بر سر راه فرزندآوری

یک جامعه شناس بیان کرد: علت اصلی عدم تمایل زوج های جوان ریشه در دو موضوع فرهنگی و اقتصادی دارد.

به گزارش سید امیرحسین امامی: جمعیت ایران طی چند سال اخیر در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و بارها مسئولان کشور نسبت به بسته شدن پنجره جمعیتی ایران هشدار داده اند. در حقیقت در پی سیاست گذاری های غلط کاهش جمعیت که از دهه هفتاد به جریان افتاد، روند افزایش جمعیت کشور به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یافت تا جایی اکنون ایران در زمره کشورهایی قرار گرفته است که در آینده ای نه چندان دور شاهد یک جمعیت سالخورده و از کار افتاده است.

از این رو قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر اساس اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی، در یک کمیسیون مشترک بررسی شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت ۷ سال، در دهم آبان ۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسید.

این قانون تا چه اندازه موفق عمل کرده است؟

از تصویب این قانون یک سال و اندی گذشته است و سعی شده با برخی حمایت های حداقلی، خانواده های ایرانی به فرزندآوری تشویق شوند. اما براساس آمارهای رسمی کمتر از 40 درصد از مفاد این قانون عملیاتی شده و بخش اعظم آن چشم انتظار تخصیص بودجه است.

درحقیقت بر طبق این قانون، خانواده های دارای چند فرزند مشمول امتیازاتی حداقلی از قبیل خرید خودرو، تسهیلات بانکی و زمین می شوند. 

علت عدم تمایل جوانان به فرزندآوری

اما در این قانون امتیازات چندانی برای زوجین بدون فرزند لحاظ نشده است. موضوعی که بیش از هرچیز دیگری تیشه به ریشه جمعیت کشور می زند. چراکه این روزها دیگر جوانان کشور میلی به ازدواج وفرزند آوری ندارند و پرسشی که بی پاسخ مانده است علت اصلی این فرهنگ تازه رواج یافته است.

سارا عبدی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات با انتقاد به نحوه اجرای قانون جوانی جمعیت گفت: در قانون جوانی جمعیت به بخشی از جامعه ایران که زنان تحصیلکرده و شاغل هستند توجه کمتری شده است.

وی با بیان اینکه علت اصلی عدم تمایل زوج های جوان ریشه در دو موضوع فرهنگی و اقتصادی دارد، افزود: گرچه مشکلات اقتصادی و تورم یکی از علل اصلی زوجین برای عدم تمایل به فرزندآوری است اما نباید مباحث فرهنگی را نادیده بگیریم.

رویاپردازی های کاذب

این جامعه شناس ادامه داد: با تغییر سبک زندگی و نقش پررنگ شبکه های اجتماعی، در ذهن جوانانی که در سن ازدواج و فرزند آوری هستند رویاپردازی هایی می شود که با حقایق جامعه منطبق نیست، به همین دلیل به بهانه نرسیدن به این امیال و آرزوها و عدم قدرت کافی در حوزه اقتصاد دیگر تمایلی به ازدواج و فرزندآوری در جوانان کشور وجود ندارد.

عبدی در این باره تصریح کرد: از گذشته میل فرزندخواهی در خانواده‌های ایرانی به طور طبیعی سه فرزند بوده است. درصورتیکه در حال حاضر خانواده های جوان ایرانی دارای کمتر از ۲ فرزند هستند. یعنی تمایل به داشتن فرزند از گذشته وجود داشته است، اما موانعی از جنس اقتصاد و فرهنگ به خانواده‌های ایرانی اجازه فرزندآوری بیشتر را نمی‌دهد.

وی در پایان اظهار کرد: در حقیقت قانونی جوانی جمعیت با پشتوانه بودجه موجه و رفع موانع فرهنگی و اقتصادی می تواند کشور را از لبه پرتگاه سقوط جمعیت نجات دهد.

به گزارش‌ حیات، به باور روانشناسان ازدواج خوب و فرزندآوری می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی را بر جسم و ذهن افراد باقی گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha