کد خبر 204246
۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴

دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و لاوروف در حاشیه نشست گروه بریکس

دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و لاوروف در حاشیه نشست گروه بریکس

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حاشیه نشست گروه بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای گروه بریکس و دوستان بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی حضور دارد امروز (جمعه) ۱۲ خرداد ماه در حاشیه این نشست با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
دو وزیر خارجه درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداختند.
امیرعبداللهیان پیش از این نیز با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده در حاشیه این نشست دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
نشست وزرای خارجه کشورهای دوست بریکس امروز در کیپ تاون برگزار شد و حسین امیرعبداللهیان در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت. وزیر امور خارجه با اعلام برگزاری کنفرانسی با همکاری‌ سفارتخانه‌های کشورهای عضو بریکس در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر کشورهای همسو و علاقه‌مند می‌تواند شریکی مطمئن برای بریکس در آینده باشد. 
حسین امیرعبداللهیان پیش از عزیمت به کیپ تاون برای شرکت در نشست بریکس در توئیتی نوشته بود: بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت دنیا است که حدود یک‌ پنجم از اقتصاد جهان را نمایندگی می‌کند. حضور فعال در مجامع بین‌المللی یکی از گام‌های دکترین سیاست‌ خارجی متوازن دولت است.
سازوکار بریکس (BRICS) شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. برای نخستین بار وزرای امور خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و نخستین نشست رسمی سران این گروه در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد. آفریقای جنوبی هم در سال ۲۰۱۰ به شورای تجاری این گروه پیوست و ریاست این گروه در سال ۲۰۲۳ را نیز بر عهده‌ دارد. در سالی که گذشت الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران، نیجریه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات عربی متحده تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha